Miyel's T-5R, het begin zonder einde.

Gestart door Miyel, 09-10-2009 18:07:42

Vorige topic - Volgende topic

Hans Duiven

Mooi man! En inderdaad: Gewoon rustig aan doen  ;D

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

lekker grondig bezig, Like!

(met reverse-lockout solenoid in shift lever)

say wut?

Vulk

Geweldig op te lezen.
Even de carport ombouwen om een "klusje" aan de auto te doen. ;D

vasquez

Fantastisch om te zien hoe je alles aanpakt!!

Ben wel benieuwd naar de nieuwe K24 ipv de 19T die je ook hebt overwogen?

Die 2 turbo's ontlopen elkaar bijna niks, de K24 is alleen niet plug-and-play.
Als je toch met olie, koelwaterleidingen en uitlaatflensen verlassen aan de slag moet had je zoveel mooie andere (en eigenlijk efficientere) opties.

Vind die keuze bijna zonde als ik zie wat voor mooie motor je hebt opgebouwd en de mate van detail je aanbrengt.

arjenT5R

Miyel

Citaat van: de Boeing op 19-07-2018 00:39:41
lekker grondig bezig, Like!

(met reverse-lockout solenoid in shift lever)

say wut?

Eindelijk iemand die de tekst ook echt gelezen heeft  ;D
Omdat bij de 6-bak de achter-uit rechts naast de 6 zit, en je deze niet wil inzetten als je naar de 5 of 6 schakelt, wordt in de nieuwere modellen de te maken slag van de pook naar rechts begrensd als je meer dan X km/h rijdt. Dit wordt met een ventieltje (solenoid) gedaan. Dit ventieltje zit in de shift assembly (soms lees ik zo veel Engels leesvoer dat je niet meer op de Nederlandse woorden komt)

De aansturing van dit ventiel gaat gebeuren vanuit de M44 ECU, Maarten heeft hier (of gaat eigenlijk nog) een modificatie voor gemaakt.

Ik heb dit ventieltje uit een shift assembly van de sloop (V50) gehaald. Dit was even zoeken, er schijnen twee versies te bestaan (PWM signal en deze 12V versie);

Beugeltje voor gemaakt;

Komt in de binnenkant van de 850 assy

En hier zit hij er in.. De hevel die voor de solenoid heen draait kan ik pas positioneren als de schakelweg te bepalen is (kabels aan de bak en pook zitten)..

Video; test run!

Citaat van: vasquez op 19-07-2018 08:02:37
Fantastisch om te zien hoe je alles aanpakt!!

Ben wel benieuwd naar de nieuwe K24 ipv de 19T die je ook hebt overwogen?

Die 2 turbo's ontlopen elkaar bijna niks, de K24 is alleen niet plug-and-play.
Als je toch met olie, koelwaterleidingen en uitlaatflensen verlassen aan de slag moet had je zoveel mooie andere (en eigenlijk efficientere) opties.

Vind die keuze bijna zonde als ik zie wat voor mooie motor je hebt opgebouwd en de mate van detail je aanbrengt.

Ja, de 19T ook overwogen.. Deze was alleen nieuw slecht aan te komen en bovendien duurder dan een OEM K24. Ik heb het hier met een zeer ervaren iemand (Johann) over gehad en die adviseerde mij de K24 aan.
Ik heb nu al een 16T schuine flens, dus zie niet wat er allemaal aangepast moet worden? Bovendien ligt het blok naast de auto en ten opzichte van de hele ombouw is dan is die leidingen pas maken maar een klein klusje..
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

de Boeing

Kijk weer wat geleerd! wist niet eens dat zoiets bestond (en vraag me af of een dergelijke bescherming ook op een automaat zit)

Qua inefficiĆ«nties van turbo's kan ik weinig zeggen/toevoegen, wel weet ik dat de K24 droog blijft, in tegenstelling tot de bijna standaard oliedruppel onderaan het compressorhuis bij de Mitsuus ;D

Maar kan je dan niet gelijk ook een carterpan van N monteren? heb je daar de oliekoeler op zitten (ipv die achterlijke onhandige constructie in de 850). Wel heb je dan ook een waterbuis nodig van een N achterop het blok (wat weer handig is voor K24 aansluiting).

Miyel

Ha, die carterpan heb ik ook al aan gedacht vorige week! (Ik ben hier echt teveel mee bezig....) Vorige week die van mijn V70N 2.4i in de handen gehad voor een schoonmaakbeurt, toen bedacht ik me al dat die wel eens zou kunnen passen.. maar is de koeling van de 850 versie niet beter denk je?
Bovendien heb ik die radiateur en de olieslangen net nieuw.. net als de dikke waterbuis achter op het blok trouwens..
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

de Boeing

er bestaat ook een D5 oliekoeler voor achter tegen die pan, en die is dikker/groter dan de benzine versies...

(maar idd beetje zonde als je alles net nieuw hebt)

vasquez

Wat Arjen zegt : Ik zou zelf met zo'n motor eerder denken aan Borg Warner EFR 6258 of iets van Garrett 2867

Maar wie ben ik om Johann tegen te spreken :D
Hij heeft mij ook geadviseerd, zal vast met je/de besproken wensen (karakter/kosten) te maken hebben.

Je maakt mooie dingen hoor  :eusa_clap:

Piet

Citaat van: arjenT5R op 19-07-2018 10:04:56
Borg warner EFR? ;D

Tja, als geld geen rol zou spelen.
Ik zou dan ook, als het dan toch al niet meer plug ende play is, eerder gaan voor zoiets als een Garett GTX2867R dan zo'n K24.
Ware het niet dat je dan wel een stuk duurder uit bent, dan is een K24 toch altijd nog  wel een redelijk alternatief.

Maar een 19T met 9 blads turbinewiel en 11 blads compressorwiel wil ook best wel hoor, als je het plug and play wil houden
Kinugawa of Mambotech (spin off van Kinugawa) leveren goede exemplaren, redelijk geprijsd.

arjenT5R

Denk dat rolfie goedkoper is en komt van eigen bodem.
Ook makkelijker met garantie enzo :P

vasquez

Tja, geld geen rol, alsof dit geen geld kost :D

Voor 1000 tot 1500 euro heb je zo een turbo als je goed zoekt.
Prijsverschil is het hem dan ook niet meer op zo een build.....

En is eerlijk gezegd toch een andere klasse dan een hybrid.

arjenT5R

Andere klasse dan iedere glijlager turbo...