Miyel's T-5R, het begin zonder einde.

Gestart door Miyel, 09-10-2009 18:07:42

Vorige topic - Volgende topic

Miyel

Citaat van: vasquez op 19-07-2018 11:32:00
Wat Arjen zegt : Ik zou zelf met zo'n motor eerder denken aan Borg Warner EFR 6258 of iets van Garrett 2867

Exact die Garret adviseerde fasttech ook. En inderdaad gebaseerd op mijn wens van een vroeg opspoelende turbo en de gunstigere prijs kwam ik bij de k24 uit. Liever koppel als pks.
Hij ligt al klaar in het schap, naast de quaife etc, dus veranderen doe ik niet meer :D
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

V70R^2

De lang verwachtte update!!! ;D

Had je de leidingen nou al voor de K24, olie+koelwater, of had ik dat al gevraagd op Volvo drive treffen ;D ? Ik heb een setje over..

Miyel

Had je dat gezegd op Volvodrive? Oh.. euhh.. nou ja, HEBBEN!  ;D
Zit er toevallig nog een goedkope B5244T5 aan vast? Gooi die ook maar achterin..  :eusa_angel:

arjenT5R

Ik denk dat adriaan nu naar je onderweg is met de hele handel? ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

classicT5

Goed bezig, mooi km te zien en lezen.

Maarten is ook een held dat die weer een mod weet te maken. Gouden handen en hersenen :)

Miyel

Zo, weer wat verder met demonteren; zo haal ik voor het eerst van 'zijn' leven de motorkap bekleding er af;

Haha.. een verborgen oud muizennest!

Veeg veeg..  ???  Wel gvd! rotmuis! Dus zelfs die moet ik nog vervangen..

De roest onder de dorpel viel me alleszins mee, zag ik langs de rand van de sierlijst al jaren zitten;

De lelijk geworden grill wil ik graag opknappen aangezien nieuw niet meer leverbaar.

Nu kwam ik een bedrijf tegen dat kunststof kan verchromen (echt verchromen), richtprijs opgevraagd; €1450,-!  :eusa_sick:
Nu de vraag gesteld aan een bedrijf dat chroom kan spuiten...

Oh jah, klein detail; Ik heb de B5244T5 van V70R^2 aangeschaft..

Nog iemand met geduld interesse in de tzt overbodige B5234T met Wiseco's en Maxpeedingrods en een S60 cilinderkop?  :eusa_shifty:

Hans Duiven

Oh jah, klein detail; Ik heb de B5244T5 van V70R^2 aangeschaft.. Nog iemand met geduld interesse in de tzt overbodige B5234T met Wiseco's en Maxpeedingrods en een S60 cilinderkop

Nee, wel in die 5244T5  ;D

elianmars

Citaat van: Hans Duiven op 31-07-2018 23:08:17
Oh jah, klein detail; Ik heb de B5244T5 van V70R^2 aangeschaft.. Nog iemand met geduld interesse in de tzt overbodige B5234T met Wiseco's en Maxpeedingrods en een S60 cilinderkop

Nee, wel in die 5244T5  ;D

;D

Miyel

Nou, eigenlijk geen nieuws maar toch was het wel weer leuk; Ik heb dus de 'retired Police B5244T5' van Adriaan overgenomen en opgehaald. Uiteraard meer tijd kwijt aan het praatje dan het eigenlijke inladen  ;D

Nog een paar losse delen van de (verder door een forumvandaal totaal verwoeste ;) ) ex police car mee gekregen, zoals een kabelboom voor de penbobines met grijze stekker én de schakelpook assembly.
Nu had ik in een vorige post al beschreven dat ik de originele 850 assembly ga gebruiken voor een 6-bak en daarom de 'reverse lockout' van een V50 6-speed ingebouwd had. Zowel de V50 als de V70 6-speed assy heeft een veer welke de pook netjes in het midden houdt.. De hevel van zowel de M56 als M66 is ook verend, dus heel erg benodigd zal het niet zijn. Toch heeft Volvo dit niet voor niets gedaan zo lijkt mij, en ook al is het maar voor een beter schakelgevoel, ik ben dus maar aan het prutsen gegaan om de veer aan de 850 assy toe te voegen. En dat is gelukt;

Dat zal fijn gaan schakelen!  :eusa_dance:

Miyel

Ostrich install:

Korte tijd terug heb ik een ostrich 2.0 uit USA laten komen, en deze moest nog geinstalleerd worden in de M4.4 ECU. Iets waar ik al lange tijd naar zat uit te kijken, vooral omdat ik het leuk vond om te doen.. Diverse manieren op internet opgezocht;
Sommigen solderen de draden direct op de printplaat (Maarten, respect voor de vaste hand!)
Een PLCC to DIP32 adapter kan ook.. maar die zijn vrij hoog en f*cking $45 zonder invoer/verzending!
Yits maakt gewoon zijn eigen adapter maar die mogelijkheid heb ik niet..

En eigenwijs als ik ben, wil ik graag mijn eigen oplossing bedenken..
De meesten knippen of dremelen de pootjes van de Flash chip door en verwijderen dan pootje voor pootje de chip. Laatst las ik echter van Yits dat de batterij van de ostrich ook een keer leeg raakt en dan 'vergeet' je ECU zijn programma. En de kans is groot dat dat niet thuis onder de carport gebeurd én als wel, je dan nog steeds niet weg kan. Ik wou de mogelijkheid hebben om na tuning de Flash chip terug te plaatsen en de ECU conventioneel te flashen.

Dus had ik me (op Ali) een soldeerstation mét soldeerfohn aangeschaft, verder nog wat soldeerpasta (vloeibaar tin), een plcc32 socket en een Winslow PLCC through board plug.

Aan het werk;
De componenten en ter hoogte van de socket de chip die vervangen moet worden (wat is dat spul in het echt klein!  :-[)

Vorkje er onder, even de fohn met de grote nozzle op 300 graden erboven heen en weer bewegen en 'plop' de chip ligt elders op de werkbank! Dat werkt mooi  :D

De eilandjes schoongemaakt (voor zover de litze de tin wou opnemen) en de flux schoongemaakt. Van de vloeibare tin geen foto gemaakt. Naar meerdere pogingen per eilandje te doseren er maar gewoon een streep over de lengte overheen gelegd, dat trekt wel onder de voetjes van de socket.

De socket er op gelegd en met twee pennetjes waar ik met de scherpe soldeerpunt bij kon vastgezet. Vervolgens de fohn met een kleine nozzle er op richten en na even wachten zie je de flux beginnen te 'koken' en floep, de tin smelt en trekt zich tussen de socketpootjes en de eilandjes..

En het mooie is dus dat de originele chip terug te plaatsen is!

Toen het rotwerk; de draden aan de plug solderen.. Manmanman wat een gepriegel.. de pinnetjes zitten zowaar los in de plug, je bakt al snel twee pennen aan elkaar etc.. Voor krimpkous om elke draad was geen ruimte dus om en om gedaan.

Gelukt!

De loze ruimte binnenin tussen de pinnen opgevult met een klodder siliconenkit om het geheel wat te fixeren en toen krimpkous er omheen. Als het droog is kan ik de bos draden hopelijk ombuigen om de hoogte te beperken zonder dat de pennen in de plug verschuiven.

Pff.. ongeveer 4 uur werk! Wat een gepriegel! Maar dat het uiteindelijk gelukt is maakt dat het helemaal waard  ;D
En nu hoor ik mensen al vragen; werkt het ook??  Tja, dat kan ik helaas niet testen. Een bench setup heb ik niet en een werkende auto al helemaal niet! De praktijk zal het uitwijzen..

KIM

Dat ziet er echt supernetjes uit!

Piet

Prima manier om het te doen lijkt me, netjes ook!

Wat het wisselen met de originele flash chip beteft: ik gebruik de Ostrich-ECU alleen om te tunen, om gewoon mee te rijden flash ik de bin in een andere M44-ECU.

Miyel

Citaat van: Piet op 09-09-2018 16:42:14
Prima manier om het te doen lijkt me, netjes ook!

Wat het wisselen met de originele flash, ik gebruik de Ostrich-ECU alleen om te tunen om gewoon mee te rijden flash ik de bin in een andere M44-ECU.

Ja, dat snap ik.. Maar deze ECU heeft Maarten gemodificeerd voor penbobines. Een willekeurige andere ECU werkt dus niet (als daar al eenvoudig aan te komen was)..

Piet

Haha, daar is heel eenvoudig aan te komen hoor incl penbobine modificatie   ;D

Miyel

Citaat van: Piet op 09-09-2018 16:50:19
Haha, daar is heel eenvoudig aan te komen hoor incl penbobine modificatie   ;D

I know, I know... Maar dit soldeerstation was nog goedkoper als een ouwe ECU bij de m4.4 family  ;)

Laat Maarten eerst maar eens de reverse lockout bin waarvoor ik betaald heb opsturen Oeh, zei ik dat hardop?  :-X

;D ;)