krakende geluiden bij wieldraaiend wegrijden

Gestart door V70koesteraar, 27-10-2009 16:55:25

Vorige topic - Volgende topic

V70koesteraar

Beste forumleden,

Intro:
Hoewel al een tijdje aangesloten, wordt dit eerste keer dat ik een topic plaats. Daar is reden voor. Ik heb een V70 classic 2.5D uit nov. 1999, 7 persoons, gekocht met 265000 km en momenteel 345000 km. Ik koester mijn auto. Daarom kan ik niet uitstaan dat ik last heb van bepaalde bijgeluiden in de auto die met de aandrijving te maken lijken te hebben.

Antwoord lastig te vinden:
Ik kom allerlei verhalen tegen over de meest uiteenlopende bijgeluiden bij het wegrijden en draaien tijdens het rijden, maar mijn moeilijkheid is dat ik weinig concrete antwoorden zie de gestructureerd en logisch de ene na de andere optie afvinkend, komen tot een eenduidige diagnose.

Klachtbeschrijving en info:
Bij het uit de file-geparkeerde rij wegrijden en dus tevens draaien hoor ik meer bij de voorzijde dan achterzijde van de auto een krakend geluid, niet zozeer schurend, maar het lijkt wel alsof (vanwege geen smering meer en/of speling) droog metaal (van tandwielen?) tegen droog metaal aankomt. Bij aankoop 80.000 km geleden en ongeveer na 45000 km nadien heeft de garage - naar eigen zeggen - een aandrijfas althans een as gesmeerd met de melding dat het geen ramp is maar wel een fenomeen dat na verloop van tijd steeds terug zal keren.
Er zit geen speling op wiellagers, spanrollen, riemen enz. zijn vervangen alsmede recent een stuurkogel LV. Het lijkt te maken te hebben met aandrijving van motor (krukas) richting wielen, of toch bepaalde lagers in de buurt van de wielen. Zijn het steunlagers en wat zijn dat precies?

Wie zet de mogelijkheden op een rij en loodst mij naar de diagnose (en de oplossing)?

bvd

V70koesteraar

Misha

Als het een serieus rotgeluid is dat vooral bij maximaal uitgestuurde wielen klinkt, zullen het 9 van de 10 keer de stuuruitslagbegrenzers zijn die een likje vet nodig hebben.
Is een veel voorkomend probleem.

Is het bij het draaien en rijden zou het op versleten homokineten kunnen duiden, en da's minder lollig werk.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

mehn

Hoor je de kraak alleen bij volledig sturen of ook als je een grotere cirkel maakt?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

V70koesteraar

Misha en Mehn:

Fenomeen in te vetten stuuruitslagrubbers is bekend, dat is in orde (is nu niet het probleem). Bij wegrijden geef ik weliswaar soms volledige stuuruitslag en hoor ik het gekraak, maar bij normaal rijden nadien en sturen op bijv. rotonde geen centje pijn (of gekraak).

toppertje

heb je er ook last van als je achteruit een bocht maakt(stuur voledig om)
ik denk het nl. niet. :eusa_shhh:

Turbobiker

Het zou met uitlijnen te maken kunnen hebben. Is de wagen bij rechtuit rijden wat zenuwachtig?
De Tussenpaus

twintigV

Ik heb precies hetzelfde en mij is verteld dat het de veerpootlagers(kan dat?)zijn.
Uitgedroogd? Het is wat vaag maar ik begreep dat het niet echt kwaad kan dus probeer ik zo'n mankement zo snel mogelijk te vergeten om het rijplezier niet teveel negatief te beïnvloeden.
Gr.

V70koesteraar

Toppertje: achteruit rijden en draaien ga ik testen. Volgens mij geen last. Waar duidt dit volgens jou op?

Turbobiker: trekt heel klein beetje naar rechts, maar redelijk goed uitgelijnd, niet zenuwachtig onderweg. Heb alleen last bij wegrijden en tegelijk wielen draaien.

20V: geen idee wat er allemaal voor lagers zitten rondom wielen en aandrijfassen.

Heeft iemand na lezing van klacht en verdere aanvullende info een idee wat de diagnose moet zijn?

twintigV

Het heeft in mijn verhaal mij niet met de wielen of aandrijfassen te maken maar met de vering. Het euvel zit aan de bovenkant van de veerpoot(?) zoals men mij aanwees in de garage(dealer)

RRRRR_Ramon

Meerdere techneuten wezen het veerpootlager bij mijn V70 2.5D '99 (wat een toeval..) als schuldige bij het krakende/schurende metaalachtige geluid in lange rechter bochten.

En toch was het linker wiellager de dader.  ::)  ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

V70koesteraar

Is het zo dat een versleten wiellager een krakend geluid geeft, uitsluitend bij het vanuit stilstand met de wielen draaiend wegrijden?

En wat moet er bovenaan de veerpoot (wat is dat voor ding?) mankeren, twintigV?

thuur

Als het krakende geluid optreedt en je trapt de koppeling in, is het dan weg? Zo ja: homokineet.

Gr 8)

twintigV

Citaat van: V70koesteraar op 27-10-2009 20:49:33
Is het zo dat een versleten wiellager een krakend geluid geeft, uitsluitend bij het vanuit stilstand met de wielen draaiend wegrijden?

Er staat bij mij ook niet voor niets een vraagteken achter dat woord, ik ben geen monteur of sleutelaar, dus zal verder mijn mond houden.Toch nog even dit en ik denk dat je precies begrijpt wat ik bedoel, zit op die plek misschien een rubber dat uitgedroogd kan zijn?

Ludo

Citaat van: twintigV op 27-10-2009 21:23:39
Er staat bij mij ook niet voor niets een vraagteken achter dat woord,

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,4524.0.html

Piere

Citaat van: Ludo op 27-10-2009 21:28:00
Citaat van: twintigV op 27-10-2009 21:23:39
Er staat bij mij ook niet voor niets een vraagteken achter dat woord,

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,4524.0.html

Ludo-linken-mann :)
Zo goed als altijd de redding ;)

Ik gok ook op het veerpootlager, homokineet lijkt me sterk, dat 'kraakt' toch niet? Eerder tikken  :eusa_think:

Hoor je iets als je gewoon stilstaat en aan je stuur draait?
Dat heb ik ook nog geweten, was ook het veerpootlager...
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/