FOTO's ombouw T-5R Automaat naar Handbak met Quaife differentieel

Gestart door joes, 05-11-2009 15:29:02

Vorige topic - Volgende topic

joes

:)
Hi ik heb de ombouw van mijn T-5R van AT naar MT en de inbouw van een Quaife Diif. in een aparte blog gezet omdat ik de indruk heb dat dit velen interesseert.

Uitgangspunt: mijn T-5R zwart van januari 1995 afkomstig uit Zwitserland, de setup van de auto is als volgt:

Onderstel: Koni FSD's met Intrax verlagingsveren, XYZ BB-kit, Powerflex in draagarmen en motorsteun, IPD endlinks, IPD swaybars, 16T Turbo, Rica chipped, Reverse Turbo-intercooler piping, Aluminium Intercooler, "witte" injectoren, natuurlijk zeer uitgebreide fase 0 voor alles uit.

Foto auto
Foto's inbouw Quiafe
Foto's uitbouw Motor en AT
Foto's inbouw Motor en MT met Quaife diif (comes soon)

Heb voor de ombouw alle benodigde onderdelen verzameld:
- Gebruikte handbak, ingeruild op Volvo Ruil Handbak (nieuw)
- Nieuwe aandrijfassen Volvo MT
- R-drukgroep en koppeling
- Gebruikte pedalbox van volvo 850 MT
- Gebruikte shifter en middenconsole inclusief kabels van Volvo 850 MT
- Nieuwe originele Pookknop van Volvo 850 T-5R Volvo
- Nieuwe Quaife diff inclusief inbouw in nieuwe MT (ET)
- Nieuwe hoofdkoppelingscilinder en hydraulische leidingen naar MT (Volvo)
- Krukasseals links en rechts omdat deze makkelijk tevens te vervangen zijn.
- Nieuwe airco verdamper omdat deze nu toch makkelijk te vervangen is met het complete dash eraf.

Aanvullende vervangingen van onderdelen omdat dat nu efficient is:
- krukas seals links en rechts nu het blok en de Automaat eruit zijn.
- Airco verdamper nu het dashboard eraf ligt
- van 15G naar 16T met schuine flens nu het blok er toch uit is
- montage van C70 downpipe met kat
- montage van "blauwe" injectoren
- montage van andere middenconsole behorende bij MT setup
- Alle lampjes van dash en radio vervangen nu het er toch uit is
- 90 graden thermostaat gemonteerd ipv 86 graden thermostaat (nu staat mijn wijzertje van de tempmeter   hopelijk eindelijk horizontaal ipv van iets schuin naar beneden)

De auto waar het omgaat:

De gekochte gebruikte sloopbak MT:

Demontage van onderdelen van de gebruikte sloopbak MT:

Nieuwe ruil-MT in Volvo doos met daarop de Quiafe in doosje:

Demontage nieuwe MT voor montage van Quiafe Diff.:

De tandwiel kerstbomen uit de MT:

Het standaard diff op het kroonwiel en de Quaife rechts:

Kroonwiel met Quaife gemonteerd en nieuwe schouderlagers:

Kroonwiel met Quaife en schouderlagers (nieuw) en keerring weer in MT:

Tandwiel kerstboompjes weer in de MT:

Pakking aanbrengen en monteren en de MT met Quaife is klaar voor monatge in 3bergenT-5R:

:eusa_snooty:  ;D

3bergenT-5R in de garage (Oranje Garage) met nieuwe MT en Quaife in kist in de achterbak:

Wat een slagveld met het dashboard eruit:

Zo nog wat extra omhoog zodat de Hefinstallatie eronder kan:

Even kijken hebben we alles los (Christ)

Nu kunnen motor en AT eruit  ;D

3bergenT-5R mag even hoger staan zonder die grote last van motor en AT:

Nu het toch losligt even kijken of de verdamper al lekt, neen maar toch maar vervangen en de oude bewaren voor de Ïtaliaan"die nog staat te wachten op een opknapbeurt:

Motor en AT na 265.000 km van elkaar gescheiden:

Overzichtje van wat er allemaal af is gemonteerd en wat voor het project klaar is weer aan nieuwe onderdelen moet worden gemonteerd:

Zo tot zover de vorderingen tot gisterenavond wordt vervolgd !

:P

KMvrtr

Goed bezig!

Maarreh, Oranje Garage is toch helemaal niet in de buurt van 3bergen?

joes

:)
Nee dat klopt maar dat is voor mij geen criterium, klantvriendelijkheid en deskundigheid, het zoeken naar mogelijkheden ipv onmogelijkheden zijn bij mij belangrijke criteria en in Nijmegen ben ik zo!  ;D

En iemand die ik nog niet ontmoet heb, Eugene daar heb ik veel vertrouwen in die geeft tips en hints op de achtergrond die is wel heel ver weg (zuid limburg) en heeft het erg druk..........toch hoop ik een keer met hem samen te werken  :azn:

KMvrtr

Vind ik een prima reden om het een stukkie verder weg te zoeken.
Hoe ben je bij hen terecht gekomen?

M a r c

Zeg even tegen die jongens dat de motorkap verder open kan  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Hans Duiven

Tja, zo'n klus en dan niet de kap rechtop zetten  ???

Maar  :eusa_clap: op elkaar voor de prachtige reportage incluis het fotomateriaal!

Een hele dikke

Hans

joes

:eusa_snooty: Nou jongens zo kan die wel weer, natuurlijk weten we dat de kap ver open kan, maar wat jullie niet zien is dat daar een mooie lamp zit die dan sneuvelt  ;D

850 Ra$ing

Mooi verslag Hans.
Foto's en uitleg zijn zeer duidelijk zo, toppie!

rensk001

joes

:P klaar was het maar waar, wacht nog op wat onderdelen, die er meteen op moeten zoals een 16T turbo een 3" downpipe, etc. witte injectoren en een R-uitlaatspruitstuk heb ik inmiddels binnen.

Is al met al een majeure operatie geworden, omdat ik tevens de verdamper vervang en wellicht toch ook het onderstel, ik ga denk ik de KONI FSD's en de Intrax veren er onderuit halen (ook al zit het er pas 3 weken onder) en vervangen voor een setup met de Nivomats, ben het een beetje zat dat hij zo laag is wanneer ik er met 4 man of wat zwaardere lading in zit.

Maar ik denk dat hij over een 14 dagen wel klaar is tussentijds wordt er ge-update.

Vandaag is ook Project Italiaan gestart de 855R is vandaag naar de garage veplaatst en zal worden "re-freshed" gaan hem maandag/dinsdag is grondig helemaal inspecteren.

Keep you guys posted,

Joes / 3bergenT-5R  :)

joes

Update 12-11-2009
Zo van de week een sloop 850 T-5R ontdaan van de volgende onderdelen:
= compleet dashboard, middenconsole, schakelmechanisme MT met natuurlijk de T-5R schakelpookknop(voor mijn eigen T-5R zodat ik geen sport/economy switch meer heb zoals bij de automaat).
= hemelbekleding (voor de T-5R omdat mijn eigen opendak rand is beschadigd)
= volledig lederen interieur zwart (voor een kennis die een beige interieur in zijn T5 heeft en wil ruilen)
= originele 850 T-5R matten voor de heb
= Achterklep (voor mijn Italiaanse R die een aantal lakbeschadigingen heeft)
= een T-5R stuur voor reserve
= de pedalbox (degene die ik van RIMA had was niet de juiste ?!?)
= Daklijsten en dakdragers (voor de Italiaan hebben te veel zon gehad)

Daarnaast heeft Christ vd Peijl (Oranje Garage) mijn voorstoelen van nieuwe T-5R leder alcantara zittingen inclusief nieuwe stoelverwarmingsmatjes voorzien:

de originele klemmetjes en geen tieraps voor de bevestiging

een van de stoelen voor behandeling

een foto van de mannen bezig met de montage:

DE bestuurders-stoel met nieuw zitvlak

Een van de dashboards hier de automaat configuratie

En het tweede dashboard, de handbak configuratie

Dit weekend gaat Christ verder met de montage van motor en versnellingsbak daar komen ook foto's van,

RNB

Ziet er goed uit zo de stoel, maar is er niet te veel verschil qua alcantara tussen de leuning en het zitvlak?

joes

:) Nee dat valt heel erg mee, maar ik heb alleen de zittingen kunnen kopen de rest is niet meer beschikbaar, en het toont een stuk mooier dan de 15 jaar oude zittingen ;D

KIM

Is het dashboard van een AT ook anders dan van een MT?
Ik dacht alleen de tunnel.

joes

;D ;D ;D
Klopt alleen de tunnel is anders maar wanneer je dan toch bezig bent...........wellicht iets waar ik iemand een plezier mee kan doen zo'n T-5R dashboard en middenconsole voor een AT  ;)