aanvulling aankooptips

Gestart door Antonio, 04-11-2009 16:31:40

Vorige topic - Volgende topic

Antonio

Ik heb vorig jaar een stuk of 15  850 estates en sedans bekeken (jaren 1992-1998) voordat ik een goede vond. Alle punten zijn (helaas voor mij) proefondervindelijk vastgesteld. Hier mijn bevindingen:

Let op herstelde schade:
(zeer) kleine kleurverschillen tussen panelen
kijk, staand bij de voorkant of achterkant, langs de auto en controleer de horizontale carrosserie vouwen die de auto heeft: lopen ze mooi in 1 lijn. Let tevens op rare bollingen/uitstulpingen en plamuurranden.
controleer op niet mooi parallel lopende (of te grote/kleine) naden tussen carrosserie delen
Verschillende oppervlaktegladheid tussen de verschillende carrosseriedelen (glad vs bv sinaasappel structuur)
zie je bij de rubberranden (van dakrail, ruiten ed) scherpe lakrandjes, dan is betreffende rubber afgeplakt geweest en het paneel overgespoten.

Verder:
alle knoppen en functies uitproberen. Benzine klep grendel, airco, alle ramen, aanjager, drukveren achterklep, etc, etc.
Is de km stand in overeenstemming met de slijtagesporen in de auto (stoelwangen, doorgezakte stoel, lijtage aan pedalen/versnellingspook).
Check km stand en storingen middels uitlezen OBD.
Beschadigde velgranden? Grote kans dat de band langzaam leegloopt door corrosie van de velgrand (setje velgen stralen en dubbel poedercoaten (ca 250.-):

Auto altijd op de brug. Zoek naar:
schades
speling op stabilisatorstang (ook voelbaar tijdens rijden door kuilen/bochten, er 'knoept' dan iets voor in de auto + "knoekje" in je stuur) (nieuwe stabi incl montage: 150.-)
olielekkages (krukaskeerring 600.-)
bij het eerste type 850 kan de carrosserie in de omgeving van de uitlaat van voor tot achter corrosie verschijnselen hebben)
roest in naden achterklep (met name eerste type 850 sedan van linker achterlicht tot rechter achterlicht)
let bij eerste type 850 op roest achter de sideskirts en in de kokers (even rubber dopje in de achterste wielkast er uit wippen en in de koker kijken)

Roest is prima te behandelen met gekookte lijnolie

tijdens rijden
Check op trillend stuur (kromme remschijven (400.-)/ scheef wegtrekken (uitlijnen) bij remmen. Altijd eerst een paar keer achter elkaar remmen met opgevoerde remdruk (ivm gevaar bij rotte exemplaren).
Repeterend hobbelen bij lage snelheid op gladde weg: kromme velg of plat vlak in de velg
Trillen op snelheid: onbalans, kromme velg of plat vlak in velg.
Blauwe pluim uit uitlaat bij hard acceleren: olie verbruik door versleten klepsteelrubbers/schraapveren (1000.-?)
Hard bokkende achterwielophanging op richels/korte drempels kuilen: versleten rubbers

Druk je bevindingen uit in euri en confronteer de verkoper ermee. Goed voor de prijsonderhandeling. Is de lijst te lang en kostbaar. Laten staan die bak!

Nog een hele belangrijke: NEEM DE TIJD!! CHECK ECHT ALLE PUNTEN. Dan nog heb je kans dat er genoeg over blijft om op te knappen.

reneetje

Citaat van: Antonio op 04-11-2009 16:31:40

???

Dat ken ik niet , hoe doe je dat ?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

atbob

Het roestproces is onomkeerbaar. Een halt toeroepen kan soms wel (zou ik dan weer niet met lijnolie doen). Mijn ervaring is dat er niet vaak roest aan de zichtbare delen van de 850 zit, tenzij er schade is geweest (en opnieuw gespoten).

Maar verder: goede adviezen, Antonio.

Emiel

Zo'n lijst is leuk als je een 850 koopt van 18000 euro.

elianmars

Citaat van: Emiel op 04-11-2009 21:00:32

Mee eens.

Mag er dan niks meer mankeren aan een 15 jaar oude wagen, die een paar duizend euro kost?

arjenT5R

Citaat van: elianmars op 04-11-2009 21:13:46
Citaat van: Emiel op 04-11-2009 21:00:32

Mee eens.

Mag er dan niks meer mankeren aan een 15 jaar oude wagen, die een paar duizend euro kost?

hoe minder hoe beter natuurlijk.... ;D

gellukig mankeerd er nooit nix aan de auto's die ik koop
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Antonio

Precies! Met een lijstje in de hand voorkom je een kat in de zak. Vooral als je de kosten per punt even aangeeft. Ik merk dat ik bij de aanschaf van een auto geneigd ben om punten af te zwakken. Maar als je e.e.a. optelt, blijkt dat er soms zo voor 2-3000.- aan onderhoud achteraan komt. Als je dat van te voren weet en je koopt de wagen toch, weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Voorkomt een hoop ellende en teleurstelling.

Nog even over de lijnolie:

Citaat van: reneetje op 04-11-2009 17:28:46
Citaat van: Antonio op 04-11-2009 16:31:40

???

Dat ken ik niet , hoe doe je dat ?

je hebt 2 soorten bij de bouwmarkt verkrijgbaar. Rauwe lijnolie en gekookte lijnolie. De rauwe niet gebruiken. Die droogt nl niet op en spoelt dus weg. De gekookte lijnolie kost 4-5 euro per liter en is het perfecte middel om roest te bestrijden. 

Losse roest wegkrabben/licht opschuren. De gekookte lijnolie (evt verdunt met terpentine) dun aanbrengen. 2 dagen laten drogen en afwerken (wat nodig is, plamuur, primer, lak, blanke lak). De gedroogde lijnolie blijft iets plakkerig. Perfecte hechting voor afwerklagen.

Ik heb diverse oldtimers gehad en altijd problemen met roest. Fertan, owatrol, rx10 peperdure middeltjes die allemaal na 3-4 maanden weer blaasjes gaven. Tot ik via via op de gekookte lijnolie uitkwam. Ik heb de zware steenslag met roest op de motorkap van m'n vorige GLT er mee behandeld, in de lichte motregen(!!!). Na een half jaar was er geen enkele progressie in de roest te bespeuren. Superspul!!

Ook de roest in de portieren van m'n S-klasse uit 1970 kwam er eindelijk mee tot stilstand. Nogmaals supergoedkoop, superspul!!

razorx

Wordt bij schepen ook gebruikt als roestwering.

Met wat sikketief er door (dat laatste heb ik van gewoon peter).

arjenT5R

jep zodat het sneller hard wordt, is eigenlijk alleen om de roest af te sluiten van zuurstof zodat het niet verder roest.  :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

pwassink

Citaat van: razorx op 07-11-2009 15:04:44
Wordt bij schepen ook gebruikt als roestwering.

Met wat sikketief er door (dat laatste heb ik van gewoon peter).

T zit ook al jaren binnenin de chrome-molybdeen stalen buisjes van een ouwe (zweef)vliegtuig-romp,
roesten enkel aan de buitenzijde weg als daar de knikkerharde 2k lak vanaf is ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Scooby Doo

Spul over roest smeren is een oplapmiddel. Kan je doen met een auto die je binnen afzienbare tijd de deur zoekt uit te trappen. Ik heb zelf meerdere oude wagens (Volvo 240, enkele Ford Capri's) en roest moet je gewoon volledig verwijderen, en dan goede grondverf gebruiken (niet die goedkope spuitbusmeuk van de Gamma e.d.). dat is volgens mij de enige methode van roestbestrijding voor auto's die je nog zeer lang zoekt bij te houden.  8)
Puppy Power!!!

Antonio

Citaat van: Scooby Doo op 07-11-2009 18:24:04
Spul over roest smeren is een oplapmiddel. Kan je doen met een auto die je binnen afzienbare tijd de deur zoekt uit te trappen. Ik heb zelf meerdere oude wagens (Volvo 240, enkele Ford Capri's) en roest moet je gewoon volledig verwijderen, en dan goede grondverf gebruiken (niet die goedkope spuitbusmeuk van de Gamma e.d.). dat is volgens mij de enige methode van roestbestrijding voor auto's die je nog zeer lang zoekt bij te houden.  8)

5 jaar geleden had ik gezegd 100 punten!! Ik heb diverse wagens op die manier (stralen, professionele primer, plamuren, lak, aflak) behandeld, met stevast tegenvallende resultaten :-[. Al helemaal afgemeten naar de tijd en kosten die je erin steekt.

Ik was ook zeer sceptisch toen mij simpele gekookte lijnolie werd aangeraden. Vooral omdat ik al heel wat peperdure middeltjes had uitgeprobeerd, zonder resultaat. Daarom was ik zo ontzettend verrast door de resultaten met die gekke goedkope gekookte lijnolie :o.

Ik heb geen aandelen in de productie van lijnolie hoor, dus ga gerust door op de old school methode. Maareh.... mijn straalapparaat staat te koop ;D

hathü

Dat spul heet sikkatief en is volgens mij nog steeds te koop. Tip: moet hij eens gaan navragen bij winkels die olieverf voor kunstschilders verkopen.

Ludo

Citaat van: dbs1 op 24-12-2009 13:24:11
sikketief, werd gebruikt om de verf sneller te laten drogen (lak). Inmiddels 10 jaar met pensioen, maar sikketief kan hij niet meer krijgen helaas.

Wellicht moet hij dan op zoek naar siccatief.  ;)

;D

hathü

Citaat van: Ludo op 24-12-2009 13:55:09
Citaat van: dbs1 op 24-12-2009 13:24:11
sikketief, werd gebruikt om de verf sneller te laten drogen (lak). Inmiddels 10 jaar met pensioen, maar sikketief kan hij niet meer krijgen helaas.

Wellicht moet hij dan op zoek naar siccatief.  ;)

;D

Dat is een goede raad. ;D ;)