koppakking lek... of toch niet??? WEL DUS :(

Gestart door toppertheo, 28-10-2009 21:23:46

Vorige topic - Volgende topic

Snellebaksteen

De auto hoort idd heel snel op temp te zijn. De meter moet keurig recht op 3 uur staan. Ook bij zware belasting of heel erge koude staat de meter bijna vastgelijmt op 3 uur. Als dat niet zo is, is de thermostaat kapot.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Vulk

Er zijn wel sommige gas-autos waar de naald iets boven 3 uur staat en daar ook muurvast blijft staan (zoals de mijne bv).

volvoc70T5

Citaat van: Vulk op 01-11-2009 12:38:54
Er zijn wel sommige gas-autos waar de naald iets boven 3 uur staat en daar ook muurvast blijft staan (zoals de mijne bv).

volgens mij ligt dat aan het type thermostaat, volgens mij heb je 2 types namelijk in verschil van temperatuurgraad

Vulk

Idd 87 en 90, ik lig er alvast niet wakker van.

Komt'r op neer dat de TS zich geen zorgen moet maken als de temperatuurmeter iets hoger staat, als hij maar "vast" staat.

toppertheo

hij is inderdaad erg snel op "3 uur" en blijft daar dan ook netjes staan.
ik ben gewend aan de oude kadett en daar duurt het soms een eeuwigheid voor hij los komt en het wisselt nog al of je 60 rijd of 140 want dan loopt de temp al aardig over het midden.

Superskunkie

Mijne houd wel een beetje van schommelen :D
Effe blazen en hij staat 12 over (nooit hoger)
Als ik wind tegen heb zakt ie al snel naar de 20 over.

Ik d8 dat dat normaal was bij een t-5, maar blijkbaar dus niet? vanwege al die koelers

mocht je nu een lekke koppakking hebben, neem effe contact op met dennis850estate ;)
Een echte vakman voor een betaalbare prijs
:) en ik spreek uit ervaring;)
Als je interressen heb in z'n nummer dan stuur ik je een PBtje en hoor ik het weer

gr en succes!

Citaat van: Vulk op 01-11-2009 12:38:54
Tonnie

elianmars

Citaat van: foeksiefoeks op 04-11-2009 22:58:55

mocht je nu een lekke koppakking hebben, neem effe contact op met dennis850estate ;)
Een echte vakman voor een betaalbare prijs
:) en ik spreek uit ervaring;)

Wel hopen dat-ie Vadis er even bij pakt  :eusa_shhh:

Superskunkie

Mocht ie de nederlandstalige vadis nou niet hebben?? ;) ;)....

Toen ik vadis net aan het bestuderen was 20 min geleden( heb hem net van iemand gekregen) las ik idd het stukje over een koppakking en het viel me op dat het idd wel mee valt met zo'n duidelijk beschrijven  :)

Tonnie

toppertheo

bedankt voor de reacties.

ik ga morgen naar een garage waar ze een apparaat op het koelvloeistof potje zetten en zo kunnen testen of er uitlaatgassen in het koelwater komen want dan ben je er zeker van dat de koppakking lek is.
nu heb ik gister een complete 2.5 20V met versnellingsbak gekocht van iemand die hem had liggen en hij lag erg in de weg dus kon hem heel geschikt ophalen.   ;D
de km stand van de motor is onbekend maar hij liep in iedergeval nog goed voor hij uitgebouwd werd.

staat wel al een paar weken stil maar weggezet met olie op zuigers en regelmatig x rond gedraaid.

nu mijn vraag: hoe kan ik zien of ik de zelfde motor heb als ik nu heb (ziet er naar mijn idee exact zelfde uit) kan ik ergens aan de motor herkennen wat voor type het is of kan dit alleen aan de hand van het motor nummer? zo ja waar vind ik deze?

mijn eigen motor.

ik heb al meerdere keren koppakkingen/ cilinderkoppen/ versnellingsbakken en complete motoren vervangen van verschillende merken auto's maar nog nooit van een 850 dus als iemand de blz van koppakking vervangen uit "VADIS" (neem aan dat dit het werkplaats handboek is ofzo) van een 2.5 20v digitaal heeft dan zou die mij daar heel gelukkig mee kunnen maken.

heb bij mijn ouders een leuke werkplek tot mijn beschikking met brug enz.

alvast bedankt voor de reacties.

groeten Theo.

UserID6342

Motortype staat op het onderblok te vinden tussen distributiekap en uitlaatspruitstuk.

toppertheo

door drukte vandaag niet naar garage geweest maar ga morgen (zie net dat het al na 12 uur is dus vandaag) naar de garage.
ben net thuis en heb een dik half uur op de snelweg gereden en direct de auto binnen gezet en heb hem laten lopen en met een lamp gekeken naar lekkerij maar kon niets vinden, wel sist de dop van het koelvloeistof potje maar vind dat niet raar want de slangen zijn behoorlijk hard er is dus veel druk in het systeem.
na ongeveer 3 a 4 minuten sloeg de vin van de radiateur aan en ik voelen maar er kwam alleen maar koude lucht uit dus de radiateur is niet warm.
toen ik een beetje gas gaf toen voelde ik een heel klein beetje warmte maar meer ook niet, niet normaal lijkt mij.
komt het vaker voor dat de radiateur verstopt zit of moet ik meer in de richting van de pomp denken? hoewel ik denk dat de pomp nog wel redelijk goed moet zijn want de kachel word wel netjes warm zelfs erg warm.
verder kwam ik er achter dat het luchtfilter huis aan de voorkant een opening heeft waar volgens mij een trechter ofzo aan moet maar deze opening is afgesloten en alle lucht die hij moet aanzuigen moet door het kleine gaatje aan de achterkant komen waar normaal een slang aan zit naar je uitlaat spruitstuk.
is dit normaal??? ik rijd op gas en heb een gasinstalatie van merk "vogel" en type is "omvl" er zit een gasmeng stuk vlak voor de gasklep en heb dus gewoon een verdamper, moet de inlaat dan bij een 2,5 20V zo geknepen worden voor het gas??

groeten Theo.

Freakybaby

@foeksiefoeks: Ik heb ondanks trappen nog nooit de temp meter boven 3 uur gehad. Dat kan je niet voor elkaar krijgen als je koelsysteem op orde is. Zelfs niet bij 30+ graden en het beruchte 22km lange rondje in de eiffel. Ook bij meerdere keren achter elkaar rond gaan.

Ook als je een andere thermostaat hebt die iets boven horizontaal metertje oplevert moet ie muurvast staan.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

thuur

Citaat van: toppertheo op 06-11-2009 00:12:31
door drukte vandaag niet naar garage geweest maar ga morgen (zie net dat het al na 12 uur is dus vandaag) naar de garage.
ben net thuis en heb een dik half uur op de snelweg gereden en direct de auto binnen gezet en heb hem laten lopen en met een lamp gekeken naar lekkerij maar kon niets vinden, wel sist de dop van het koelvloeistof potje maar vind dat niet raar want de slangen zijn behoorlijk hard er is dus veel druk in het systeem.
na ongeveer 3 a 4 minuten sloeg de vin van de radiateur aan en ik voelen maar er kwam alleen maar koude lucht uit dus de radiateur is niet warm.
toen ik een beetje gas gaf toen voelde ik een heel klein beetje warmte maar meer ook niet, niet normaal lijkt mij.
komt het vaker voor dat de radiateur verstopt zit of moet ik meer in de richting van de pomp denken? hoewel ik denk dat de pomp nog wel redelijk goed moet zijn want de kachel word wel netjes warm zelfs erg warm.
verder kwam ik er achter dat het luchtfilter huis aan de voorkant een opening heeft waar volgens mij een trechter ofzo aan moet maar deze opening is afgesloten en alle lucht die hij moet aanzuigen moet door het kleine gaatje aan de achterkant komen waar normaal een slang aan zit naar je uitlaat spruitstuk.
is dit normaal??? ik rijd op gas en heb een gasinstalatie van merk "vogel" en type is "omvl" er zit een gasmeng stuk vlak voor de gasklep en heb dus gewoon een verdamper, moet de inlaat dan bij een 2,5 20V zo geknepen worden voor het gas??

groeten Theo.

Geen volledig antwoord:
Koude lucht is normaal, de fan verzet behoorlijk wat lucht. Ik zou daar niet de conclusie 'verstopte radiator' aan verbinden, alhoewel dat wel een realistische optie is.

Pomp en kachel staan los van elkaar.

Dat dichtmaken is gedaan omdat verdamperinstallaties kunnen 'uitwaaien'. Als je het herstelt, hang dan niet de aanvoerbuis in de rijwind.

Gr 8)

Freakybaby

Na een dik half uur rijden voel ik toch echt de warmte wel van de radiateur af komen, die is dan wel opgewarmd door het koelwater, ook met dit weer.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

toppertheo

Citaat van: thuur op 06-11-2009 00:21:43

Geen volledig antwoord:
Koude lucht is normaal, de fan verzet behoorlijk wat lucht. Ik zou daar niet de conclusie 'verstopte radiator' aan verbinden, alhoewel dat wel een realistische optie is.

Pomp en kachel staan los van elkaar.

hoe moet ik dit zien?? koelvloeistofpomp is alleen voor koelcircuit en kachel is electrich of heeft de kachel een eigen pomp op een eigen circuit?

Dat dichtmaken is gedaan omdat verdamperinstallaties kunnen 'uitwaaien'. Als je het herstelt, hang dan niet de aanvoerbuis in de rijwind.

ik zal eens even neuzen in het gas gedeelte wat anderen gedaan hebben  :eusa_think:

Gr 8)

bij mijn 460 heb ik ook na dat ik bij mijn werk weg kom (dik half uur snelweg rijden) dat er een flinke hoeveelheid warmte me tegemoet komt dus vond het al vreemd dat de lucht gewoon koud was.
dit weekend maar eens het koelcircuit goed door spoelen en kijken of er iets uitkomt en dan overwegen of er een nieuwe radiateur geplaatst moet worden.

bedankt voor de info.

groeten theo.