klikkend relais dat verbruik beinvloed ??

Gestart door spycatcher, 28-10-2009 20:56:33

Vorige topic - Volgende topic

spycatcher

Heyhey,

ik heb volgende vraagstukje. Tijdens het rijden hoor ik een relais klikken ergens aan/onder de passagierszetel of in de voetenruimte voor de passagier. Het gaat zeer regelmatig, klikt aan en dan vier/vijf tellen later terug klik uit. Dan iets minder regelmatig tussen tien en twintig tellen later weer klik aan en klik uit na vier/vijf tellen.
Wat hierbij komt is dat ik duidelijk een meerverbruik vaststel op de boordcomputer tijdens de vier seconden tussen aan en uitklikken van het relais. Dit heb ik kunnen bepalen door met cruise control aan op een vlakke rechte baan te rijden aan 60 per uur, normaal verbruik is dan 6,8/100km en als ik de relais hoor klikken gaat het naar 7,9 tot 8,3/100km. Dit relais is niet te horen bij stilstaan met draaiende motor.
Verder heb ik een perfect rijdende 2.5T van 99 met 160000 km met als enige bemerking dat hij wat veel verbruikt volgens mij (14,2l/100km).
Zou dit een defect kunnen zijn ?

Tx, arno

-D©©©L-

En als je de airco uit zet, klikt het dan nog ?

spycatcher

ja airco uit of aan heeft geen effect, de ecc stond wel aan aan

thuur

Staat de achterbankverwarming aan? Stoelverwarming wellicht? Ruitenwisser op interval?

Gr 8)

spycatcher

eh effe terugdenken, de ruitenwissers stonden zeker niet aan, de stoelverwarming vooraan ook niet (heb ik bekeken/geprobeerd), de verwarming van de achterbank word nooit gebruikt (enige die daar soms zit is 18 maanden oude dochter in een maxi cosi, tijdens test was ze niet aanwezig). werkte dus zeker niet tijdens test.....

elmarconi

Citaat van: -D©©©L- op 28-10-2009 20:57:19
En als je de airco uit zet, klikt het dan nog ?

Citaat van: spycatcher op 28-10-2009 21:24:26
ja airco uit of aan heeft geen effect, de ecc stond wel aan aan

Zet de ecc eens uit. Schuifje op 0.

--
Autogas Inside . . .

spycatcher

hey,

als de ecc afstaat is het klikken gedaan, kan ik dan concluderen dat het een relais is dat de ecc stuurt ? enzoja, waar zit dit ? en is dit dan normaal, horen jullie ook dit relais klikken ? Of is het aan vervanging toe ?

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: spycatcher op 29-10-2009 20:45:24
horen jullie ook dit relais klikken ?

Ja.
Als je hem niet meer hoort, is ie stuk...

elmarconi

Citaat van: spycatcher op 29-10-2009 20:45:24
als de ecc afstaat is het klikken gedaan, kan ik dan concluderen dat het een relais is dat de ecc stuurt ? enzoja, waar zit dit ? en is dit dan normaal, horen jullie ook dit relais klikken ? Of is het aan vervanging toe ?

Klik aan: de magneetkoppeling wordt aangestuurd, de aircopomp gaat meedraaien.
Klik uit: de magneetkoppeling wordt aangestuurd, de aircopomp loopt vrij. (draait niet)

Nu mag jij gaan raden of dat invloed heeft op het verbruik en of dat zo hoort.

Er valt weinig te winnen...

--
Autogas Inside . . .

-D©©©L-

Dat antwoord heb je al:

Citaat van: spycatcher op 28-10-2009 21:24:26
ja airco uit of aan heeft geen effect, ...

laat me raden, hij stond op ontwasemen.  ;D

elmarconi

Ik wil er ook wel wat onder verwedden...
--
Autogas Inside . . .

spycatcher

oke dat dit het verbruik beinvloed snap ik best, maar als ik de airco afzet en de ecc gebruik om te verwarmen of voor ventilatie dan hoeft die aircopomp toch niet te draaien ?

-D©©©L-

Citaat van: spycatcher op 30-10-2009 09:40:04
oke dat dit het verbruik beinvloed snap ik best, maar als ik de airco afzet en de ecc gebruik om te verwarmen of voor ventilatie dan hoeft die aircopomp toch niet te draaien ?

Stond ie op ontwasemen ?

spycatcher

neen niet op ontwasemen, ik weet dat dan de airco mee aangaat, ik heb specifiek de ecc aangelaten, ventilatie aan de voeten ofzo en dan de airco afgezet, lampje gaat dan naar 'off' en toch hoor ik dan nog dat geklik...