Accu slecht. Dynamo probleem?

Gestart door Herminator, 13-10-2009 20:52:31

Vorige topic - Volgende topic

Herminator

Voor 2 de keer binnen een jaar een nieuwe accu de erg slecht is geworden.
Het probleem doet zich als volgt voor.

Starten doet de auto nooit in een keer direct. Of het duurt 3 sec of zoals nu met wat kouder weer duurt het soms wel 10 sec om te starten. Maar ook weer niet altijd.
De startmotor draait wel. Als het starten lang duurt zie ik wel de lampjes in het dashboard zwak en sterk worden. Alsof de accu dus bijna leeg lijkt te zijn. (Koud weer de laatste dagen)
Kan het zijn dat de dynamo nooit de accu goed oplaad, maar steeds maar half? En dat daardoor de accu snel kapot gaat?
Ik met nu met een multimeter 12.10 volt op de accu uit de auto.
Het is een 74Ah Bosch accu.

Ik rijd meestal lange ritten. Dus de accu zou in principe altijd wel goed opgeladen moeten worden. 
Is het nodig om de dynamo preventief te vervangen? Hoe kan je dat eventueel meten?

Ik lees dingen over een revisie dynamo. Weet iemand een goed adres? Of is de dynamo zelf te maken door een onderdeel zelf te vervangen? Ik lees iets over een regelaar van 13 euro? En is het goed zelf te doen om een dynamo zelf te vervangen?

Jeroentjuh

Ff x meten hoeveel je dynamo laad. En voel na een lange rit ook eens of je accupolen niet super warm zijn, als dat wel het geval is zit er een overgangsweerstand in en moet je ze vervangen.

KMvrtr

Lees DIT draadje maar even door.
Ik heb precies dezelfde klacht als jij.
Morgen ga ik het spanningsverschil bij de accuklemmen doormeten.
Zou me niks verbazen als dat bij mij (en jou) de dader is.

Herminator

Nu met volle accu nog steeds niet direct starten. Duurde 4 sec.
Stationair gaf de accu nu 13,1 aan. Losgekoppeld na het laden 12,84
Boven 1500 toeren kan ik straks pas testen want ben nu alleen.

Waar meet je tussen de plus op de dynamo en de min? Is dat ergens rechtsonder de dynamo?
En waar zit de regelaar? Begint er erg op te lijken dat de dynamo de geest gaat geven?

thuur

13,1 is te weinig, daar laad je accu niet (genoeg) van bij. Of je moet een rit van ca. 2 dagen aan een stuk voor de boeg hebben.

12,8 V is uitstekend, maar ook weer te hoog in jouw geval. Je moet altijd een half uurtje wachten voordat je de spanning op de accu kunt meten. Het moet zich stabiliseren.

Op de dynamo zit een zwart kapje aan het uiteinde van de dikke rode kabel. Dat kapje kun je eraf wippen en op die moer kun je de meetpen houden. Raak het kapje niet kwijt.

Gr 8)

Herminator

Met gas bijgeven gebeurt er minimale activiteit op de multimeter. Dynamo zal dus wel dood zijn. Met volle accu 2de keer starten sloeg ie goed aan.

thuur

Citaat van: Herminator op 14-10-2009 20:12:59
Met gas bijgeven gebeurt er minimale activiteit op de multimeter. Dynamo zal dus wel dood zijn. Met volle accu 2de keer starten sloeg ie goed aan.

Ik weet niet of jouw accu vol is. Ik denk dat je meteen hebt gemeten nadat je de auto hebt uitgezet. Zoals gezegd ijlt de spanning tot wel een half uur na.

Als de accu een verminderde capaciteit heeft, gaat de motor langzamer rond en kan het langer duren voordat de motor zelfstandig loopt.

Gr :D

Herminator

ja, maar ik meet nog steeds maar 12,70 12,75 net na het uitzetten en tijdens het lopen van de motor. Dat moet toch veel hoger zijn als de motor loopt? 14,4 bij 1500 toeren?
Als de motor afgekoeld is ga ik de dynamo zelf nog even checken. De - poll van de multimeter kan ik gewoon op de motor houden toch?

thuur

Citaat van: Herminator op 14-10-2009 21:14:33
ja, maar ik meet nog steeds maar 12,70 12,75 net na het uitzetten en tijdens het lopen van de motor. Dat moet toch veel hoger zijn als de motor loopt? 14,4 bij 1500 toeren?
Als de motor afgekoeld is ga ik de dynamo zelf nog even checken. De - poll van de multimeter kan ik gewoon op de motor houden toch?

De dynamo's zijn gefixeerd op 14V. Als je hoger dan 14,2 meet is je regelaar defect.

Direct na het uitzetten zal de accu doorgaans over de 13 geven.

De minpool gewoon op de accu houden. Dan krijg je een betere meting omdat de massa dan geen omweg hoeft te maken.

Gr 8)

Herminator

De dynamo geeft 13,7 stationar. 13,8 met 1500 toeren. Is dat voldoende voor de dynamo? De accupolen zijn na een rit gewoon koud.

thuur

13,8 is voldoende. Nu nog dat voltage bij je accu zien te krijgen :P

Gr ;)

Herminator

Thanks thuur.  :)  Misschien toch weer een meevaller dan. Ik van het weekend die massakabel wel ff nakijken schoonmaken etc. Misschien de spanningsregelaar dan kapot? Tenminste, daar lees ik ook hier en daar wat dingen over. Waar zit dat ding eigenlijk?

thuur

Op/in de dynamo. Maar als die kapot gaat gaat je spanning meestal ver over de 14. 13,8 is een hele nette waarde voor een Bosch dynamo met 2+ ton ervaring.

Zoek het maar in de plusklem, dat is een bekend kwaaltje.

Gr :D

Herminator

Net voor de + klem wordt de kabel warm. Is het beter om de hele + kabel te vervangen? Is dat makkelijk te doen? Moet je daarvoor onder de auto?

mehn

Waarschijinlijk zit het het probleem ook alleen maar vlak voor de klem, waar de kabel in de klem geklemt zit. Een cm of 2 inkorten zal het probleem wel oplossen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: