Onze Volvobelevenissen met nog maar één 850: Koppakking lek

Gestart door SirRutte, 18-10-2009 18:29:55

Vorige topic - Volgende topic

SirRutte

Het is weer eens tijd voor een update.. Afgelopen zaterdag heb ik weer wat puntjes aan de T-5 verholpen:

- Nieuwe endlinks (eentje was gaar)
- Nieuwe motorsteun distributiezijde
- Uitlijnen

Op zich eenvoudige klusjes, zeker als je het al een keertje gedaan hebt. Eén endlink verzette zich hevig en wilde niet loskomen, maar na wat krachtpatserij gaf hij zich toch gewonnen:

En dit zijn dan de nieuwe endlinks:

Ooit van dat merk gehoord? Ik ook niet ;D Voor €12,90 per twee (!) kon ik het niet laten, ben benieuwd hoe lang ze het gaan volhouden. En anders zitten er zo weer andere onder. Tot nu toe doen ze hun werk in ieder geval prima!

Dan de motorsteun.. Dat was op z'n zacht gezegd niet overbodig:

Bij m'n vorige 850 was de steun aan distributiezijde ook verrot, daardoor kwam het getril bij achteruit rijden en bij het starten me bekend voor.

Hoezo gaar?

Als je een paar pagina's terug bladert, kun je goed het verschil tussen dit type steun en het oude type zien. De nieuwe steun heb ik besteld op Skandix.de, dat scheelt een stuk vergeleken met de dealerprijzen.

De nieuwe steun op z'n plek:

Daarna dus de auto laten uitlijnen. Dat was hard nodig omdat de auto twee weken geleden een nieuwe (R-)koppeling en krukaskeerring heeft gekregen! Hiervan volgen nog wat foto's zodra ik ze binnen heb.

Verder heb ik de laatste tijd wegens mijn stage helaas niet zoveel tijd gehad voor de Volvo. Jammer, want de lak van de auto schreeuwt om een grondige polijstbeurt!

COPPEHER

ik denk dat ik mijn motorsteunen ook maar eens ga nakijken als ik dit zo zie  :eusa_think:

thuur

Had je niet beter eerst de olielekkage kunnen verhelpen bij die motorsteun? Nu heb je kans dat de nieuwe steun geen lang leven beschoren is.

Gr :eusa_think:

volvobug

Lijkt me eerder het vet te zijn geweest van een kapotte ashoes...
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

SirRutte

Die olielekkage is al verholpen, dat kwam voornamelijk door de uitlaatnokkenaskeerring en olie die van het kleppendeksel afliep door een knalharde olievuldoppakking.

Nu alles weer netjes droog is ga ik het in de gaten houden en mocht er nog een lekkage zijn dan verhelp ik die ook weer.

thuur

SirRutte

Vandaag kreeg ik zowaar zin om de T-5 eens te wassen en een begin te maken met polijsten. Het zal wel door het mooie weer komen ;)

De staat van de lak is niet al te best, maar goed te poetsen. Er zitten zoveel poetskrassen in de lak dat deze op sommige plekken nog maar weinig glimt. Daarom vandaag begonnen met de motorkap en de voorschermen. Eerst de oppervlakken gekleid, dat was nog een rotklus omdat er overal harsdruppeltjes op de motorkap zaten. Na wat inspanning heb ik dat gelukkig weggekregen.

Het voorscherm, voor het polijsten:

Het blijft lastig om de staat van de lak goed op te foto te krijgen, maar de foto van na het polijsten laat het verschil wel zien.

Aan het werk:

Voor de poetsers onder jullie, ik heb achtereenvolgens de volgende polijstmiddelen gebruikt:
- Poorboys SSR3
- Meguiars M83
- Poorboys SSR1

Na:

Tot slot nog even een waxlaagje:

Het is tijdrovend werk, maar gelukkig is het resultaat er wel naar! Binnenkort verder met de rest van de wagen..

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjen850

Een goede poets beurt is altijd tijdrovend, maar resultaat heb je altijd wel.
Ziet er netjes uit.

SirRutte

De laatste tijd stoor ik me steeds meer aan het af en toe moeizaam starten van de T-5. Vandaar dat ik het toch maar even hier vraag ;)

- Vanaf het begin gaat tijdens het starten de motor minder snel en soepel rond dan andere 850's waarmee ik kan vergelijken;
- Het starten duurt gemiddeld beduidend langer dan de andere 850's;
- De accu is niet zo oud, heb nog niet met een lege accu gestaan;
- Tijdens het starten wil de startmotor wel eens 'ontkoppelen'. De motor gaat dan niet meer rond en je hoort enkel een zoem van het draaien van de startmotor. De enige oplossing is dan sleutel terugdraaien en opnieuw starten.

Zelf denk ik aan een gare startmotor. Met name het spontaan 'ontkoppelen' baart me zorgen. Iemand die meer weet?

thuur

Als je massapunt aan de versnellingsbak nog in orde is verdenk ik ook je startmotor.

Gr 8)

Jack v

Citaat van: SirRutte op 14-10-2011 10:44:08
De laatste tijd stoor ik me steeds meer aan het af en toe moeizaam starten van de T-5. Vandaar dat ik het toch maar even hier vraag ;)

- Vanaf het begin gaat tijdens het starten de motor minder snel en soepel rond dan andere 850's waarmee ik kan vergelijken;
- Het starten duurt gemiddeld beduidend langer dan de andere 850's;
- De accu is niet zo oud, heb nog niet met een lege accu gestaan;
- Tijdens het starten wil de startmotor wel eens 'ontkoppelen'. De motor gaat dan niet meer rond en je hoort enkel een zoem van het draaien van de startmotor. De enige oplossing is dan sleutel terugdraaien en opnieuw starten.

Zelf denk ik aan een gare startmotor. Met name het spontaan 'ontkoppelen' baart me zorgen. Iemand die meer weet?
hier idem, nu het weer iets kouder word s'nachts heeft ie ook wat langer tijd nodig. Ontkoppelen doet ie niet maar het starten duurt wel wat langer als normaal.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

SirRutte

Ik zal de massapunten eerst eens nalopen..

Het laat aanslaan kan ik niet helemaal thuisbrengen. Ook wanneer het blok wel goed rond gaat duurt het duidelijk langer dan bij onze 10v; die slaat vrijwel direct aan. Brandstofdruk misschien? Hoe dan ook, eerst maar eens het probleem van de startmotor verhelpen.

Hoe is de aansturing van het aangrijpen van de startmotor op de starterkrans geregeld?

SirRutte

Ben er inmiddels nog niet uit wat betreft het moeizaam starten.

Afgelopen zaterdagochtend kreeg ik de auto niet gestart (traag rondgaan, niet aanslaan), dus de multimeter gepakt en de spanning over de accu gemeten: 11,6V. Het is wat laag, maar volgens mij zou de auto daar gewoon mee moeten kunnen starten. Dus de accu een dag aan de lader gehad en toen weer proberen: Start wel weer, maar nog steeds moeizaam rondgaan. De spanning bij draaiende motor is trouwens ~13,7V, dat lijkt me een normale waarde.

De accu is volgens het etiket van september 2010, 74Ah, 660A max. Dat lijkt me ruim voldoende voor een vijfcilinder :eusa_think:

Dus maar even verder gekeken: Tussen de bak en de minpool van de accu meet ik netjes ~0 Ohm als de motor niet start of draait. Moet alleen nog even de spanning meten tussen de bak en de minpool tijdens het starten om te kijken of de massa van de bak niet wordt opgetild door een slecht massapunt.

Misschien dat ik de accu tóch even laat testen om te kijken of deze nog wel de opgegeven startstroom kan leveren, maar ik verdenk de startmotor toch steeds meer.. Zie dit weekend wel weer verder.

Tot die tijd ligt er in ieder geval een accubooster achterin, heb hem gelukkig nog niet nodig gehad ;D

Jack v

worden de accu polen ook warm Rutger als de auto een tijdje loopt?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.