It takes two to tango

Gestart door Marc O., 09-11-2009 23:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

Taranis

Goed, voor de mensen die de illusie hadden dat de 855 T-5 enige vorm van TLC bij Marc zou krijgen, dit is de manier van parkeren bij Marc O. op de oprit:

:-*

The Volvoboy

:eusa_snooty:

Wanneer gaat die vieze strip van de achterklep? ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Sbv

Citaat van: The Volvoboy op 25-12-2012 00:24:03

Denk dat je je wel een dagje kan uitleven met poetsen op het wagenpark daar hoor

mehn

Citaat van: Taranis op 25-12-2012 00:21:00
dit is de manier van parkeren bij Marc O. op de oprit:

Dan zal de handrem van de 850 wel stuk zijn, niet echt verbazingwekkend :P

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

The Volvoboy

Citaat van: Sbv op 25-12-2012 00:28:29

Denk dat je je wel een dagje kan uitleven met poetsen op het wagenpark daar hoor

Dat is een ding dat zeker is ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Marc O.

Citaat van: Taranis op 25-12-2012 00:21:00
Goed, voor de mensen die de illusie hadden dat de 855 T-5 enige vorm van TLC bij Marc zou krijgen, dit is de manier van parkeren bij Marc O. op de oprit:

http://gurb.deltaland.nl/ronald/850/forum/IMG-20121223-00270.jpg

:-*

Haha, ik zat er al op te wachten ;D

Marc O.

Citaat van: The Volvoboy op 25-12-2012 00:30:25
Citaat van: Sbv op 25-12-2012 00:28:29

Dat is een ding dat zeker is ;D

Zeg, snotneus.. :eusa_snooty:

Marc O.

Kak! Gisteren met de V70 een wat langer stuk gereden naar familie, maar helaas moeten constateren dat de trilling nog steeds aanwezig is. Ik zeg bewust niet dat het onbalans in de banden is, want ik geloof niet dat het probleem daar in zit. Dan zouden beide sets (relatief nieuwe) banden namelijk een onbalans/hoogteslag moeten hebben.

Wat zijn de andere mogelijke oorzaken?

Remklauwen die blijven hangen? Maar dan zou een van de velgen warmer moeten zijn dan de rest, en daarvan is geen sprake.

Motorsteun? De bovenste steun moet inderdaad worden vervangen. Maar is hiervan bekend dat deze een trilling kan veroorzaken die lijkt op een verkeerd gebalanceerde band? Van de onderste motorsteunen weet ik niet wat de staat is. Hoe controleer je dat?

Draagarm(en)? Zou zomaar kunnen. Dat verklaart dan ook waarom de rechtuit stabiliteit van de auto niet optimaal is (auto is in juli uitgelijnd, dus daar zou het niet aan moeten kunnen liggen).

Nog andere mogelijke oorzaken?

UserID6342

Vooraf aan beginnen Marc;

-de banden eerst uit laten balanceren bij een goede bandenboer die ook < 5 gram balanceert (dat doen ze dus bijna allemaal niet en Volvo is hier in erg gevoelig)

-motorsteunen (onderste) kun je gedeeltelijk zichtbaar controleren en een goed zware koevoet helpt hierbij ook.  Trilling kan idd worden doorgegeven.

-remschijven rondom goed ?  Trilt hij ook met het remmen ?

-draagarmen zijn makkelijk te controleren, ook zichtbaar maar ook met koevoet.  Rechtuitstabiliteit kan ook in je endlinks zitten, controleer die dan ook goed.  Moeten ze vervangen worden, zet er dan meteen zwaardere onder. Delphi 1023 bijvoorbeeld

Marc O.

Citaat van: Dirk342 op 26-12-2012 09:50:03
-de banden eerst uit laten balanceren bij een goede bandenboer die ook < 5 gram balanceert (dat doen ze dus bijna allemaal niet en Volvo is hier in erg gevoelig)

Yep, mijn zomerbanden zijn tot 0 gebalanceerd, dus daar zou het niet aan mogen liggen.

-motorsteunen (onderste) kun je gedeeltelijk zichtbaar controleren en een goed zware koevoet helpt hierbij ook.  Trilling kan idd worden doorgegeven.

Check

-remschijven rondom goed ?  Trilt hij ook met het remmen ?

Nee, totaal geen trillingen met remmen, niet bij hoge snelheden en niet bij lage snelheden. Wat ik echter wel merk als ik tot stilstand rem, is dat bij de laatste paar meters het afremmen niet geleidelijk meer gaat. Net alsof de remschijven ergens verdikt zijn waardoor de remblokken daar harder 'knijpen' en de auto op dat moment dus wat harder afremt. Maar zoals gezegd, verder totaal geen trillingen tijdens remmen, dus ik betwijfel of dit inderdaad door de remmen wordt veroorzaakt of ergens anders door (draagarmen, zou dat kunnen??).

-draagarmen zijn makkelijk te controleren, ook zichtbaar maar ook met koevoet.  Rechtuitstabiliteit kan ook in je endlinks zitten, controleer die dan ook goed.  Moeten ze vervangen worden, zet er dan meteen zwaardere onder. Delphi 1023 bijvoorbeeld

Check

Misha

Citaat van: Marc O. op 26-12-2012 10:01:17
Nee, totaal geen trillingen met remmen, niet bij hoge snelheden en niet bij lage snelheden. Wat ik echter wel merk als ik tot stilstand rem, is dat bij de laatste paar meters het afremmen niet geleidelijk meer gaat. Net alsof de remschijven ergens verdikt zijn waardoor de remblokken daar harder 'knijpen' en de auto op dat moment dus wat harder afremt. Maar zoals gezegd, verder totaal geen trillingen tijdens remmen, dus ik betwijfel of dit inderdaad door de remmen wordt veroorzaakt of ergens anders door (draagarmen, zou dat kunnen??).

Toch hier maar eens beginnen.

Aandrijfassen kunnen ook nog trillingen geven: draagarmen kunnen wel doorgeven maar niet echt veroorzaken, dan krijg je echt meer trekken bij remmen / optrekken en erg zoekerig gedrag.
Een goede uitlijner krijgt de auto dan ook niet echt meer lekker gelijnd of zal dat iig opmerken.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Sbv

Zou zelf inzetten op draagarmen en/of onderste motorsteunen(die dikke potten).
Hoe is de staat van de stuurkogels ?

Even denkende kan 1 gare schokbreker ook dit effect geven ?

Marc O.

Citaat van: Misha op 26-12-2012 10:03:52
Citaat van: Marc O. op 26-12-2012 10:01:17

Toch hier maar eens beginnen.

Aandrijfassen kunnen ook nog trillingen geven: draagarmen kunnen wel doorgeven maar niet echt veroorzaken, dan krijg je echt meer trekken bij remmen / optrekken en erg zoekerig gedrag.
Een goede uitlijner krijgt de auto dan ook niet echt meer lekker gelijnd of zal dat iig opmerken.

In juli zijn de nieuwe zomerbanden gemonteerd en toen is de auto ook uitgelijnd. Geen opmerkingen gehad, terwijl ik (bij dezelfde bandenboer/uitlijner) wel die opmerking kreeg bij mijn vorige V70. Daar moesten toen inderdaad de stuurkogels van worden vervangen.

Marc O.

Citaat van: Sbv op 26-12-2012 10:03:59
Zou zelf inzetten op draagarmen en/of onderste motorsteunen(die dikke potten).
Hoe is de staat van de stuurkogels ?

Even denkende kan 1 gare schokbreker ook dit effect geven ?

Geen idee wat de staat van de stuurkogels is. Hoe controleer ik dat? Met de hand / op zicht?