Automaatstoring 850 turbo.

Gestart door JSC Zvezda, 15-10-2009 13:06:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JSC Zvezda

Beste techneuten,

Ik heb verschillende topics bekeken over problemen met de automaat. Ik twijfel echter nog over de oplossing. Het volgende probleem:

- Automaat schakelt soms bij koude start niet over naar 2. Het lijkt dan ook of het toerental van de motor een beetje blijft hangen. Even handmatig de bak in 3, en het probleem is opgelost.

- In een enkel geval gaat de bak dan in noodloop. Pijltje gaat knipperen en auto trekt op in 3 of 4. Als ik de auto even uitzet schakelt hij weer normaal, al blijft het pijltje soms wel knipperen. Na langer stilzetten is het pijltje altijd weg.

- Als de bak in 3 staat gaat het pijltje niet branden, achteruitrijlichten doen het soms wel, soms niet. Ik heb ook het idee dat de auto bij warme motor iets ruwer schakelt. (geen klappen, maar niet zijdezacht). Verder lijkt de bak prima, oliepeil goed, kleur in orde.

Kortom, PNP vervangen? Of zijn er nog andere oorzaken. Ik heb namelijk een hekel aan impulsief zaken vervangen zonder eerst grondig te analyseren. Ik hoop dat er wat mensen mij kunnen helpen. Uitlezen gaf geen storingen. Bij voorbaat dank.

Jaap.


sean850

foutcodes al uitgelezen ???

denk aan het probleem te lezen dat het je pnp schakelaar is ja ;D

mehn

Citaat van: JSC Zvezda op 15-10-2009 13:06:15
- Automaat schakelt soms bij koude start niet over naar 2. Het lijkt dan ook of het toerental van de motor een beetje blijft hangen. Even handmatig de bak in 3, en het probleem is opgelost.

Hier heb ik ook weer last van. Ligt bij mijn auto aan het weer.

Citaat van: JSC Zvezda op 15-10-2009 13:06:15
Uitlezen gaf geen storingen.

Als de pijl knippert en de bak in noodloop gaat zijn er zeker foutcodes.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

)()()sT

Citaat van: mehn op 15-10-2009 13:18:44
Hier heb ik ook weer last van. Ligt bij mijn auto aan het weer.

Maar wat is de echte oorzaak? Of is dat nooit naar boven gekomen Maikel?  :-\

mehn

Geen idee. Als het 's ochtends kouder wordt begint het weer.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Misha

Dingen hebben wel een koudloopprogramma. Schakelen pas verder als je ruim boven de 2000 RPM zit de eerste minuut. Vind dat zelf irritant omdat ik juist wat eerder wil schakelen als ie zo koud is.

Kan daar een storing in zitten ?

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

mehn

Citaat van: Misha op 15-10-2009 16:26:39
Dingen hebben wel een koudloopprogramma. Schakelen pas verder als je ruim boven de 2000 RPM zit de eerste minuut. Vind dat zelf irritant omdat ik juist wat eerder wil schakelen als ie zo koud is.

Kan daar een storing in zitten ?

Die van mij schakelt helemaal niet als ik niet ingrijp. Ook niet boven de 2000 toeren.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

-D©©©L-

De mijne schakelt als ie koud is ook niet snel naar twee. Pas boven de 2500 rpm wil ie door, of als er een beetje temperatuur in de bak zit. Ik ben er wel blij mee, zo bouwen bak en blok voldoende oliedruk op en blijft het koppel in de motor lekker laag (zelfde vermogen bij hogere toeren = lager koppel).

thuur

Begin met het vervangen van de PNP inderdaad. Dan verder kijken.


Gr ;)

JSC Zvezda

Citeerzo bouwen bak en blok voldoende oliedruk op en blijft het koppel in de motor lekker laag (zelfde vermogen bij hogere toeren = lager koppel).

Bij koude motor is de olieopbrengst prima. Bij een loeihete motor is dit eerder een probleem. De olie is bij koude motor zo taai als wat en veel toeren vindt geen enkel blok dan leuk. (veel weerstand = hogere slijtage). Het koppel wat de motor levert is sowieso laag want wie trekt er nou vollast op? Motor draait al in deellast.

Ik vind het vreemd dat de auto soms wel normaal doorschakelt en soms niet. Maar goed, PNP vervangen toch de enige zinvolle actie? Het blok vertoont ook geen rare kuren, verbruikt geen olie, geen storingen... Heeft er nog iemand tips voor wat betreft het type sensor, imitatie of origineel of gebruikt? Ik hoor het graag. Bedankt voor jullie reacties zover.