It takes two to tango

Gestart door Marc O., 09-11-2009 23:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Ewout Schalkwijk

Ik denk dat je als aspirant elektrisch rijder sowieso moet afleren om naar 100% te laden. Voor een lange levensduur moet je dagelijks tussen de 80-90% opladen. De auto zal er waarschijnlijk ook wel op ingesteld staan. Voor lange tochten kun je de lading tot 100% opschroeven, maar dan dien je eigenlijk na het laden wel zo snel mogelijk te beginnen met rijden.

Als ik m'n Tesla probeerde te overtuigen dat die tot 100% moest laden kwam die na twee dagen terug met een bericht dat dit teveel stress op de batterij geeft en dat de standaard instelling weer geactiveerd was. 90% werd gewoon als instelling langdurig geaccepteerd.

Chademo is hier in Noorwegen zeer ruim aanwezig naast CSS, toch denk ik dat CSS een langere toekomst heeft. Dat gebaseerd wat ik hier in ons lokale taaltje lees ;D

Er zijn erg veel (urbane) Tesla rijders die vrijwel uitsluitend bij de superchargers laden, en daar zijn nog niet echt negatieve gevolgen van bekend. Ergo; Tesla geeft gewoon acht jaar batterij garantie en stelt geen limieten aan snelladen.

Zoals bijna alles wat heden ten dage wordt gefabriceerd kun je een levensduur van 20 jaar gewoon vergeten. Zie wasmachine's, koelkasten etc. Niets hoeft meer (milieuvriendelijk) een lange levensduur te hebben. :-\

Brandstofauto's met die ielige kleine motoren zijn (denk ik) ook gewoon 'op' na 250-300k. Als je dat afzet inclusief al het onderhoud(skosten) in die tussenliggende kilometers, dan kun je je afvragen of je niet gewoon aan het eind van je levensduur van je accu gewoon een 'refurbished' batterijpak koopt of afscheid neemt van je auto.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

classicT5

Citaat van: KIM op 09-12-2018 13:13:05
Nee met DC charging vindt geen balancing plaats. Dat is ook de reden dat men het af raadt om veelvuldig op deze wijze te laden. Op deze wijze kan echter maar tot 80% geladen worden. Hoe die andere 20% geschiedt weet ik niet precies; dat zou ik even moeten uitzoeken.
De reden dat ik dit zo met zekerheid zeg is dat er bij KIA gevraagd werd om specifieke gevolgen qua levensduur van veelvuldig snelladen. Men wilde/kon daar geen uitspraak over doen: Alleen dat het om de voornoemde reden wordt afgeraden.

Voor zover ik me kan herinneren speelt dit bij Tesla ook. Tesla raad ook aan niet constant aan de snellader op te laden (bv hun eigen laadstations onderweg), maar ook regelmatig "langzaam" te laden. Alleen maar snelladen zou levensduur enorm verkorten.

Nou zijn er wel veel ontwikkelingen aan de gang. Las pas nog over 800V DC laden van autos... 

Heb zelf ervaring met tractiebatterijen, daar moet je ook nog wel nadenken/managen van het laden om de levensduur optimaal te krijgen, waarbij je eens per 3/4 keer laden moet zorgen de gasfase te halen qua laadpercentage. Weet eigenlijk niet of zoiets ook van toepassing is op LiIon batterijen.

Marc O.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 09-12-2018 16:18:24
Ik denk dat je als aspirant elektrisch rijder sowieso moet afleren om naar 100% te laden. Voor een lange levensduur moet je dagelijks tussen de 80-90% opladen. De auto zal er waarschijnlijk ook wel op ingesteld staan. Voor lange tochten kun je de lading tot 100% opschroeven, maar dan dien je eigenlijk na het laden wel zo snel mogelijk te beginnen met rijden.

Als ik m'n Tesla probeerde te overtuigen dat die tot 100% moest laden kwam die na twee dagen terug met een bericht dat dit teveel stress op de batterij geeft en dat de standaard instelling weer geactiveerd was. 90% werd gewoon als instelling langdurig geaccepteerd.

Klopt, >95% en <10% moet je vermijden voor langere perioden.

Ondertussen nog wat ingelezen over dat balanceren van de batterij. Meeste ervan komt van Tesla maar ik vermoed dat andere merken op dezelfde wijze werken.

De cellen van een batterij zitten (parallel) verpakt in modules en die modules staan op hun beurt weer in serie. Het balanceren heeft als doel om ervoor te zorgen dan alle cellen dezelfde capaciteit hebben. Daarmee wordt voorkomen dat een cel die een hoger dan gemiddelde SOC (state of charge) heeft schade oploopt wanneer de auto tot 100% wordt geladen (wat je sowieso eigenlijk al niet te vaak moet doen). Die individuele cel zal dan namelijk boven de 100% geladen worden, wat niet kan. Er treedt overmatige hitte en in extreme gevallen ook inwendige gasvorming op. In het ergste geval zal de cel stuk gaan. Op zich geen ramp, want binnen die module zijn ze parallel geschakeld. Erger is als een complete module defect raakt. Andersom geldt hetzelfde: Als een cel een lagere capaciteit heeft dan gemiddeld dan zou deze (ook weer in het ergste geval) negatief geladen kunnen worden wanneer de batterij volledig ontladen is, en defect gaan.

Om beide gevallen te voorkomen wordt de batterij gebalanceerd. Dat houdt in dat van cellen (of eigenlijk modules) met een hogere capaciteit langzaam wat energie wordt afgevloeid. Dat gebeurt door resistoren die warmte genereren. Bij Tesla noemen ze dat ook 'vampire drain'. Op die manier wordt bewerktstelligd dat alle cellen dezelfde SOC hebben.

Het is niet exact bekend wanneer dat balanceren plaatsvindt. Er zijn mensen die Tesla batterijen uit elkaar hebben gehaald en middels warmtecamera's onderbouwen dat dat balanceren permanent gebeurt als een auto stilstaat (vandaar de term 'vampire drain', de auto bloedt leeg als ie te lang stilstaat; Ewout kan dat wellicht bevestigen). Er zijn ook mensen die zeggen dat dat pas boven de 93% SOC gebeurt wanneer de auto aan het laden is, maar kunnen dat niet hard bewijzen voor zover ik heb gelezen.

Kortom, een normale batterij die regelmatig wordt geladen zal perfect 'in balans' zijn. Dat blijkt ook uit de metingen die een Duitse Youtuber doet bij auto's die hij onderzoekt. Dat zijn normaliter gebruikte electrische auto's van enkele jaren oud, waarbij er slechts een afwijking tussen de sterkste en zwakste cel is van enkele duizenden volts (bij Tesla kun je dat uitlezen). Niet significant dus. Conclusie is dus ook dat het snelladen er niet voor kan zorgen dat een batterij (om die reden!) onherstelbaar beschadigd kan raken. Waar een batterij wél door beschadigt is door hem langdurig weg te zetten met een te hoge (>90%) of te lage (<10%) SOC of door te hoge temperaturen. Die te hoge temperaturen kúnnen ontstaan bij snelladen, maar de meeste moderne electrische auto's zijn daar voldoende tegen beschermd.

Nog wat leesmateriaal:
https://insideevs.com/idaho-national-laboratory-dc-quick-charging-nissan-leaf-doesnt-kill-battery/
Hieruit blijkt dat de batterij nauwelijks negatief wordt beïnvloed door frequent snelladen
...The Nile isn't just a river in Africa...

henry classic v70

Heel wat anders dan de NN natuurlijk, ben dan ook heel benieuwd hoe dit gaat bevallen Marc.
Begrijp overigens de keuze wel echter zal dit voorlopig mijn keuze nog niet zijn  ;)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

)()()sT

Gecondoleerd.

;D

Ben benieuwd hoor... als ik de V60 niet had gehad zou ik best iets (deels) elektrisch willen rijden.
Maar goed, de diesel verkopen is voor mij no-go nu en die auto voelt nog steeds als nieuw 8)

Marc O.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Marc O. op 09-12-2018 17:18:34
Klopt, >95% en <10% moet je vermijden voor langere perioden.

Het is niet exact bekend wanneer dat balanceren plaatsvindt. Er zijn mensen die Tesla batterijen uit elkaar hebben gehaald en middels warmtecamera's onderbouwen dat dat balanceren permanent gebeurt als een auto stilstaat (vandaar de term 'vampire drain', de auto bloedt leeg als ie te lang stilstaat; Ewout kan dat wellicht bevestigen). Er zijn ook mensen die zeggen dat dat pas boven de 93% SOC gebeurt wanneer de auto aan het laden is, maar kunnen dat niet hard bewijzen voor zover ik heb gelezen.

In die negen maanden dat ik m'n Tesla had heeft die nauwelijks langer dan 14 uur onafgebroken stil gestaan ;D Vandaar ook dat ik er 40k bij heb gezet in die tijd.

Ik meen me te herinneren dat de 'drain' c.a. 1 tot 2 kilometer per dag was. Of dat puur batterij gerelateerd is weet ik niet, maar dat mooie scherm in het midden is natuurlijk gewoon een volwaardige PC en die heeft ook wat nodig.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Marc O.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 09-12-2018 18:42:05
Ik meen me te herinneren dat de 'drain' c.a. 1 tot 2 kilometer per dag was.

Ik lees wat andere waarden. Afhankelijk van de softwareversie die de auto heeft tot wel 6 mijl per 12 uur, maar zal ook nog wel van wat andere zaken afhangen.

StefanCJ

Succes Marc; ik snap je keuze en ben benieuwd hoe het elektrisch rijden je gaat bevallen. Zelf geniet ik nog steeds een een heerlijke 6-cilinder diesel waar ik eigenlijk veel te weinig kilometers mee maak. Omdat een (nieuwe) elektrische auto een flinke investering vergt zie ik het mezelf voorlopig niet doen.

leons850

Marc ik bewonder de manier waarop je de overweging hebt gemaakt ondanks dat ik al wist dat je erg geïnteresseerd bent in elektrisch rijden.
Ik blijf je blog wel lekker lezen op deze manier, erg interessant ga zo door!

Citaat van: )()()sT op 09-12-2018 18:04:23
Gecondoleerd.

;D

Ben benieuwd hoor... als ik de V60 niet had gehad zou ik best iets (deels) elektrisch willen rijden.
Maar goed, de diesel verkopen is voor mij no-go nu en die auto voelt nog steeds als nieuw 8)

Ja een V60 D6 lijkt mij inderdaad een prima alternatief voor deels elektrisch rijden. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Sbv

Citaat van: StefanCJ op 09-12-2018 21:09:06
Succes Marc; ik snap je keuze en ben benieuwd hoe het elektrisch rijden je gaat bevallen. Zelf geniet ik nog steeds een een heerlijke 6-cilinder diesel waar ik eigenlijk veel te weinig kilometers mee maak. Omdat een (nieuwe) elektrische auto een flinke investering vergt zie ik het mezelf voorlopig niet doen.
Tijd voor een 6 Cylinder benzine dan maar of een 5 cylinder

arjenT5R

Citaat van: )()()sT op 09-12-2018 18:04:23
Gecondoleerd.

;D

Ik kom ook even m'n plasje doen hier...

Nou ook gecondoleer he ;D

Doei ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Marc O.

Citaat van: arjenT5R op 09-12-2018 22:04:43
Ik kom ook even m'n plasje doen hier...

Nou ook gecondoleer he ;D

Doei ;D

De ervaring leert dat de meeste van mijn auto's aan jou verkocht worden, dus bereid je maar vast voor 😂

Marc O.

Citaat van: NinaPaul op 09-12-2018 13:08:15
Ongeveer (normaal rijden, 50/50 stad/snelweg) € 2,75 per 100 km uitgaande van zelf laden, laadpalen kunnen soms het viervoudige per kWh vragen.

Citaat van: Marc O. op 09-12-2018 13:10:25
Hangt van de auto af. Een Ioniq is erg efficiënt en gebruikt per 100km ongeveer 15 kWh. Dat kost thuis niet meer dan €3,-. Met zonnepanelen zelfs minder.

Kleine aanvulling: Er zijn ook laadpasaanbieders waarmee je voor 5ct per kWh kunt laden. Dan kost 100km je nog maar ca. €0,75 😀

elianmars

Citaat van: Marc O. op 09-12-2018 22:06:50
De ervaring leert dat de meeste van mijn auto's aan jou verkocht worden, dus bereid je maar vast voor 😂

;D ;D