(Bots-)veiligheid van de 850?

Gestart door appie, 15-10-2009 15:25:43

Vorige topic - Volgende topic

pwaes

Citaat van: polo op 13-12-2009 19:48:31
mijn vrouw heeft onlangs onze 850 T5 tegen een snelheid van +/- 85 km/uur tegen een betonnen (60x60) mast geparkeerd. De airbag uitgeklapt, ze had een schrammetje op haar neus, maar stapte zonder ander letstel gewoon uit de auto. De klap was midden rechts op de voorkant, in de cabine was de vloer niet vervormd,, rechtse portieren klemden, maar links ging alles open en dicht als tevoren. Het dak rechtboven vervormd. Het interieur was een komplete ravage, achterbank volledig kapotgerukt, vanwege een goeie 300 kg bagage in de vorm van pakken klei achterin. De auto goed voor de schroot, maar als mijn vrouw in de BX (2de auto) had gereden, was ze niet zomaar uitgestapt, dat kan ik je verzekeren.

foto?

evanmandos

Om dit topic nog maar eens te schoppen met wat real life examples:

situatie: snelweg, 130-150 km/u
ongeval: door externe invloed over de kop slaan en eindigen tegen vangrail

de arme auto's dit dit overkwamen:
+-1999 c70 coupe van een collega van mijn pa
1996 mondeo 2.0 van een klasgenootje van me
2006 slopel corsa van een vriendin van een van mijn zussen

de c70 was natuurlijk wel totall loss, maar het dak was slechts 3 cm naar beneden gekomen na de 500-600 meter lange rugschuiver(invoegende vrachtwagen had hem niet gezien). bestuurder was geschrikken en had last van een zeer sleutelbeen en rode striemen over de torso(saillant: de week ervoor stond de c70 bij de garage en reed ie in het fiatje met linnen dakje van zijn vrouw, dat zou minder leuk afgelopen zijn)

de mondeo had ruim 300 meter geschoven gevolgd door een 4 tal koprollen in het talud(domkop ging na inhaalactie een meter TE vroeg weer naar rechts), was aardig doorelkaar gerammeld, maar de kooi was volledig intact. bestuurder is eruit geklommen en bleek een gebroken pols te hebben

de corsa heeft een schuiver van zo'n 200 meter gemaakt en uiteindelijk met de passagierszijde tegen de vangrail gestops(eveneens foute invoeger, dit keer een lomperd in een mercedes die niet uitkeek), de bestuurdster was na 3 maanden ziekenhuis weer in staat zelf te eten, lopen duurde nog wat langer. inmiddels is ze wel weer 100% erbij, zij het een stukkie orgaanvlees armer.

drie ongevallen van exact gelijke strekkig met soortgelijke snelheden op zeflde soort wegen(a6 rotonde joure v anuit sneek, a7 drachten en a32 grou voor de liefhebber), zie je toch dat oude beesies met een doordachte constructie(even vloeken, maar ook mondeo MK1/2 waren niet zo gek qua veiligheid :P) het stukken beter doen dan veel nieuwere minigebakjes. die corsa was btw ook dezelfde waardeloze 5 ncap sterren waard voor adult safety.

tackle

Vergeten wordt dan ook weer vaak dat Renault die auto's nog net niet om die NCAP tests heen bouwt. Volvo is gewoon een veilige auto. Geen NCAP test die daar iets aan af doet. Je moet het ook in de tijdsgeest zien. Die 940 is nog steeds een relatief veilige auto. Dat geldt ook voor de 850 en de x70. Is een Renault modus veiliger dan een volvo? Ik denk dat ie minder vervormt. Er zit ook nogal wat jaartjes ontwikkelverschil tussen beide automobielen. Feit is dat ik mijn carriere nog weinig volvo rijders ben tegengekomen die een ernstig ongeval niet hadden overleefd.
Waarbij ik opmerk dat veel van mijn collega's én ik in een volvo rijden. Das niet voor niets.

Meerdere van mijn collega's die betrokken waren bij ernstige aanrijdingen danken hun leven aan het zweedse merk.

animal_style

real life safety van volvo zie je ook terug aan de tests die ze doen, zie bv het youtube filmpje van een 850 die van een rots afrijdt... http://www.youtube.com/watch?v=aN4o8TERuoY
iedereen die k dat filmpje laat zien heeft iets van wow...

arjen850

Citaat van: tackle op 30-05-2010 20:50:11
Vergeten wordt dan ook weer vaak dat Renault die auto's nog net niet om die NCAP tests heen bouwt. Volvo is gewoon een veilige auto. Geen NCAP test die daar iets aan af doet. Je moet het ook in de tijdsgeest zien. Die 940 is nog steeds een relatief veilige auto. Dat geldt ook voor de 850 en de x70. Is een Renault modus veiliger dan een volvo? Ik denk dat ie minder vervormt. Er zit ook nogal wat jaartjes ontwikkelverschil tussen beide automobielen. Feit is dat ik mijn carriere nog weinig volvo rijders ben tegengekomen die een ernstig ongeval niet hadden overleefd.
Waarbij ik opmerk dat veel van mijn collega's én ik in een volvo rijden. Das niet voor niets.

Meerdere van mijn collega's die betrokken waren bij ernstige aanrijdingen danken hun leven aan het zweedse merk.

Ik denk ook niet dat je volvo rijders die het niet hebben overleefd nog tegen komt ;) ;D

V70R-obert

In dit filmpje komen meerdere Volvo´s voorbij waaronder ook oudere modellen als de 850.
http://www.youtube.com/watch?v=E0WJT6V19xk