Egr Verwijdert nu draadeind afgebroken!

Gestart door ebl, 20-10-2009 12:56:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ebl

Gisteravond vol goede moed begonnen met het verwijderen van het EGR systeem. Eerst even een lekker stukje gereden en het blok op bedrijfstemperatuur laten komen.

Toen begonnen met het losdraaien van de bouten van egr naar inlaat. deze draaiden zonder enige problemen zo los. toen de 2 moertjes op het uitlaat naar egr traject. nummer 1 ging net zo soepel los. nummer 2 zat goed vast. uiteindelijk los weten te krijgen na heel veel geduld. 

toen het moertje er af was zagen we het probleem al. het draad was gedeeltelijk weg op het laatste stuk van het draadeind.  pakkingen verwijdert en schoon gemaakt. toen nieuwe pakkingen geplaatst en daarna 2 mooie stalen plaatjes van 4mm geplaatst.

2 boutjes bovenin vast gedraaid, ene moertje netjes vast. toen kwam nummer 2, halverwege liep die wat zwaar en 3 sec later had ik het moertje inclusief een flink stuk draadeind er bij...

nu op het laatste stukje draad de zaak vastgezet.  Aangezien dit er niet zo professioneel uit ziet wil ik graag het draadeind vervangen door een andere of er gewoon een bout in draaien. iemand tips?  ???

daarna de vacuumslang ook nog ff afgelsloten met behulp van een schroefje en wat mooie rode tape  ;D

Toen ik de EGR er af haalde bleek dat er al een blind plaatje tussen de egr en de inlaat zat..   :eusa_wall:  Denk dat het nu wel beter is dat de EGR er tussen uit is aangezien anders er nog drukverlies optreed? aangezien de uitlaat uitlaatgassen in een doodlopend stuk pijp blaast? iemand enig idee hier over?

In God we Trust. In Volvo we Drive...

Gunnar

Dat ene plaatje was al voldoende geweest.
Twee plaatjes is beter, dat monteert terug gemakkelijker als je de egr terugzet, wat je best kan doen want je weet nooit wanneer de keuringsregels veranderen en dat verplicht gecontroleerd wordt.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

ebl

Citaat van: Gunnar op 20-10-2009 13:59:55
Dat ene plaatje was al voldoende geweest.
Twee plaatjes is beter, dat monteert terug gemakkelijker als je de egr terugzet, wat je best kan doen want je weet nooit wanneer de keuringsregels veranderen en dat verplicht gecontroleerd wordt.

Klopt, alleen heeft de vorige eigenaar (of zijn garage) er een dichte pakking tussen gezet. waar ik niet van op de hoogte was. groot was mijn verbazing gister dus ook toen ik de egr er af haalde en er al 1 kant dicht was.

Baal er alleen wel van dat het draadeind nu mooi is afgeknapt en het nu een beetje gammel dicht zit. en wil dat draadeind er uit zien te halen indien mogelijk.

egr houd ik gewoon op de plank er bij.

Gunnar, weet jij nog wat meer goede tips voor een beterlopende (snellere diesel) heb wel gehoord dat jij zelf wat software aanpassingen gedaan hebt? Mijn dieseltje is al eens onder handen geweest bij Rica Enkhuizen. Onlangs 5 verstuivers gereviseerd..

In God we Trust. In Volvo we Drive...

thuur

Draadeind kun je eruit halen door 2 moertjes tegen elkaar vast te draaien en dan de binnenste losdraaien.


Gr ;)

Red Devil

 :-[
Domme vraag misschien.....maar waar vind ik die EGR precies??

Gr.
Ted

elianmars

Hij hoort te zitten waar je het rode rondje ziet (ik heb 'm compleet verwijderd):


Red Devil

Thnx,
maar dan meteen twee vragen:

1)Wat heb je dan gedaan met de vacuumslangetjes die daar vandaan komen?
2)Die zitten bij aangesloten op een kleib ding net achter het voorscherm. Waar dient dit voor?

Ik hoor het graag.

Gr.
Ted

elianmars

Dat is een soort regelklepje. Werkt op vacuĆ¼m.

De slangetjes kun je gewoon afdoppen of dubbelvouwen en een tiewrap er omheen.

Red Devil

De werking van de EGR (doel) is mij nu wel duidelijk mede door een inmiddels gesloten topic (FUD of waar) waarin een en ander goed stond uitgelegd. Vraag ik mij echter af waarom doppen jullie deze dingen af of verwijderen jullie die. Waarom vervangt niemand zijn EGR? Ik neem aan dat deze te verkrijgen zijn.

Gr.
Ted

V70 classic

De EGR zit er om aan de emmisie eisen te voldoel.
Voor de rest zorgt het alleen maar voor ellende.
Het vervuild je inlaat en je hebt minder vermogen.

Dit omdat de uitlaat gassen opnieuw door de inlaat gaan en dus minder zuurstof bevat en een hoop roet.
Dus zonder EGR is je auto ietsje sneller en hij rookt minder.
Vandaar dat hij vaak word afgedopt of verwijdert.
Let wel het lampje van je MM gaat branden en dat kan alleen softwarematig worden uitgezet wat een dealert niet zal doen.
Dus moet je naar een tuner.
Of je haalt het lampje eruit maar dan krijg je ook geen waarschuwing als er echt iets mis is.
Dit laatste geld natuurlijk ook als je het stelselmatig negeert omdat het toch al brand ivm je EGR.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Red Devil

Iedereen praat over het plaatsen van die plaatjes. Zijn deze ergens te koop of maken jullie die zelf. Is er verder een Tunert in de buurt van Hoogerheide/Bergen op Zoom die de softwarematige aanpassing kan doen na het verwijderen van de EGR.

Gr.
Ted

elianmars

http://link.marktplaats.nl/298940704


Hier heb ik de plaatjes vandaan.



Fasttech kan sowieso de melding doen verdwijnen, maar die zitten nogal een eindje bij je vandaan  :eusa_shifty:

Red Devil

Ik heb vanmiddag de egr verwijderd. deze was erg vuil. De auto heb ik vervolgens zoner EGR (ook niet afgedopt)gestart en het valt mij op dat hij mooier draait en dat ik ook geen foutmelding kreeg.

Is dat niet vreemd?

tackle

emission gas recirculation valve. Is een amerikaanse milieueis, waarbij de rookgassen gerecycled worden. In europa doppen ze m vaak al af dealer af..

Gunnar

Starten geeft de melding niet direct, rijden wel.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381