Warm, warmer, heet! [Let op: niet voor tere zieltjes!]

Gestart door thuur, 07-10-2009 17:50:58

Vorige topic - Volgende topic

rogerV701998

Citaat van: Starbuck op 07-10-2009 19:49:05
Citaat van: M a r c op 07-10-2009 18:47:13
Citaat van: LPGLE op 07-10-2009 17:57:14
gezien de leeftijd van onze auto's, hoor en zie ik het helaas steeds vaker.
Blijkbaar beginnen de jaren nu te tellen...:(

zo.... :(  Maar heeft niks met leeftijd te maken toch?  Iedere motor die té warm loopt gaat kapot als je gewoon doorrijdt.

Dat klopt, maar welke nieuwe moderne motor loopt snel warm?
Ik deel de mening van LPGLE, ze worden een jaartje ouder die bakskes van ons.
Goed onderhouden is een must als je 'm nog lang houden wil.
Ik zet de mijne deze winter alvast op een droog, warm plekje.
(al geef ik grif toe dat de mijne het hele jaar  buiten gestaan heeft, maar dat was tijdens de lente en zomer van dit mooie jaar)
Maar goed onderhoud, regelmatig nakijken van motor, koetswerk etc zorgt ervoor dat mankementen tijdig ondekt en aangepakt kunnen worden.
En als er iets is, en je blijft doorrijden en het negeren, tja... wie z'n kont blok verbrandt moet maar op de blaren zitten. :eusa_sick:

;D

reneetje

Citaat van: LPGLE op 07-10-2009 19:12:23

zo.... :(  Maar heeft niks met leeftijd te maken toch?  Iedere motor die té warm loopt gaat kapot als je gewoon doorrijdt.
Ja hoor.  Zo'n koppakking heeft ook geen eeuwig leven.
zie het als bijv. een rubber klepdekselpakking, die droogt ook uit.
Deze pakkingen worden poreus/droog/broos
Goed voorbeeld is de golfjes II 1.3 en de golf III 1.4 ...lopende band werk...die koppakingen vervangen.
Puur door ouderdom van de pakking.

Tja, ik vind dit gelul...

Heb in de laatste 10 jaar meer Volvo´s  850 gezien waarvan onnodog de kop was gesneld, dan nodig.

Een vergelijk met Golfie´s 2 en 3 gaat al helemaal niet op, alhoewel ze even oud zijn zo ongeveer als onze tunhuisjes.

Bij onze Volvo gaat nu eenmaal de koppakking er niet gauw tussenuit, mocht het toch echt een keer gebeuren (en geloof mij , dit is zeldzaam) , dan heeft dit niks met uitdroging te maken.
Mechanische problemen gaan hier aan vooraf, maar nog vaker verkeerde diagnose stellingen door ondeskundige monteurs.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

reneetje

Citaat van: LPGLE op 07-10-2009 20:06:14
Citaat van: reneetje op 07-10-2009 20:03:23
Citaat van: LPGLE op 07-10-2009 19:12:23

Ja hoor.  Zo'n koppakking heeft ook geen eeuwig leven.
zie het als bijv. een rubber klepdekselpakking, die droogt ook uit.
Deze pakkingen worden poreus/droog/broos
Goed voorbeeld is de golfjes II 1.3 en de golf III 1.4 ...lopende band werk...die koppakingen vervangen.
Puur door ouderdom van de pakking.

Tja, ik vind dit gelul...

Heb in de laatste 10 jaar meer Volvo´s  850 gezien waarvan onnodog de kop was gesneld, dan nodig.

Een vergelijk met Golfie´s 2 en 3 gaat al helemaal niet op, alhoewel ze even oud zijn zo ongeveer als onze tunhuisjes.

Bij onze Volvo gaat nu eenmaal de koppakking er niet gauw tussenuit, mocht het toch echt een keer gebeuren (en geloof mij , dit is zeldzaam) , dan heeft dit niks met uitdroging te maken.
Mechanische problemen gaan hier aan vooraf, maar nog vaker verkeerde diagnose stellingen door ondeskundige monteurs.
heb je de foto's goed bekeken,  dan weet je ook WAAR de koelvloeistof is heen gegaan , en WAAROM   :-\

en 'gelul'...  klinkt nou niet echt vriendelijk.... :eusa_hand:

en waarom de vergelijking met golfjes niet opgaat ???  , die pakkingen zijn van hetzelfde materiaal, en die pakkingen bij die auto's gaan bij bosjes stuk.

Nogmaals bij onze wagens gaan de koppakkingen niet bij bosjes , daarom een slecht vergelijk.

De foto´s zijn natuurlijk van een hoog blond-naaldhak karakter , om je wagen zo heet te rijden.
Om hieraan onze wagens te spiegelen vind ik een slecht vergelijk.

Tja , ik noem dat dan gelul , maar bedoel daar niks naars mee hoor....... ;) , alleen dat ik een andere mening hierover heb , en die ook kan onderbouwen door een paar jaar Volvo 850 ervaring.  ;D
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Ludo

Citaat van: reneetje op 07-10-2009 20:17:45
Tja , ik noem dat dan gelul , maar bedoel daar niks naars mee hoor....... ;) , alleen dat ik een andere mening hierover heb , en die ook kan onderbouwen door een paar jaar Volvo 850 ervaring.  ;D

Het is niet alleen jou mening René, het bewijs is er ook: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,6000.0.html

Starbuck

Citaat van: Ludo op 07-10-2009 20:23:42
Citaat van: reneetje op 07-10-2009 20:17:45

Het is niet alleen jou mening René, het bewijs is er ook: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,6000.0.html

Wat Ludo, en ook Reneetje zeggen willen is dat je moet lezen op het Forum.
Aan de andere kant is een mening heel welkom, je weet nooit tot wat het leiden kan, immers, niemand hier weet alles.
Voor de meeste forummers breng ik alleen maar gelul (waar ze nog gelijk in hebben ook), maar aan de andere kant heb ik toch wel al een én ander bijgeleerd door te lezen.
Beste LPGLE, neem zoiets nooit persoonlijk op, dat is nooit zo bedoelt.
Maar aan de andere kant moet je wel tegen een stootje kunnen hier op het forum... :eusa_shhh: ;)

Ludo

Citaat van: LPGLE op 07-10-2009 21:04:04
:eusa_whistle:
alleen nu al op marktplaats :

http://link.marktplaats.nl/279417424

http://link.marktplaats.nl/278664592

http://link.marktplaats.nl/266909678

http://link.marktplaats.nl/278472987

hierbij eindigt 'mijn' discussie 

Ieder probleem heeft een oorzaak.
De vraag blijft natuurlijk nogmaals openstaan: waarom/waardoor zijn die koppakkingen lek?.
De oorzaak zie je bij geen enkele link...
Wil je de (échte) oorzaken dus ook even vermelden?.

Vulk

henry classic v70

Citaat van: Ludo op 07-10-2009 21:10:17
Citaat van: LPGLE op 07-10-2009 21:04:04
:eusa_whistle:
alleen nu al op marktplaats :

http://link.marktplaats.nl/279417424

http://link.marktplaats.nl/278664592

http://link.marktplaats.nl/266909678

http://link.marktplaats.nl/278472987

hierbij eindigt 'mijn' discussie 

Ieder probleem heeft een oorzaak.
De vraag blijft natuurlijk nogmaals openstaan: waarom/waardoor zijn die koppakkingen lek?.
De oorzaak zie je bij geen enkele link...
Wil je de (échte) oorzaken dus ook even vermelden?.

De meeste andere wagens met een wat hogere leeftijd gaan meestal meteen richting sloop omdat reparatie vaak duurder wordt dan de hele auto waard is.
Die zie je dus ook bijna nooit op marktplaats staan, de 4 die hier staan zijn gezien hun leeftijd toch nog aantrekkelijk genoeg om aan te bieden zonder goed blok
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

haasje

Het laatste slopertje dat ik hier had staan (ook een 2,5 20V op LPG) was ook overleden aan een lekke koppakking (en waarschijnlijk nog veel meer). Compressie van het blokje was zo goed als 0 (startmotor draaide wel, distributie draaide, maar totaal zonder weerstand). Auto was van oudere mensen geweest die er op de snelweg problemen mee kregen (stoom onder de kap vandaan) auto aan de kant en het leed was al geleden (waarschijnlijk temp sensor defect geweest). Zag er uiterlijk hetzelfde uit als bij jou, alles gesmolten en krom, ik heb alleen de kop er niet afgehaald.

thuur

Citaat van: daytonawim op 07-10-2009 18:21:40
IK heb heel veel geluk gehad met een ritje van ruim 10 km zonder water !!

De eigenaar zei dat hij zo'n 6 km heeft gereden nadat de meter in het rood ging. Het lijkt mij duidelijk dat dit al veel langer speelt.

Citaat van: Ludo op 07-10-2009 18:36:11
Er stond toch wel " altijd perfect onderhouden" in de advertentie?.

Gekocht in 2005, zeker 1 beurtje laten geven een jaar of 2 terug bij de Esso om de hoek. Verder wat nieuwe bandjes, een accu en een ventiel of schakelaar van het LPG systeem. :eusa_snooty:

Citaat van: haasje op 07-10-2009 23:27:51
Het laatste slopertje dat ik hier had staan (ook een 2,5 20V op LPG) was ook overleden aan een lekke koppakking (en waarschijnlijk nog veel meer). Compressie van het blokje was zo goed als 0 (startmotor draaide wel, distributie draaide, maar totaal zonder weerstand). Auto was van oudere mensen geweest die er op de snelweg problemen mee kregen (stoom onder de kap vandaan) auto aan de kant en het leed was al geleden (waarschijnlijk temp sensor defect geweest). Zag er uiterlijk hetzelfde uit als bij jou, alles gesmolten en krom, ik heb alleen de kop er niet afgehaald.

Startmotor ging heel onregelmatig rond en tegelijkertijd braakte het blok via de achterste metalen (!) koelwaterbuis het water eruit. Op zo goed als alle koelaansluitingen zit witte drap. Dit blok heeft een zeer hoge koelwaterdruk gehad. Wie weet, ook als gevolg van een defect thermostaatje of temp.sensortje :eusa_doh:

Met het loshalen van de kop heb ik best wel wat kracht moeten zetten voor de bouten rondom cilinder 3. Dwz een pijp op het wringijzer en dan je knieen tegen de bumper om je af te zetten :eusa_eh: De micrometer kan in de kast blijven liggen zal ik dan maar zeggen.

Moet er wel bij zeggen dat het kleppendeksel al afdrukken had van de Volvo-tool om het kleppendeksel te lichten. M.a.w. de kop is er al eens afgeweest!

Ik wil niet de discussie aanzwengelen, maar ik kan de antwoorden van Ludo en Rene goed begrijpen. Er zijn zat 850's waarvan de koppakking voor de kat z'n bonbons is vervangen. Maar er zijn er ook waarbij de koppakking wel degelijk door was zonder duidelijke aanleiding. Beide getuigenissen staan zat op het forum hier. Blijft evengoed staan dat de 850 niet berucht is vanwege zijn zwakke koppakking.

Het verhaal van lange stilstand en doorslaande koppakkingen ken ik alleen van de V6 (in het Volvo wereldje dan). Kennis van me is het al 3x overkomen. Na een jaar stilstand slaat het papier direct door bij het starten.

Dit juweeltje heeft trouwens een af-fabriek gasinstallatie en de klok staat nu op 273dkm. Getuige de toestand van de rest van de techniek is de km-stand geloofwaardig.

Gr 8)

haasje

Het ding dat ik gesloopt had had de respectabele stand van 535 DKm (ook fabrieks gas installatie). Bougiekabels kreeg ik er niet in z'n geheel uit, waren versmolten met de bougies. Overigens heb ik van deze auto niets van het blok en de bak afgehaald, 1 het is al oud en mogelijk versleten, 2 je weet niet hoe heet alles geweest is en hoe betrouwbaar oa de sensors nog zullen zijn.

thuur

Citaat van: haasje op 08-10-2009 00:04:55
Het ding dat ik gesloopt had had de respectabele stand van 535 DKm (ook fabrieks gas installatie). Bougiekabels kreeg ik er niet in z'n geheel uit, waren versmolten met de bougies. Overigens heb ik van deze auto niets van het blok en de bak afgehaald, 1 het is al oud en mogelijk versleten, 2 je weet niet hoe heet alles geweest is en hoe betrouwbaar oa de sensors nog zullen zijn.

Deze gaat ook heel selectief uit elkaar. Geen enkel deel van het koelsysteem komt ooit terug op de markt en inderdaad is een nokkenassensor b.v. (warmte gaat naar boven) zeer discutabel.

Ik kan wel makkelijk nagaan hoe heet het is geweest aan de buitenkant van het blok. Hoef maar te kijken bij welke temp. de verschillende plasticsoorten smelten ;D

Gr :o

jberg

even over koppakking en merken, een maat van mij heeft een daewoo lanos, t ding is op een haartje na even oud, als mijn v70, de km stand ong het zelfde, rond de 2 ton, maar hij lijkt wel 10 jr ouder,

hij had last van koelwaterverlies, dus ikke ff lanos en koppakking intikken op google

volgens mij is er geen lanos met 2 ton op de teller waar de originele koppakking of kachelradiator nog in zit

daar in tegen is die van mij 11 jr oud, en rijd als nieuw, en ziet er uit als nieuw, doe mij dan toch maar een volvo

Ludo

Citaat van: thuur op 07-10-2009 23:55:51
Ik wil niet de discussie aanzwengelen, maar ik kan de antwoorden van Ludo en Rene goed begrijpen. Er zijn zat 850's waarvan de koppakking voor de kat z'n bonbons is vervangen. Maar er zijn er ook waarbij de koppakking wel degelijk door was zonder duidelijke aanleiding. Beide getuigenissen staan zat op het forum hier. Blijft evengoed staan dat de 850 niet berucht is vanwege zijn zwakke koppakking.

Dit juweeltje heeft trouwens een af-fabriek gasinstallatie...

Zonder duidelijke aanleiding geloof ik niet, álles heeft een reden.
Met de laatste zin heb je al een hélé grote kans die de oorzaak kan zijn.

jberg

Citaat van: Ludo op 08-10-2009 07:53:02
Citaat van: thuur op 07-10-2009 23:55:51

Dit juweeltje heeft trouwens een af-fabriek gasinstallatie...

Zonder duidelijke aanleiding geloof ik niet, álles heeft een reden.
Met de laatste zin heb je al een hélé grote kans die de oorzaak kan zijn.

hm, die van mn pa is bij 460k total loss gereden, met originele gasinstallatie, gaf nooit een klapje mis