Miyel's T-5R, het begin zonder einde.

Gestart door Miyel, 09-10-2009 18:07:42

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Dat blok ziet er echt uit om te smullen!
Hoe loopt ie?

Miyel

Ja, het is heerlijk om zo'n schoon blok te hebben. Als je wat los moet halen gaat alles netjes los zonder dat je vieze handen krijgt :D

Hij loopt goed, geen op of aanmerkingen so far. Hij moet nog wel afgesteld worden, zo houdt hij bij vollast nog wat in en schommelt de turbodruk wat. Dit doet hij met de oude LMM minder dus ben er vrij zeker van dat het aan de 'signaalafhandeling' ligt. Er liggen ook zoveel andere en nieuwe onderdelen in (grote intercooler, RIP kit, S60 cilinderkop, alle sensoren).

Ben op dit moment in contact met een bekende tuner, maar wil nog best veel. Bij de airco meeting met Leon mee gereden en nu aan het zoeken naar een 19T. Ook wil ik naar M4.4 en misschien penbobines aangezien de kop al daarvoor geschikt is..

Hoe denken jullie trouwens over een Kinugawa 19T met 11 om 11 bladen in een 7cm turbinehuis??

Binnenkort meer dus ;)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

leons850

Citaat van: Miyel op 06-05-2017 17:46:53
Bij de airco meeting met Leon mee gereden en nu aan het zoeken naar een 19T.

Sorry... :eusa_whistle:
Maar het is zo leuk met een mooie tune. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Miyel

Citaat van: leons850 op 06-05-2017 19:32:11

Ja, gelukkig heb ik jou een Quaife kunnen aansmeren, en die zijn veel duurder  :evil:

leons850

Citaat van: Miyel op 06-05-2017 20:43:56
Citaat van: leons850 op 06-05-2017 19:32:11

Ja, gelukkig heb ik jou een Quaife kunnen aansmeren, en die zijn veel duurder  :evil:

Tov een nieuwe 19T is het verschil tientjes werk. ;)
Maar auto prioriteit ligt momenteel ergens anders.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Miyel

Citaat van: leons850 op 06-05-2017 22:22:46
Tov een nieuwe 19T is het verschil tientjes werk. ;)
Maar auto prioriteit ligt momenteel ergens anders.

Nee hoor, want ik ga waarschijnlijk voor een Kinugawa.. en probeer maar eens een imitatie quaife te vinden  :P
En in de opslag heeft zo'n diff inderdaad weinig functie  :eusa_snooty:

Maar even on topic; De Kinugawa 19T die ik op het oog heb heeft 11 bladen waardoor hij eerder opspoelt. En het turbinehuis is 7cm (inlaatkant) ipv OEM 6cm. Zal ook wat doen lijkt mij. En wat ik zo lees is de kwaliteit van Kinugawa best ok. Ik bestel dan ook een complete turbo, af fabriek gebalanceerd. De meeste 'horrorverhalen' zijn van mensen die alleen een 'billet wheel' vervangen hebben of zelf wat samengebouwd hebben met hun oude turbinehuis.

Maar ik hoor graag jullie mening/ervaring (Dirk heeft er ook één??)

UserID6342

Een Kinu is gewoon goed, idem voor hun losse turbo onderdelen zoals wastegates en BOV's.
Ik heb er bij mij deze op zitten :

http://kandodynamic.com/products/kinugawa-turbocharger-volvo-850-s70-td04hl-19t-billet-wheel

met het billet turbinewiel 9 blads en compressor wiel 6+6 blads, en draait meer als prima. Je vind over de Kinu's, toegepast op een Volvo, 3 slechte recensies en alle drie uit Amerika maar er bestaat niet precies vermeld wat er nu precies fout is gegaan dus in mijn opinie kun je hier niet al teveel mee. Toegepast op de Nissans en Subaru's lees je niets als lof erover.

Edit: Alleen dus dan met een schuine flens natuurlijk (had even niet goed gekeken :()

Miyel

Ok, goed om te horen!
Paar vraagjes nog; wat is het voordeel van een 6+6 blad? Nooit van gehoord. De schuine flens versie heeft deze keuze ook niet?
En wat voor wastegaten druk moet je nemen?
En jou BOV, gaat die retour aanzuig of into the open air?

leons850

Citaat van: Miyel op 06-05-2017 23:53:23
Ok, goed om te horen!
Paar vraagjes nog; wat is het voordeel van een 6+6 blad? Nooit van gehoord. De schuine flens versie heeft deze keuze ook niet?
En wat voor wastegaten druk moet je nemen?
En jou BOV, gaat die retour aanzuig of into the open air?

Gewoon de originele 0.6bar nemen.
Mocht er een keer een probleem ontstaan zoals een los geschoten slang dan kan de limb mode van de m4.4 het nog enigsinds onder controle houden.
Tevens heb ik ook gewoon een 0.6bar veer en dat gaat hard zat zoals je weet. ;)

Alles er boven is mijn inziens nergens voor nodig en ook geen verbetering.

razorx

Mijn voorkeur gaat inmiddels ook meer naar Kinugawa. Ik heb een kleine 2 jaar oude Mitsubishi 19T. Daar is binnen die kleine twee jaar al te veel aan kapot gegaan.

Belast je dat ding niet te hoog, zou je je kunnen afvragen. Ik geloof dat niet. Die Mitsu is immers bedoeld om een druk van ergens tussen de 1,3 en 1,5Bar continu te kunnen handhaven.

Mijn Mitsu 19T gaf binnen een jaar een kapotte wastegate actuator, met een druk van slechts 1,3 Bar. Even later volgde de CBV.

UserID6342

Ben het wel met Leon eens qua veren voor zowel de wastegate als BOV, echter is gebleken dat de originele 0.5 bar veren van Kinu erg slap zijn. Daarom zit er op genoemde turbo ook een verstelbare wastegate en heb ik op beide een 1 bar veer zitten.  Dan haal en hou je de drukken vrij makkelijk en hij houd ze ook vast.

Een 6+6 t.o.v een 11 blads compressor wiel heeft als voordeel dat deze (nog) meer lucht naar binnen trekt. Deze 2x6 bladen staan in een iets andere hoek t.o.v. elkaar (weet niet precies hoeveel graden maar simpel gezegd en puur als voorbeeld bedoeld 6 bladen 10 graden en 6 bladen 12 graden).

Ben persoonlijk geen fan van blockingplates en externe BOV's dus de BOV op de turbo is ook precies zoals afgebeeld en is dus intern.

De keuze van een 6+6 blad icm een 9 blads billetwheel kun je gewoon kenbaar maken bij Kinu (in Taiwan wel en in Amerika niet ???) en dan krijg je dus gewoon de turbo geleverd zoals jij wilt, incl schuine flens en ook gewoon door hun gebalanceerd.

Ik denk dat ik in Nederland een van de weinige ben die het aandurfde om er toen een Kinu op te schroeven en kwalitatief te noemen is hij mij meer als 200% meegevallen.  Zelfs zo sterk dat inmiddels een hoop andere mensen er ook een hebben of ook met onderdelen van een Kinu rijden en tot nu toe naar tevredenheid. Althans ik heb nog niet gehoord dat er eentje kapot gelopen is of onderdelen er van kapot gegaan zijn in Europa.  Ik heb toen voor de Kinu gekozen omdat er een periode is geweest, 2 jaar geleden, dat de MHI 19T nieuw nergens meer verkrijgbaar was en overal in backorder stond.  Denk zelfs, maar hier moet ik een beetje voorzichtig mee zijn, en kan alleen oordelen over mijn eigen auto, dat de Kinu's beter / sterker zijn als de originele MHI's en dit is absoluut niet lullig bedoelt naar de mensen die er een originele MHI op hebben zitten !

Miyel

Zo... al heel lang niets meer gepost hier! Maar dat wil niet zeggen dat ik stil zit, in tegendeel!!
Maar het wordt wel een keer tijd om weer eens wat te laten horen en uit te leggen waar ik mee bezig ben..

In september 2016 heb ik mijn nieuw opgebouwde en versterkte motorblok in de T-5R gebouwd. Deze was de avond voor de 25-jaar-850-meeting klaar en hiermee heb ik zelfs clubblad de Roffel gehaald.
Met dit motorblok is er veel veranderd aan de auto, niet alleen vernieuwd maar ook veranderd; S60 cilinderkop, vaste uitlaatnokkenas van een N/A S60, RIP kit, Alu intercooler, Japanifold etc etc.. Uiteraard moet dit op elkaar afgestemd worden, de 'oude' Fasttech tune voldeed niet meer.
Hier heb ik een half jaar over nagedacht; Ik wou eigenlijk wel meer.. Grotere turbo, COP (penbobines).. Wie kon mij daar bij helpen? Uiteindelijk gesproken met een welbekende tuner, afspraken gemaakt.. En daarna werd het stil.. nog eens nagevraagd.. geen antwoordt..
Langs Fasttech gereden, maar die konden niet aan al mijn wensen voldoen (M4.4, COP etc). Dit was natuurlijk funest voor de relatie met de welbekende tuner, en daar kon zelfs The Man uit dezelfde woonplaats niets aan lijmen  :-\

Lang verhaal kort; Uitbesteden werd niets. Maar mijn interesse in M4.4 was gewekt en er achter komen dat je zelf ook dingen kunt is voor mij nu eenmaal gevaarlijk; Dat wil ik ook snappen en kunnen!
En al snel werd het een nieuw project.. een monsterproject!

Om niet te langdradig te zijn en jullie interesse te behouden een korte opsomming van de ideeën die ik van plan ben door te voeren;
- M4.4 (uiteraard met alle opties; COP mod, 3"MAF, Wideband, MAP, Ostrich etc)
- K24 (nieuw OEM)
- M66D Diesel 6-bak (met reverse-lockout solenoid in shift lever) met Quaife

- En toen ik daar mee bezig was draafde ik alweer door en is het een complete restauratie geworden  :eusa_shifty:
Dus kwam daar nog even bij;
- opnieuw spuiten..
- BC racing schroefset
- en alles poedercoaten, electolitisch verzinken..
- en alles wat ik maar tegen ga komen..

De vrouw intussen zwanger gemaakt (en in februari al vader geworden van een prachtige zoon..)
Al snel werd duidelijk dat dit langer als een paar weken ging duren.

Dus de auto maar schorsen, maar niet nadat hij het tijdelijk vervoersmiddel naar huis had gehaald;

Dus in de herfst van 2017 de carport dichtgezet met sandwichpanelen en een groot rolluik om er een fijne werkruimte van te maken;

Daar kan hij fijn staan;

Licht er in en aan de gang;

Die blauwe smurf was leuk, maar niet geschikt als gezinsbak en al helemaal niet als je een 850 gewend bent! Dus weer een auto van niveau gekocht;

Blok er uit;

En zo staat hij er vandaag de dag bij;

Ja, het gaat tergend langzaam maar deze keer doe ik het goed! Bovendien druk op het werk en druk met de kleine, soms gewoon enkele weken dat ik niet in de schuur kom  :eusa_wall:
Intussen natuurlijk wel al een hoop geregeld; Quaife groupbuy, BC-racing groupbuy, 3" MAF met Yits adapterplaat, M4.4 ECU met modificaties (dank aan Maarten), veel lezen en leren, uitzoeken, documenteren.. En van het vervangend vervoer kan ik ook niet af blijven (die staat er ook al beter bij als toen ik hem kocht :P)

Dus, like, share, subscribe blablabla  ;D

KIM

Het leesvoer waar ik van hou.
Keep up the good work!

razorx

Haha dit wordt smullen. Zet hem op!

V70geRwin

Geweldig en gefeliciteerd met de kleine smurf  :eusa_clap: