It takes two to tango

Gestart door Marc O., 09-11-2009 23:25:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marc O.

Ik moet er ook maar eens aan geloven. Een nieuwe auto verdient het natuurlijk om wat uitgebreider voorgesteld te worden dan met slechts een berichtje in "verheugd".

Waar het dus om gaat:

De auto: Volvo S80 T6 van bouwjaar 1998, uit Duitsland geïmporteerd in 2005
De motor: 2.8 liter 6 cylinder in lijn, 2 turbo's (13G?)
(vandaar: "It takes two to tango", een titel die vele jaren geleden trouwens werd gebruikt door Autovisie voor een artikel over de toenmalige Maserati 222SR die eveneens voorzien was van 2 turbo's)
De kenmerken:

  • 272pk
  • 380Nm
  • 0-100km/h in 7,2 sec
  • Geartronic, 4 versnellingen (het zwakste/kostbaarste onderdeel van de auto, made in the US by GM :evil:)
  • ETM (het op 1 na zwakste onderdeel van de auto, made in Italy by Magneti Marelli :evil:)
  • Kleurcode 417
  • Vialle LPi met 100 liter tank in de kofferbak, ingebouwd in de tweede week na aanschaf bij ca. 266.000km
  • Km-stand bij aanschaf ca. 265.500

Goed. Zoals gezegd zijn er een aantal "zwakkere" onderdelen aan dit type auto. Om die reden heeft de zoektocht naar een goed exemplaar wat langer geduurd dan ik in eerste instantie had gehoopt. Zo heb ik meerdere T6'en gereden waarvan de Geartronic op zijn minst dubieus te noemen was. De slechtste stond notabene bij een Volvo dealer, en maakte bij het schakelen van de automaat onder belasting een enorm gierend geluid. Volgens de verkoper waren dat de turbo's. Yeah right.... Uiteindelijk tegen de 74-SF-NH aangelopen die, ondanks de relatief hoge km-stand en nog niet gereviseerde versnellingsbak, zijdezacht schakelt en bovendien onlangs een nieuwe ETM had gekregen. Bovendien was de auto in het gelukkige bezit van een schuifdak en een aantal andere leuke goodies zoals RTI (functionerend, itt tot de T6 bij eerder genoemde dealer), HU-603, ingebouwde GSM, lederen bekleding (die bij diezelfde dealer had alcantara bekleding waar een oliestoker met zijn overall overuren in had gemaakt :eusa_sick:), PDC en electrisch bedienbare stoelen met geheugen. Het leuke van dat laatste is dat ie de ingestelde stand onthoudt en koppelt aan de op dat moment in gebruik zijnde afstandbediening van de centrale vergrendeling. Kortom, zo'n beetje alles zit er op en aan, behalve standverwarming en wellicht nog wat andere zaken waar ik het bestaan niet van ken.

Wat foto's:







Twee linker LPi injectoren zitten boven op het spruitstuk, de rest hangt, bij gebrek aan ruimte, onder


Charged?


Twin charged!! 8)



Wat er op korte termijn gaat gebeuren:

  • Remschijven en blokken vervangen
  • Distributieriem, multiriem en waterpomp vervangen
  • Laten uitzoeken waar die "kloeink" uit de voorwielophanging vandaan komt
  • De boel eens goed poetsen/polijsten/spot-repairen
  • Winterbandjes laten monteren
  • Olie, koelvloeistof vervangen door spul dat poolcirkel bestendig is

En we gaan het hier niét hebben over olieverbruik, onderstellen of het feit dat dit een opa-auto is :eusa_whistle:
...The Nile isn't just a river in Africa...

Misha

Goed verhaal, ik ga hem zien zondag.
Wat een drukte onder de kap zeg !

Het verbruik zal toch wel flink zijn ondanks dat het een opa-auto is. Die kloeink kijken we ook wel even naar: ik vermoed dat dat uit het onderstel komt.

Ik vind overigens die injectoren aan de onderkant ingebouwd best netjes!
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

#2
Citaat van: Misha op 10-11-2009 07:29:39
Het verbruik zal toch wel flink zijn ondanks .............

In absolute zin wel: Op LPG ongeveer 1 op 8 (op benzine vreemd genoeg "slechts" 1 op 10). Echter, als ik met de V70 dezelfde rijstijl aanhield dan zat ik ook op een verbruik van 1 op 8 à 9. Relatief gezien vind ik die 1 op 8 dus eigenlijk best netjes.

8)
...The Nile isn't just a river in Africa...

FGG

Misha was me voor. :eusa_wall:


Mooie auto Marc. Wij hebben ook nog serieus naar een S80 gekeken maar uiteindelijk wilden we toch een Estate. Mooie velgen en dat interieur... :eusa_drool:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

)()()sT

Verbruik valt inderdaad zeker mee, net zoals me dat bij normaal rijden bij de R behoorlijk meevalt.

De auto ziet er mooi uit, maar inderdaad een flink volgebouwd motorcompartiment  :o

Veel plezier ermee, naast het roffelgeluid is zo'n 6-pitter ook wel  :eusa_drool:

Thijssie!

Een hele mooie en fijne auto. Mijn vader heeft ook zp'n auto gehad in deze kleur met dezelfde wielen (anakis heten die krengen toch), het was alleen maar een 2.4i met 170PK :eusa_think:
Ik vond die 5-cilinder lekker klinken maar zo'n 6-cilinder is ook erg fijn.

Wat betreft de kloeink....mn vader heeft dat ook gehad, er zat een hele grote steen tussen de demper en de veer :eusa_wall:

Heel veel plezier ermee ;D

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

Thijssie!

Citaat van: Marc O. op 10-11-2009 10:23:58
Citaat van: Thijssie! op 10-11-2009 10:19:00
anakis heten die krengen toch

Bijna goed: Arrakis ;)

Daar doe ik het voor, bijna goed gegokt. Maar hoeveel koppel heb je nou? 370nm of 380nm ;D
Inje blog staat wat anders als bij je naam :eusa_naughty:

Marc O.

Moet idd 380 zijn, bedankt voor de opmerkzaamheid ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

Het is gewoon een hele dikke auto Marc, ga je een hoop plezier aan beleven.  En ach, de geartronic, ik heb er 4 jaar probleemloos mee rondgeknald icm een D5 blok.  Het is dan ook allemaal relatief, ikzelf heb nog nooit geen makke met de bak gehad, schakelde gewoon perfect.

Thijssie!

Citaat van: Dirk342 op 10-11-2009 10:51:12
Het is gewoon een hele dikke auto Marc, ga je een hoop plezier aan beleven.  En ach, de geartronic, ik heb er 4 jaar probleemloos mee rondgeknald icm een D5 blok.  Het is dan ook allemaal relatief, ikzelf heb nog nooit geen makke met de bak gehad, schakelde gewoon perfect.

Is een D5 niet in combinatie met een 5-traps geartronic? :eusa_think:

Sbv

klopt. D5 is 5 of later 6 traps geartronic of normale automaat 5-6 traps

R o b

Mooie bak Marc, en leuk zo al die pijpen boven het blok!  :eusa_clap:

Een re-mapje kun je toch altijd proberen!?  :angel:

RNB

Toch even posten, al is het alleem maar om het verder te kunnen volgen ;)

Binnenkant ziet er nog goed uit. PDC is iets wat ik zelf nog steeds wil op de mijne.....
Achterkant is wel een beetje onoverzichtelijk.

Marc O.

Citaat van: RNB op 10-11-2009 11:33:38
Binnenkant ziet er nog goed uit. PDC is iets wat ik zelf nog steeds wil op de mijne.....
Achterkant is wel een beetje onoverzichtelijk.

De voorkant ook ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...