Hoe werkt het motormanagement in een 2.5D / TDI?

Gestart door kvcuijck, 09-03-2010 13:27:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kvcuijck

Beste allen,

Ik zou graag willen weten wat zo'n motormanagement computer nou precies de hele dag doet. Er hangen diverse sensoren aan en er kunnen diverse klepjes etc. mee worden aangestuurd, maar ik zou graag willen weten wat er nu exact in het apparaat omgaat.

Zijn er boeken of andere technische documenten beschikbaar waarin bijv. een Bosch MSA 15.7 of 15.8 computer (zoals in onze 2.5 TDI / 2.5D roffels) helemaal uit de doeken wordt gedaan? Ik vind het leuk om te weten welk onderdeel stuk is na het uitlezen van de computer, maar ik wil nog liever weten hoe die computer bepaalt waarom dat onderdeel niet goed functioneert en wat er softwarematig vervolgens wijzigt om met zo'n fout toch te blijven rijden. (Ik noem een dwarsstraat: EGR die niet functioneert, LMM die vreemde waarden afgeeft etc. etc.)

Tuningbedrijven moeten dit exact weten, anders kunnen zij de software niet optimaliseren oftewel chippen, dus er moet informatie over te vinden zijn.

Waar vind ik deze informatie?

Alle tips zijn welkom!

Koen

P.s. Met nieuwere systemen zoals CANBUS wordt alles meteen een stuk complexer lijkt me. Vandaar dat ik op zoek ben naar dit soort informatie over auto's gemaakt tot zeg 2003.

thuur

Bosch brengt mooie boeken uit. Via de 850 club krijg je korting op autotechnische handboeken. Anders is via Amazon alles uit te halen op dit gebied.


Gr ;)

Gunnar

#2
Bosch functionsrarhmen zijn niet in de handel te krijgen, enkel mensen die motorcalibraties doen via bosch hebben er toegang toe. Daarnaast bestaat er nog een paralel circuit voor die documenten (meestal paar duizend paginas), maar de prijs is er ook naar. Er zijn erbij die tegen de duizend euro kosten.
Dan heb je alle inputs en outputs schematisch van de functies. maar weet je nog niet hoe het specifiek in de sofware staat en waar.

BVB egr, dat is een functie die met 1 waarde uit te zetten valt, en hoe het motormanagement reageert met defectieve egr is in te stellen, normaal, foutcode, noodloop.

Voor LMM is het zo dat die als ingang dient oa. voor de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt, dus lage ingangwaardes geeft weinig injectie. Trek hem uit en dan gaat de computer in een vervangende noodwaarde rijden als lmm waarde.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

kvcuijck

Vreemd eigenlijk dat 10 jaar oude hardware/software niet reversed engineered is zodat het op straat ligt. Met de meeste electronica is dat volgens mij wel het geval.

Zijn wel sites met wat nuttige informatie zoals: http://www.ecuconnections.com/

Alleen jammer dat er geen info is m.b.t. onze 5-cylinders. Zal eens wat boeken gaan aanschaffen als ik mijn laatste aankoop (Technische leergang Bosch - Common-Rail, staan aantal slordige fouten in trouwens) uit heb.

Koen