stroomlek opsporen

Gestart door ineke, 19-12-2003 13:48:55

Vorige topic - Volgende topic

ineke

Een tijdje terug las ik iets over het opsporen van stroomlekken, per zekering weer inscakelen en meten of zo.
Mijn Amazon heeft een zeer snel leeglopende accu en ik heb geen idee waar het aan ligt.
Overigens, de accu is vrijwel nieuw, de radio en cd-wisselaar heb ik al losgehaald.

Misschien kan iemand, in ook voor een stroom-leek begrijpelijk taal, uitleggen hoe ik te werk kan gaan?

Groet,
Ineke

PS: en ik weet dat dit een 850 forum is, maar stroom is toch stroom?  ;D

Pretorian

Even in zijn algemeen, ik zou beginnen met de aparatuur uit te schakelen die buiten het contacktslot om zijn aangesloten en dus een permanente aansluiting hebben. Meet dan eens of er een stroom loopt.
If you want the job done right, hire a professional!          Volvo 850 Club lidnummer 0703300

Jeroentjuh

Ampere meter aansluiten en kijken hoeveel stroom er weg lekt  ;) dan gewoon 1 voor 1 de zekeringen er uit halen en kijken bij welke zekering het weg is. Dan gewoon in deze groep verder zoeken.
Nix te vinden? Dan moet je voor de zekering kast alles ff na lopen.

Dreamer2

Oorzaak nr 1: Kofferbakklep die niet goed sluit. Lampje kofferbak blijft dan branden en trekt accu leeg.

Alleen een Amazon met kofferbak verlichting ???
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....

T W R 850

Dat heb ik ook een keer gehad,na plaatsen nieuwe accu maar die bleek toch niet goed te zijn,komt wel eens voor,weer een nieuwe erin en probleem opgelost.

Pretorian

Citaat van: T W R 850 op 21-12-2003 13:42:26
Dat heb ik ook een keer gehad,na plaatsen nieuwe accu maar die bleek toch niet goed te zijn,komt wel eens voor,weer een nieuwe erin en probleem opgelost.

Ik zou toch eerst maar eens een meeting verichten voor je de accu vervangt
If you want the job done right, hire a professional!          Volvo 850 Club lidnummer 0703300

T W R 850

ik neem aan dat als de accu inderdaad niet goed is dat ie gewoon weer omgeruild kan bij degene waar ie vandaan komt.

ineke

Mijn accu is echt heel erg nieuw, en inderdaad al een omruilexemplaar van de fabrikant. Het lijkt me sterk dat er wéér wat mis is.

Ik ga meten en zoeken...

ineke

2.520V

Citaat van: Pretorian op 21-12-2003 13:52:58
Citaat van: T W R 850 op 21-12-2003 13:42:26

Ik zou toch eerst maar eens een meeting verichten voor je de accu vervangt

Meeting??  ;D

Maar zonder dollen, een accu doormeten zegt vaak weinig.
Ik heb het ook gedaan (nou ja, laten doen dan), maar volgens de meter was mijn accu nog goed, terwijl hij elke ochtend weer bijna leeg was.
Van alles doorgemeten waar de stroom weglekte, niet echt iets gevonden.
Nieuwe accu erin gezet, hele probleem weg!!  :D

Dus de accu was naar de kl#te, ondanks dat die meting het tegendeel beweerde...

Doe er je voordeel mee  8)
En daarnaast ook nog een Volvo 144 B18 uit 1968!!

Volvo heerst...

Spim

Je zou de accu's van de  850 <-> Amazone  kunnen omwisselen ::)
Wanneer hij/zij dan nog steeds leegloopt in de Amazone
dan weet je dat het dus niet aan de accu ligt.
Suc6

ineke

Ik denk dat het mijn radio en cd-wisselaar waren. Ik heb een paar weken zonder problemen gereden.
Ondertussen staat de Amazon weer even in de stalling, als het weer een ietsjes beter wordt, ga ik kijken of mijn vermoeden juist is.

accu's omwisselen heeft geen zin, en een lampje in mijn kofferbak heb ik niet ;-) het is een auto uit 1966.

ineke

Jeroentje

Als ik jouw tekst zo lees lijkt het mij aannemelijker dat je dynamo niet goed meer functioneert. Dit onderdeel laadt de accu bij zodra je gebruik maakt van deze. Rij je nu weg en heb je je lampen aan en je radio enz. dan moet de dynamo genoeg bijladen zodat je onder het rijden de accu niet leeg trekt. De effectieve spanning bij draaiende moter moet op de accuklemmen ongeveer 13,5 V zijn. Dit overigens als je wat gas bij geeft. Zodra de auto stationair draait zie je dat deze spanning lager is. Als je dezelfde meting doet zonder draaiende moter mag deze niet lager zijn dan 12 V. Het verschil: 13,5 V - 12 V= 1,5 V laadspanning vanaf je dynamo. Dit zou voldoende moeten zijn om de accu bij te laden.

Groet Jeroen

ineke

De laatste keer dat ik mijn accu doorgemeten heb, leverde hij 14V, met gas bij dus. Dat lijkt me prima, toch?
Maar goed, ik probeer de Amazon dit weekend uit de stalling te halen (het voorjaarsgevoel...) en zal er dan weer een tijdje in rijden. En ondertussen proberen het probleem op te lossen.

ineke

HarmCBolt

Het meest simpele om een lek te constateren is ná het losmaken van de - (min) pool van de accu een amperemeter met minimaal bereik van 10 Ampère aan te sluiten tussen de min-pool van de accu en de losgenomen kabel. Als alles uitgeschakeld is (contact en binnenverlichting en zo) mag er géén stroom lopen. Uitzondering hierop is een aangesloten radio met voorprogrammeerbare instellingen. Deze trekt ca. 2,6 mA om de gegevens te bewaren. Maar als je de radio al volledig losgekoppeld hebt mag er absoluut géén stroom meetbaar zijn! O ja, probeer tijdens deze meetopstelling niet te starten, je meter dient van een behoorlijk kaliber of goed gezekerd te zijn om 2 á 300 Ampère aan te kunnen.

Reitse

Startonderbreker trekt toch ook stroom? (ik heb zo'n knipperend ledje...)