2.5 20V tuning voor de lowbudgetman (zoals ik)

Gestart door toppertheo, 10-11-2009 21:35:22

Vorige topic - Volgende topic

toppertheo

hallo roffelaars,

heb hier en daar op het forum wat "tuning" tips gelezen voor een 850 2.5 20V (zonder turbo) en dacht laat mij daar ook eens aan beginnen.
dus een luchtfilterbox op de sloop gevonden en deze maar eens onderhanden nemen zoals beschreven hier op het forum.

eerst dat bochtje met klep er uit en los gehaald.

toen dacht ik waarom bochtje aanpassen en waarom niet gewoon niks er op  :eusa_think:

of gelijk de dikke slang er op want dit heeft aanzienlijk minder weerstand dan het bochtstukje er tussen :eusa_think:

dus waarom monteerd iedereen die rare bocht er weer op terwijl daar juist ook zelfs zonder klep nog behoorlijk restrictie in zit??

andere tuning die low budget is.
de gasklep tuning, als je de standaard 850 gasklep hebt dan zit er op de gasklep een verdikking die er voor zorgt dat de 2.5 20V iets tammer word maar dat willen wij natuurlijk niet, dus er af met die kunstof  bobbel..... of toch maar niet want las ergens anders dat een gasklep van een 960 zelfde is als die van een 850 maar dan zonder bobbel.
toevallig stond in de buurd op de sloop een 960 met een gasklep zonder bobbel en hoefde er maar 5 euro voor te betalen en dat was lowbudget genoeg dus maar meegenomen.

weet iemand toevallig of deze klep in zijn geheel compleet past of moet ik de vlinder klep er uithalen en wisselen met die van een 850??

dit was het voor eerst even.

groeten Theo.

razorx

Voor zover ik weet past de klep als geheel niet en moet je de vlinder er uit halen.
Vergeet niet de boutjes weer te borgen met lock-bond o.i.d.

Succes er mee!

M a r c

Hoe goed je pogingen ook, het brengt niks....  Maar een 10 voor je ijver  :eusa_clap:  :)

btw, die kunststof bobbel heeft een functie  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Wout309t

Idd, soepeler wordt-ie niet met wegrijden...
2011 V70 2.0T R-Design MT

razorx

Citaat van: M a r c op 10-11-2009 22:00:13
Hoe goed je pogingen ook, het brengt niks....  Maar een 10 voor je ijver  :eusa_clap:  :)

Dit ben ik niet met je eens. Er is wel degelijk winst te behalen bij een NA met optimalisatie van de luchtinlaat. Dat deze handelingen bij een turbo geen zin hebben moge duidelijk zijn.

Heb om mijn eigen subjectiviteit uit te sluiten diverse blind-tests gedaan.
Ik geef toe het blijft in de marge, maar je voelt wel degelijk verschil:
Bij de warmelucht kill (mits gat netjes  afgesloten en klep er uit) is het verschil wel duidelijker dan met de gasklepmod.

Gr. ;)
Yits

toppertheo

bedankt voor de reacties,

weet wel dat ik het wiel niet uitgevonden heb want heb deze info van dit forum hier gehaald.

weet wel dat die kunstof bobbel een functie heeft en dat is de motor tammer maken maar wil er juist wat meer pit in hebben dus er uit met die bobbel  ;D

waarom koop je niet een turbo model als je meer power wilt zul je je afvragen... omdat die veel duurder zijn in aanschaf en belasting en ik veel kilometers rijd dus dan zeker een op gas moet hebben dus nog duurder dus gewoon te duur voor mijn budgetje.

waarom het brengt het mij niks en toch doe ik het zul je vragen???
omdat het natuurlijk wel wat uitmaakt anders deed ik het niet...... ik rij op gas en heb nog gewoon een oude verdamper systeem en daarbij zit er een restrictie voor de gasklep waar het gas uitkomt en elke lowbudget mogelijkheid om meer volume door die restictie te krijgen grijp ik aan en weet uit ervaring dat het helpt want dit is mijn 7de auto al die ik een beetje help (2 de volvo) bij het adem halen en over het algemeen worden ze een klein beetje sneller en pittiger maar vooral zuiniger  :o

mijn laatste auto die ik aan gepast heb reed normaal gemiddeld 1:14 en na de aanpassing een stuk vlotter en kon 1:16.5 halen maar dat was een benzine auto en heb daar een beetje meer aangedaan dan een gasklepje veranderen.

groeten Theo

toppertheo

hallo Enno,

bedankt voor de tip, had het VVIS tuning ook al gelezen en is zeker een volgende stap in het project maar heb eerst met andere problemen (onderhoud van slijtage delen) te kampen en een pech gevalletje maar ga zeker verder en heb ook dingen gezien die ik wel ga aanpassen en hier nog niet voorbij heb zien komen dus gaat leuk worden. het is tenslotte een discussieforum
denk niet dat ik een snelheids monster ga krijgen maar als ik met mijn gas instalatie in de buurt van de 160 pk kom dan is dat al een hele prestatie en als het verbruik dan ook nog eens verbeterd dan is het helemaal super.

en als ik even echt snel wil dan pak ik mijn andere 20V op 2 wielen en ben daarmee nog nooit ingehaald door een auto zelfs niet door turbo auto's.

dit is mijn 2de volvo en ga hier vast nog veel mee beleven en uitvogelen en als ik het ooit zat ben dan komt er wel weer een andere auto en zie dan wel waar ik tegen aanloop (makkelijk he als je niet merk gebonden bent).

groeten.

thuur

Citaat van: M a r c op 10-11-2009 22:00:13

Andere boeg:

Ik heb een 2.3 T5 met 18T, groene (of waren het nou blauwe :eusa_think:) injectoren en custom software (MTE). In de file merk ik dat ik met een fluwelen voetje gas moet geven om bokvrij weg te rijden. Zeker in een harmonica file (stoplicht) kan het wel eens storend zijn.

Heeft het zin om zo'n plastic bobbel te monteren?
Of heb ik al zo'n ding?
(Moet de gasklep weer eens kuisen merk ik ;D)

Gr ???

M a r c

Citaat van: Enno op 10-11-2009 22:36:39
Laat je verder niet ontmoedigen door de turbo-mannen.

...gut, krijgen we dat weer.  :eusa_wall:
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

elianmars

Citaat van: M a r c op 11-11-2009 09:23:35
Citaat van: Enno op 10-11-2009 22:36:39
Laat je verder niet ontmoedigen door de turbo-mannen.

...gut, krijgen we dat weer.  :eusa_wall:

Ik dacht 't, jij zegt 't  ;D

)()()sT

Dat heet het Calimero-syndroom  :evil:

Ik word er zo moe van, sorry hoor.

-D©©©L-

Citaat van: )()()sT op 11-11-2009 09:43:58
Dat heet het Calimero-syndroom  :evil:

Alleen kan ik dat niet zo rijmen met het rijden van een 850.

)()()sT

Dat eeuwige ge-emmer dat turbo-rijders de 10- & 20V's maar niks vinden...

"Ik ben klein, en zij zijn groot en dat is niet eerlijk"

::)

-D©©©L-

Citaat van: )()()sT op 11-11-2009 09:46:53
Dat eeuwige ge-emmer dat turbo-rijders de 10- & 20V's maar niks vinden...

"Ik ben klein, en zij zijn groot en dat is niet eerlijk"

::)

Maar het blijft wel heel.  ;)