Onze Volvobelevenissen met nog maar één 850: Koppakking lek

Gestart door SirRutte, 18-10-2009 18:29:55

Vorige topic - Volgende topic

SirRutte

Nu ik trouwens die foto van de bougie nogmaals zie.. Is deze niet wat licht van kleur?

SirRutte

In navolging van het (gevoelsmatig) missende vermogen van de 10v heb ik vanochtend een compressiemeting laten doen.

Resultaat: ~11 bar op alle vijf de cilinders. (Cilinder 6 is cilinder 1 nog een keer maar dan wel met het gaspedaal tegen de grond ;))

Nou lees ik in VADIS dat normale waarden tussen de 13-15 bar zitten.

Is dit compressieverlies normaal voor een motor met 3 ton achter rug?

Thijssie!

Nee volgens mij tussen de 11 en de 13 bar....

Jack v

compressie is goed Rutger, wel op de ondergrens (11-13bar)
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ludo

Citaat van: Thijssie! op 16-11-2010 09:38:12

Dat geld voor de turbo's.
NA = tussen 13 en 15.

Thijssie!

Citaat van: Ludo op 16-11-2010 10:10:00
Citaat van: Thijssie! op 16-11-2010 09:38:12

Dat geld voor de turbo's.
NA = tussen 13 en 15.

Kijk, weer wat geleerd :)

SirRutte

11-13 bar geldt inderdaad voor de geblazen varianten.

Is het gebruikelijk dat een NA motor met 300dkm's op zulke compressiewaarden zit?

Ludo

Als de gemeten waardes kloppen, is de compressie te laag als je tussen 13 en 15 bar zou moeten meten.
Wel vreemd dat de waardes voor alle cilinders op dezelfde lijn liggen.
Het lijkt me daarom sterk, dat er met alle 5 cilinders iets mis is.
:eusa_think:

SirRutte

Dat lijkt mij dus ook, tenzij zo'n compressieverlies mogelijk is door slijtage en alle cilinders gelijkmatig zijn gesleten.

In VADIS staat vermeld dat de compressiewaarden moeten worden gemeten wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is. Dit was niet helemaal het geval, maar het lijkt me stug dat dat meer dan een bar in compressie zou schelen..

Thijssie!

Citaat van: SirRutte op 16-11-2010 16:12:13
Dat lijkt mij dus ook, tenzij zo'n compressieverlies mogelijk is door slijtage en alle cilinders gelijkmatig zijn gesleten.

In VADIS staat vermeld dat de compressiewaarden moeten worden gemeten wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is. Dit was niet helemaal het geval, maar het lijkt me stug dat dat meer dan een bar in compressie zou schelen..

Lijkt mij dus wel.... Door de hogere tempratuur zal alles uitzetten waardoor bijvoorbeeld lekkende kleppen een stuk minder lekken...

Ik zal het zeker nog eens opnieuw proberen bij een warme motor. Zeker als je het commentaar van Ludo in aanmerking neemt.... ;)

elmarconi

Citaat van: SirRutte op 10-11-2010 01:35:53
Even een andere gekke gedachte: zou een nokkenas die niet op tijd staat de oorzaak kunnen zijn?

Dat denk ik wel. Bij mij was de distributie 2 tanden verschoven...
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,43560.msg908634.html#msg908634

Als de kleppen te vroeg of te laat open of dicht gaan kan dat ook die lage(re) compressie verklaren?

--
Autogas Inside . . .

SirRutte

Citaat van: elmarconi op 16-11-2010 18:28:19
Citaat van: SirRutte op 10-11-2010 01:35:53
Even een andere gekke gedachte: zou een nokkenas die niet op tijd staat de oorzaak kunnen zijn?

Dat denk ik wel. Bij mij was de distributie 2 tanden verschoven...
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,43560.msg908634.html#msg908634

Als de kleppen te vroeg of te laat open of dicht gaan kan dat ook die lage(re) compressie verklaren?

Met die gedachte zat ik ook weer te spelen.. Binnenkort haal ik de distributiekap eraf om de markeringen op de nokkenassen te checken.

SirRutte

Even wat anders: Heb voor de 854 een veerpootbrug voor achterin gekocht van Jack v :)

De bekleding moet ik nog op maat snijden en terugplaatsen, daar kon ik zo snel geen scherp Stanleymes voor vinden..

Mijn ervaring tot nu toe: De achterkant voelt stugger aan. Ook voel ik het wegdek wat meer aan de achterwielen, er is wat meer input. Daarnaast is het overhellen in bochten iets minder geworden.

Kortom: weer een leuke upgrade :eusa_dance:

Nogmaals bedankt Jack!

SirRutte

Heb net de timing van de nokkenassen gecontroleerd:

Krukas op tijd.

De inlaatnokkenas lijkt me wat twijfelachtig. Gek genoeg zou hij een tandje vroeger ook niet op tijd staan zo te zien.

Wie kan er iets zinnigs over zeggen? :eusa_pray:

Jack v

Inderdaad moeilijk te zien Rutger als je zo ziet zou je zeggen dat hij een tandje te laat staat dat zou kunnen beteken dat de inlaatkleppen te laat open gaan wat dus vullingverlies en compresie verlies betekend
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.