Onze Volvobelevenissen met nog maar één 850: Koppakking lek

Gestart door SirRutte, 18-10-2009 18:29:55

Vorige topic - Volgende topic

Jasper M

Zo McGyver :) had even gebeld dat je met een koevoet aan de slag ging! Al klaar met de distr nu?

SirRutte

Citaat van: KIM op 25-07-2011 17:34:31
Hopelijk blijft het lampje uit, want de veroorzaker is geen lambdasonde maar een versleten katalysator.

Bank 1 komt vanwege het feit dat het een universele foutcode is. Sommige auto's hebben twee cilinderbanken (V-Motoren) en daarom dan vaak ook 2 katalysatoren.
De, door jou geteste, auto heeft maar 1 cilinderbank.

Bedankt voor de toelichting :)

Dat 'bank 1' vanwege een universele foutcode is was me al bekend, heb op de HTS een keer een practicum gehad over OBDII en het verschil tussen universele (P0) en fabrikant-specifieke foutcodes.

Bij deze auto komt de foutcode er inderdaad op neer dat het uitlaatgas na de katalysator niet aan de eis voldoet. De foutcode is nog steeds niet terug gekomen, mocht dat wel gebeuren dan kijken we wel weer verder.

SirRutte

Citaat van: Jasper M op 25-07-2011 17:42:05
Zo McGyver :) had even gebeld dat je met een koevoet aan de slag ging! Al klaar met de distr nu?

Ja heerlijk om af en toe even met de koevoet aan de slag te kunnen ;D
Morgen maak ik de klus af, had vanmiddag geen tijd meer.

Vanochtend heeft de T-5 een nieuwe APK gekregen, nadat de uitlaat is dichtgelast. Deze lekte ietsje na de katalysator en behoorlijk tussen de downpipe en de catback. De flens die hiertussen hoort te zitten was nergens te bekennen, daar is ooit een stukje pijp tussen gelast. Dit was erg prutserig gedaan: Bovenop de pijp is het nooit dichtgelast geweest, in plaats daarvan zaten er twee slangenklemmen en een hoop uitlaatpasta! Om dit te verhelpen hebben ze de uitlaat een stuk laten zakken om de aansluitingen netjes rondom dicht te kunnen lassen.

Enfin, hij mag weer een jaartje rijden :) Binnenkort zal ik wat foto's posten van m'n nieuwe aanwinst!

elianmars

Citaat van: SirRutte op 25-07-2011 18:18:47
Citaat van: KIM op 25-07-2011 17:34:31
Hopelijk blijft het lampje uit, want de veroorzaker is geen lambdasonde maar een versleten katalysator.

Bank 1 komt vanwege het feit dat het een universele foutcode is. Sommige auto's hebben twee cilinderbanken (V-Motoren) en daarom dan vaak ook 2 katalysatoren.
De, door jou geteste, auto heeft maar 1 cilinderbank.

Bedankt voor de toelichting :)

Dat 'bank 1' vanwege een universele foutcode is was me al bekend, heb op de HTS een keer een practicum gehad over OBDII en het verschil tussen universele (P0) en fabrikant-specifieke foutcodes.

Bij deze auto komt de foutcode er inderdaad op neer dat het uitlaatgas na de katalysator niet aan de eis voldoet. De foutcode is nog steeds niet terug gekomen, mocht dat wel gebeuren dan kijken we wel weer verder.

Ik kreeg dezelfde foutmelding toen ik de Ferrita downpipe met sportkat had gemonteerd. De foutmelding is er door Fasttech uit-geprogrammeerd.

Nu maar hopen dat de uitlaatgassen nog wel voldoen voor de apk  :eusa_pray:

SirRutte

Citaat van: elianmars op 25-07-2011 20:26:29
Ik kreeg dezelfde foutmelding toen ik de Ferrita downpipe met sportkat had gemonteerd. De foutmelding is er door Fasttech uit-geprogrammeerd.

Nu maar hopen dat de uitlaatgassen nog wel voldoen voor de apk  :eusa_pray:

De auto heeft in juni een nieuwe APK gekregen, toen werd er niets over gezegd..

Jasper M

Had nog wat leuks gekocht voor de rode 854:

De dakdragers zelf zijn van volvo (met dank aan Irian Paul), de fietsendrager is van Velomann. Kost 3 tientjes inclusief verzenden en hij staat als een huis. Misschien een goede tip voor mensen die naar Thule spul zitten te kijken (a 100 euro per drager). Geschikt voor zowel mtb als reetfietsen.

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

knip

Jasper M

Zo'n ding met veel te dunne bandjes en geschoren onderbenen! :D

volvobug

Citaat van: Jasper M op 28-07-2011 22:16:47
Zo'n ding met veel te dunne bandjes en geschoren onderbenen! :D
Oh, jammer. Ik dacht meer aan zoiets...

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jasper M

Haha je zit daarmee ook aardig warm hoor ,-) terug OT!

SirRutte

Inmiddels rijd ik ruim een week met de T-5 en dat bevalt erg goed :)

De afgelopen weken is onder andere het volgende aan gebeurd:
- Trekhaak verwijderd
- Nieuwe remschijven en -blokken rondom
- Remklauwen voor gereviseerd en opnieuw gelakt
- Remklauwen achter gangbaar gemaakt en opnieuw gelakt
- Nieuwe carterventilatie
- Nieuwe distributieriem incl. rollen en waterpomp
- Nieuwe olie en -filter (5W40)
- Nieuw interieurfilter
- Nieuwe ruitenwissers
- Verlaagd met Apex veren
- Bijna nieuwe schokdempers van m'n 854 overgezet
- Nieuwe draagarmen
- R-bumper overgezet
- Mistlampen overgezet
- Deurvangers van de voorportieren vervangen
- Veerpootbrug gemonteerd
- IPD bovenste motorsteun gemonteerd
- Kilometertellerwieltje vervangen en de teller op de uitgelezen stand gezet
- De meeste verlichting binnen en buiten vervangen
- Achterklep afgesteld
- De wagen van binnen en buiten grondig schoongemaakt
- Nieuwe kentekenplaten gemonteerd

Een paar sfeerplaatjes:

To-do list:
- Dashboardkastje repareren
- Nieuwe koppeling + krukaskeerring (afspraak is gemaakt)
- Uitlijnen
- Titans spuiten
- Achterklepspoiler
- Bagagerolhoes

SirRutte

Ik ben net tegen een probleem aangelopen toen ik mijn zojuist bemachtigde Ferrita sierstuk wilde monteren: óf de uitlaat óf het sierstuk is te kort ;D

Ik heb het oude sierstuk (Die siert maar weinig meer) er even af gehad en de pijp komt echt niet ver genoeg. Hoe kan ik dit het makkelijkste oplossen? Stukje pijp eraan laten lassen?

Jack v

Dat is wel de kortste klap ja anders krijg je klem op klem en dat is ook niks .
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

SirRutte

Vandaag heb ik een belangrijk klusje aan de T-5 verricht: Het repareren van het dashboardkastje.

Toen ik de T-5 kocht lag het dashboardklepje los op de passagiersstoel, beide bevestigingspunten voor de scharnieren waren namelijk op lompe wijze afgescheurd van het dashboard :eusa_wall: Ook het haakje waarin het klepje haakt was nergens te vinden, hiervoor heb ik dus even een nieuwe besteld bij de dealer.

Ik vermoed dat het slotje van het dashboardkastje een keer is stukgegaan of is gesneuveld door een inbraak, de sleutel past namelijk niet op het huidige klepje. Toen ik laatst bij Dirk was voor wat onderdeeltjes, hadden we het even over het klepje en hoe dit het beste valt te repareren. Dirk opperde om een stuk aluminium hoekprofiel achter het dashboard te maken en daarop de scharniertjes vast te zetten. Zo gezegd zo gedaan! Ik heb een stuk van 15x15mm gekocht, aan twee stukjes van 12cm had ik genoeg.

Zo heb ik de twee profieltjes aan het dashboard vastgezet met M4 boutjes en moertjes:

De boutkopjes vallen straks achter het klepje, no worries ;D

Toen de profieltjes er eenmaal in zaten, heb ik het klepje bovenaan in het slotje geklikt en netjes uitgelijnd met het dashboard. Vervolgens kon ik met een pen de gaten van de scharnieren via de onderkant op de tast aftekenen op de profieltjes.

Afgetekend:

En gemonteerd:

Doordat de boutgaten in de scharnieren wat groter zijn dan M4, geeft dit nog wat stelruimte nadat de gaten eenmaal zijn geboord.

Beide scharnieren weer vast:

En het binnenvak er weer in:

Helaas zijn de bevestiginspunten van het binnenvak te beschadigd om het nog vast te kunnen zetten. Als iemand nog een net exemplaar heeft, houd ik me aanbevolen!

Poppetje gezien,

Ik ben blij dat het weer op z'n plek zit, heb echt een hekel aan dit soort beunklusjes.. :eusa_shifty: