dieselpomp/verstuivers defect??

Gestart door gjg, 08-10-2009 11:18:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: Arjenj op 12-03-2010 00:04:36
Ik lees in deze thread een aantal dingen die mij bekend voorkomen. De vage klachten die ik af en toe heb en waarvan ik begin te vermoeden dat ze met het onderwerp verstuivers/dieselpomp te maken hebben zijn de volgende:

1) Regelmatig (+/- 50% van de gevallen) bij koude start hokken en stoten, alsof niet alle cilinders direct meelopen. Als motor zo'n 20 seconden loopt... is alles weer normaal. In deze gevallen ook grote hoeveelheid witte/blauwe rook uit de uitlaat.
2) Tijdens langdurig filerijden, bij optrekken enorme rookontwikkeling (weer blauw/wit), duidelijk zichtbaar in de spiegels, laatst zelfs lichtsignalen van de fortuinlijke bestuurder in mijn wolk.
3) Bij flink doortrappen 140+ motormanagementlampje dat vanzelf weer uit gaat waarvoor geen foutcode opgeslagen wordt.

De klachten zijn (voor mijzelf nog) geen ramp, maar toch wil ik ze graag verhelpen. Ik sta daarom op het punt om een dieselspecialist eens een controle van de vertuivers en timing te laten doen.

Iemand die op basis van de beschreven klachten iets kan zeggen over de oorzaak? En zijn er specifieke vragen die ik de dieselspecialist moet vragen bij de controle?

Wanneer is voor het laatst het dieselfilter vervangen?

240estate

Citaat van: Arjenj op 12-03-2010 00:04:36


1) Regelmatig (+/- 50% van de gevallen) bij koude start hokken en stoten, alsof niet alle cilinders direct meelopen. Als motor zo'n 20 seconden loopt... is alles weer normaal. In deze gevallen ook grote hoeveelheid witte/blauwe rook uit de uitlaat.
2) Tijdens langdurig filerijden, bij optrekken enorme rookontwikkeling (weer blauw/wit), duidelijk zichtbaar in de spiegels, laatst zelfs lichtsignalen van de fortuinlijke bestuurder in mijn wolk.
3) Bij flink doortrappen 140+ motormanagementlampje dat vanzelf weer uit gaat waarvoor geen foutcode opgeslagen wordt.


Bij mij exact dezelfde klachten bij mijn v70 2.5D.  Ben nieuwsgierig naar de reacties

Arjenj

Citaat van: 240estate op 13-03-2010 02:28:21
Wanneer is voor het laatst het dieselfilter vervangen?
Door mij nog niet. Heb er bij aankoop ook niets over gehoord dus ik denk dat dat al een tijdje terug is... mag ik uit je vraag opmaken dat dit de oorzaak zou kunnen zijn?

elianmars

#18
Citaat van: Arjenj op 14-03-2010 00:52:58
Citaat van: 240estate op 13-03-2010 02:28:21
Wanneer is voor het laatst het dieselfilter vervangen?
Door mij nog niet. Heb er bij aankoop ook niets over gehoord dus ik denk dat dat al een tijdje terug is... mag ik uit je vraag opmaken dat dit de oorzaak zou kunnen zijn?


Dit zou de oorzaak kunnen zijn. Ik weet wel dat een vervuild filter het motormanagementlampje laat branden en dat de motor in noodloop gaat.

Filter moet om de 45.000 km worden vervangen.



RRRRR_Ramon

Citaat van: elianmars op 14-03-2010 01:13:59

Filter moet om de 45.000 km worden vervangen.

Dat ga ik binnenkort ook maar eens doen. Geen klachten maar het is wel langer dan 45K geleden...  ::)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

elianmars

Citaat van: RRRRR_Ramon op 14-03-2010 01:21:27
Citaat van: elianmars op 14-03-2010 01:13:59

Filter moet om de 45.000 km worden vervangen.

Dat ga ik binnenkort ook maar eens doen. Geen klachten maar het is wel langer dan 45K geleden...  ::)


Ik heb het filter vervangen toen ik de wagen heb gekocht. Na 30.000 km problemen met vocht in het filter (moet eigenlijk elke 15.000 km worden afgetapt).
Bij de laatste onderhoudsbeurt (een maand geleden) heb ik het filter laten vervangen, ondanks dat de 45.000 km nog niet zijn gehaald.
Zo'n filter kost een paar tientjes.