It takes two to tango

Gestart door Marc O., 09-11-2009 23:25:43

Vorige topic - Volgende topic

The Volvoboy

Geloof dat Joost ook ochtendzool had met zijn Kumho's.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Bouke

Maar ik ga ze toch oprijden,want de rest van de dag heb ik er geen last van :) gelukkig

Marc O.

Dit was voor mij de eerste keer dat ik iets anders dan Michelin kocht, maar daar ben ik dus ook meteen van 'genezen'. Ik ga langs een balanceerder met zo'n scooter en hoop dat ze die hoogteslag eruit kunnen balanceren. Zo niet dan komen er alsnog Michelins voor in de plaats.

Nu ik dit schrijf vraag ik me af of je met z'n scooter ook hoogteslag kunt detecteren/wegbalanceren? Of moet ik naar een balanceerder die zo'n Hunter balanceerapparaat met aandrukrol heeft? 't Is nu dus duidelijk dat er met de rest van de aandrijflijn/ophanging niks mis is.
...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

Dan zou ik persoonlijk kiezen voor een balanceerder met aandrukrol.  Kleine tip (is gratis), laat de bandenboer eerst de banden even lospersen van de velg en een kwartslag verdraaien op de velg en dan pas balanceren.  Met een beetje mazzel heb je de hoogteslag er dan al uit.

Maar zo zie je maar dat je niet zomaar kunt aannemen dat het niet in de banden/velg combinatie zit....

arjen850

Hoogte slag ansich kun je er niet uit balanceren. Soms wil het helpen als de bandenmomteur de bande een halve slag draait op de velg..
Ook kun je de band laten "bijsnijden" op het loopvlak, zodat hij wel weer rond is.. maar blijft er hoogteslag, dan kun je balanceren tot je een ons weegt, hij zal blijven trillen..

Marc O.

Citaat van: Dirk342 op 14-07-2013 08:53:09
Kleine tip (is gratis)

Dankjewel, oh grote Dirk ;D Nu maar hopen dat diezelfde tip van Arjen ook gratis is  :eusa_pray: ;D

Citaat van: Dirk342 op 14-07-2013 08:53:09
Maar zo zie je maar dat je niet zomaar kunt aannemen dat het niet in de banden/velg combinatie zit....

True!! Maar vergeet niet dat de banden inmiddels al een keer of 3 gebalanceerd waren. Weliswaar op de oude manier, maar goed.

UserID6342

Whoehahahah, zowel Arjen als ik zijn oude bandenboeren :evil: ;D ;D.  Wel van jaren terug, maar toch.  Een band is een band en qua problemen / oplossingen is daar allemaal niets aan veranderd ;D.

UserID6342

Citaat van: Marc O. op 14-07-2013 08:59:25
True!! Maar vergeet niet dat de banden inmiddels al een keer of 3 gebalanceerd waren. Weliswaar op de oude manier, maar goed.
Met alle respect, dan is het een waardeloze bandenboer waar je bent geweest want hoogteslag is een van de eerste dingen die je controleert, nog voor je überhaupt begint aan balanceren.  Knakenboer dus ;D

Marc O.

Citaat van: Dirk342 op 14-07-2013 09:01:15
en qua problemen / oplossingen is daar allemaal niets aan veranderd ;D.

Weet je dat zeker? Had je 'vroeger in jullie tijd' ook van die machines met drukrol en lasermeting van evt. slag in de velg? Heb het idee dat die dingen vrij nieuw zijn.

Marc O.

Citaat van: Dirk342 op 14-07-2013 09:02:33
Citaat van: Marc O. op 14-07-2013 08:59:25
Met alle respect, dan is het een waardeloze bandenboer waar je bent geweest want hoogteslag is een van de eerste dingen die je controleert, nog voor je überhaupt begint aan balanceren.  Knakenboer dus ;D

Ja, moet eerlijk zeggen dat het een mooi bedrijfje is die in Tilburg goed aangeschreven staan, maar ik vermoed dat ze door hun wat krappe behuizing niet in staat zijn om erg veel machines te plaatsen. Binnenkort is het nieuwe pand klaar, ik neem aan dat ze dan ook wat nieuwe apparatuur gaan krijgen.

)()()sT

Citaat van: Bouke op 14-07-2013 07:45:34
Nou je het zo zegt over die banden(ik heb ook Khumo's) daar heb s'ochtends dus last van,ik gaf eigenlijk het asfalt de schuld  :eusa_shifty: maar dat komt dus wel degelijk door de banden ::)

Ik heb het al zo vaak gepost hier, lees toch eens! ;D
Mijn Kumho's hebben dat ook al vanaf het begin, als ik na een paar km. zelfs de snelweg oprij trillen ze nog. De Dunlop's om m'n Tritons hebben het trouwens ook be-hoor-lijk na een nachtje staan.

KIM

Ik heb ook al eens gezegd dat er niet veel goede bandenboeren zijn. Ze weten allemaal hoe het moet maar doen het gewoon niet.
Ik denk dat het ook te maken heeft met de prijs waarvoor het balanceren wordt aangeboden. Precies zoals bij het uitlijnen (vaak wordt dit ook door een bandenboer aangeboden).

Marc: Waar ik het over heb is geen hoogteslag; die valt, zoals Arjen zegt, niet te compenseren. Die machine met aandrukrol kun je gebruiken om indrukkingsvariatie te meten, ofwel of de band ergens zachter is dan elders. Dat is wel enigszins te compenseren met balanceergewicht.

De scooter gebruik je om onbalans in riemschijven en aandrijflijn mee te nemen in het balanceren. Dat is bij jou niet nodig want daar zit de "onbalans" niet.

elianmars

Citaat van: )()()sT op 14-07-2013 10:06:39
Citaat van: Bouke op 14-07-2013 07:45:34
Nou je het zo zegt over die banden(ik heb ook Khumo's) daar heb s'ochtends dus last van,ik gaf eigenlijk het asfalt de schuld  :eusa_shifty: maar dat komt dus wel degelijk door de banden ::)

Ik heb het al zo vaak gepost hier, lees toch eens! ;D
Mijn Kumho's hebben dat ook al vanaf het begin, als ik na een paar km. zelfs de snelweg oprij trillen ze nog. De Dunlop's om m'n Tritons hebben het trouwens ook be-hoor-lijk na een nachtje staan.

Mijn Dunlops hebben daar ook last van. Mijn wagen staat soms bijna een week stil, dan is het de eerste kilometers helemaal hobbel-feest ;D

)()()sT

Mijne om en om ook  :eusa_shhh:

:D

UserID6342

Citaat van: Marc O. op 14-07-2013 09:03:12
Citaat van: Dirk342 op 14-07-2013 09:01:15
en qua problemen / oplossingen is daar allemaal niets aan veranderd ;D.

Weet je dat zeker? Had je 'vroeger in jullie tijd' ook van die machines met drukrol en lasermeting van evt. slag in de velg? Heb het idee dat die dingen vrij nieuw zijn.
Heb het niet goed omschreven Marc, sorry.  Wat ik bedoelde te zeggen is dat ook hedentendage de storingen hetzelfde zijn, en het zoeken hierna ook.  Echter de oplossingen van hedentendage zijn veel moderner, zo ook de balanceermachines.  Maar hoogteslag krijg je hiermee niet eruit.  Net wat Arjen zegt.

In de tijd van ons haalde wij de hoogteslag weg met een brede rij met een brede grove vijl erop gemaakt die boven de band werd gehangen.  Het hele spul kwam aan het balanceerapparaat bevestigd te zitten en bij iedere slang / ronddraaiing van de band werd er door de vijl plaatselijk een stukje rubber verwijderd.  Dit ging allemaal best aardig, afhankelijk van de hoogte van de slag.