Klotsend / bubbelend geluid

Gestart door Arjenj, 08-10-2009 23:05:11

Vorige topic - Volgende topic

Theostek

Citaat van: Theostek op 14-11-2009 10:21:46
Breng de auto maar binnen voor een airco onderhoud, en dan laat je meteen de accumulator/filterdroger ook mee vervangen.

De vulgraad is niet voldoende (hoeveelheid koudemiddel) omdat het  koudemiddel onder hogedruk de verdamper wordt ingespoten vindt er ook een drukdaling plaats enz,enz.
Op het moment van de koelcyclus komt de verdamper druk niet overeen met de zuigdruk van de compressor en sluit het expansieventiel vroegtijdig er wordt immers te weinig koudemiddel aangevoerd.
Dus wordt de verdamper ook maar voor de helft gevuld en hoor je die vreemde geluiden, de één omschrijft het als stromend water, sissend borrellend geluid of dat van een ademhaling van dart vader.
Dat het in de zomer duidelijker te horen is tegenover nu! is ook te verklaren..
De druk in het systeem wordt bepaald aan de vulgraad en temperatuur, in de zomer liggen de drukken hoger en in de winter lager, in de zomer moet de airco harder werken dan in de winter.
Wat dan  wil zeggen als de vulgraad te weinig is, de druk in het systeem daalt, het koudemiddel heeft dan ook bij die druk een verdampingstemperatuur om te kunnen verdampen, maw als de druk  2 bar is zal het koudemiddel bij die druk 1°C vertegenwoordigen  dat het moet verdampen.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

cas

is het niet gewoon je kachel motor die als wasmachine functioneerd omdat die bak waar hij inhangt vol met water staat? als je auto scheef staat, komt die halve liter er niet uit via je slangetje. ik heb mijn motor er uit gehaald en met een handdoek alles even drooggemaakt.

meteen een reden om je parafaan dus ook even een checkup te geven op verstoppingen en je interieurfilter.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

haasje

Citaat van: cas op 31-01-2010 12:44:56
is het niet gewoon je kachel motor die als wasmachine functioneerd omdat die bak waar hij inhangt vol met water staat? als je auto scheef staat, komt die halve liter er niet uit via je slangetje. ik heb mijn motor er uit gehaald en met een handdoek alles even drooggemaakt.

meteen een reden om je parafaan dus ook even een checkup te geven op verstoppingen en je interieurfilter.

Dan zou je auto dus altijd scheef moeten staan / rijden, want anders loopt het er wel een andere keer uit hoor. Ik denk dat je er redelijk vanuit kan gaan dat als die bak volstaat met water dat je afvoerslangetje dan verstopt is.

PetersP

Klopt ja. Ik heb het zelf ook gehad. Vloerbedekking los en in het midden achter de versnellingspook (onder de kachelmotor) zat de slang verstopt. Ook meer dan 1 ltr water in een colafles laten lopen. Toen ie vol zat, hoorde je het klotsen bij iedere bocht. Maar gelukkig kleine moeite.

cas

'ben er ook aan begonnen vandaag, bij de t5r zit er een versterker een klein beetje in de weg, maar uiteindelijk zag ik het slangetje.

deze van de vloer losgehaald, en er kwam niets uit. toen bij de bak zelf het ty rapje losgeknipt en  met een berg handoeken en een literbeker zat ik klaar om het op te vangen.

niets! ook niet na een lange ty rap er doorheen steken. deze hoorde je tegen een lege bak aan de binnenkant aan tikken.

de kachelmotor aangezet, en jahoor, daar kwam " iets" van water uit. ook tussen de kachelmotor en weerstand begon het iets te lekken.

vrij snel was het weg. nou heb ik enkele weken terug al de parafaan los gehad en de afvoertjes daar doorgespoten.  blijft voor mij maar 1 ding over. de houder van het interieur filter aandrukken. eerst maar een nieuw filter halen. en dan meteen combineren.

geen water ballet voor mij !  ;D   

klusje van 15 minuten.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

johan283

Citaat van: Turbo-Geek op 04-11-2009 19:16:12
Het verhaal is dus dat het slangetje verstopt raakt en water niet meer afgevoerd wordt ?
Waar kan je het slangetje het beste los halen ? Daar waar het slangetje op het kachelhuis zit of daar waar het slangetje in de 'tunnel' gaat ?

Moet er ook eens naar kijken want ik heb ook water horen borrelen en zal dus hetzelfde probleem hebben.

Komt doordat de 850 standaard zonder interieur filter werd geleverd, daardoor komt er vuil bij je airco verdamperhuis. Met als gevolg dat de afvoer verstopt raakt
heb er zelf al kleine takjes uit gehaald ;(

Turbo-Geek

Citaat van: Turbo-Geek op 16-11-2009 12:20:25
Gekeken ...... helemaal NIKS !
Borrelend/water stromend  geluid is er soms maar vaak ook niet.
Slangetje eraf gehad en was helemaal schoon, ook de water afvoer in de tunnel en de opening vanaf het verdamperhuis (waar slangetje op zit) was ook gewoon gangbaar.
Niks verdachts dus kunnen vinden.

Heel apart.

Cas, je bent niet alleen, ik had hetzelfde .....
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------