trillende motor

Gestart door Markus, 30-10-2009 20:58:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Markus

Beste mensen,
Zojuist mezelf met foto (op verzoek) op deze site voorgesteld. Inmiddels in bezit van een knalrode en niet verkleurde v70 TDI, 294.000 km. Bij deze auto doet zich het volgende voor:
Als je start slaat de auto ruw aan; dashboard trilt een ogenblik hevig en ook bij het afzetten, is dit het geval. Verder: bij (rustig) afremmen begint de auto (motorblok) bij een snelheid van rond de dertig kilometer ook even te schokken. Wanneer je niet remt en de auto laat uitrijden, gebeurt dit iets vaker. Op de passagiersstoel is het nauwelijks waarneembaar, maar in het stuur wel degelijk. Iemand opperde dat VW-diesels een zgn. tweemassa vliegwiel hebben en dat dit defect kan zijn. Het vreemde is echter dat de auto het ook heeft als je niet remt en uit laat rijden. ik heb de auto nu 15.000 km en het verergert volgens mij niet.
Weet iemand de kenmerken van een defect tweemassa vliegwiel? ik ben erg benieuwd!
vriendelijke groet,
Marcus

volvoc70T5

heb je de motorsteunen al gechecked?

Markus

er is er een vervangen en de andere zouden 'er goed uitzien'. de vervangen motorsteun zag er trouwens ook goed uit. de ene garage zegt dat je aan de buitenkant niets aan zo'n steun kan zien en vervangt. de andere garage zegt dat de steunen er goed uitzien en dus niet vervangen hoeven te worden

jan piet

Een collega had dat vliegwielprobleem, en dat gaf trillingen of de auto in 5 stukken viel. Ook kwam de auto met 'een knal' op gang ipv vloeiend na het ontkoppelen. Volgens mij is dit probleem echter alleen bij de 1.9 diesels!!
Het klinkt meer als kapotte motorsteunen, of ook een mogelijkheid: door lekke keerringen of andere olie / diesellekkage een paar kapotte reactiestangen / rubbers enz. Heb dat zelf gehad na een reparatie aan mijn keerrringen, en ook pas later opgevallen.
Laatste idee is dat het ook nog uit een slecht sluitend ventiel in de brandstofpomp zou kunnen komen??
Sterkte er mee, JP

thuur

Citaat van: Markus op 30-10-2009 21:03:36
er is er een vervangen en de andere zouden 'er goed uitzien'. de vervangen motorsteun zag er trouwens ook goed uit. de ene garage zegt dat je aan de buitenkant niets aan zo'n steun kan zien en vervangt. de andere garage zegt dat de steunen er goed uitzien en dus niet vervangen hoeven te worden

Misschien kun je beter naar een garage gaan waar men verstand van zaken heeft. Een motorsteun controleer je met een breekijzer, een balk of een grote beitel. Je kunt er idd weinig aan zien (tenzij het echt helemaal 'door' is) dus het is erg raar om visueel te beoordelen of ze vervangen moeten worden.


Gr :eusa_think:

Vulk

Citaat van: thuur op 31-10-2009 13:02:21
Citaat van: Markus op 30-10-2009 21:03:36
er is er een vervangen en de andere zouden 'er goed uitzien'. de vervangen motorsteun zag er trouwens ook goed uit. de ene garage zegt dat je aan de buitenkant niets aan zo'n steun kan zien en vervangt. de andere garage zegt dat de steunen er goed uitzien en dus niet vervangen hoeven te worden

Misschien kun je beter naar een garage gaan waar men verstand van zaken heeft. Een motorsteun controleer je met een breekijzer, een balk of een grote beitel. Je kunt er idd weinig aan zien (tenzij het echt helemaal 'door' is) dus het is erg raar om visueel te beoordelen of ze vervangen moeten worden.


Gr :eusa_think:

Auto even op de brug zetten en een paar keer vooruit en achteruit rijden wil ook wel helpen.
Bij de mijne (een benzine wel) kon je toen netjes zien welke er gescheurd waren en welke niet (allemaal naar de vaantjes trouwens).

Autogek

Zeker net zo'n garage die dacht mijn klepdekselpakking te kunnen repareren voor 100 euro... vooral doen voor die prijs... Dan kom je er 'ineens' achter dat de pakking vloeibaar is en je een setje nokkenassen los in je handjes hebt. Ben dus uiteindelijk maar naar de echte vakman gegaan. Maar ja, dat je motorsteunen niet visueel kunt controleren wist ik zelfs :-\.
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

elianmars

Bij een km. stand van 3 ton zou ik sowieso de steunen vernieuwen.

Ik heb ze ook allemaal vernieuwd en het is een wereld van verschil.

LeonW

Vervang de steun aan de distributiezijde maar eens.
Volvo S70 2.5T

elianmars

Citaat van: LeonW op 31-10-2009 14:25:41
Vervang de steun aan de distributiezijde maar eens.

En dat is een klusje van niks, dus daar kun je inderdaad mee beginnen.

Markus

bedankt voor de bruikbare reacties. ik ga achter te rest van de motorsteunen aan. maar nogmaals: de monteur die mijn auto een beurt gaf, dacht niet direct aan de steunen omdat de auto het ook heeft als je hem in zijn vrij laat uitrijden en dan gewoon remt. volgens mij hebben de steunen tijdens het uitrijden of remmen helemaal geen functie.....

JannesH

Kan het zijn dat de motor tijdens gas-los (uitrollen) soms even onregelmatig loopt? Dat voel je hoofdzakelijk in je stuur, heb het zelf met mijn diesel gehad. Oplossing was bij mij destijds 2 busjes reiniger door de diesel en het brandstoffilter vervangen had (nieuwe vol met reiniger terug plaatsen), ga er van uit dat luchtfilter etc allemaal vervangen zijn?

volvoc70T5

Citaat van: Markus op 31-10-2009 17:17:24
bedankt voor de bruikbare reacties. ik ga achter te rest van de motorsteunen aan. maar nogmaals: de monteur die mijn auto een beurt gaf, dacht niet direct aan de steunen omdat de auto het ook heeft als je hem in zijn vrij laat uitrijden en dan gewoon remt. volgens mij hebben de steunen tijdens het uitrijden of remmen helemaal geen functie.....

lijkt me juist van wel, vangen trillingen op van het motorblok, + als je hem uit laat rollen wordt de motor aangedreven door de wielen/aandrijfas.
dus trekt dit het blok naar "voren" toe..als je gas geeft het blok naar "achteren",,
tenminste, dat is mijn idee ervan..
maar als de steun bij de distributiekant door is heb je zo maar kans dat het blok nu op het subframe rust en dat zijn misschien de trillingen welke je nu voelt..

Markus

Bedankt JannesH en VolvoC70T5!
alle filters zijn 100 km oud. volgende week wordt hij gekeurd en laat ik naar de steunen kijken.

Vincent Derksen

Marcus,

Je probleem, zoals jij het beschrijft klinkt mij heel bekend in de oren. Ik heb recentelijk hetzelfde gehad (denk ik). Bij het starten hoor je de motor "tikken" of "aanlopen". Als je gas geeft is er niks aan de hand. Ga je remmen dan gaat ie weer aanlopen als je bijna stilstaat of bij uitrollen, gaat ie aanlopen als de motor weer stationair gaat draaien. Als ik de versnelling van D in N zet dan verdwijnt de aanlopen even, om dan weer terug te keren. Het mafste is dat als je rijdt (en gas geeft, toeren maakt) en nisk aan de hand lijkt.

Wat was nu het probleem. Aan de zijkant van de motor zit een riem die onder andere de brandstofpomp aandrijft. Deze wordt door een spanner gespannen. Deze spannner was kapot. Hierdoor klapperde het riempje. Bij gas geven trok die strak en was er wederom niks aan de hand. Bij mij was bijkomstig dat het motormanagementlampje ging branden. Dat bleek achteraf te komen omdat de brandstofpomp uit sync was geraakt.

Misschien is het het niet. maar je constateringen komen mij wel erg bekend voor. Kijk maar wat je er mee kan.