mogelijkheden met z'n 4-en achterin

Gestart door Antonio, 10-11-2009 23:15:57

Vorige topic - Volgende topic

Antonio

Vraagje zo voor de wintervakantie,

PB51/RDW geeft aan dat zonder gordel een boete en bij ongeval met letsel, mogelijke problemen met de verzekeringsdekking je deel zullen zijn.

Mag je als je een 4e gordel op de achterbank door een garage laat inbouwen, met z'n 4-en op de achterbank?

Wie weet dit?

jan piet

Denk het niet, de type goedkeuring is voor een 5 persoons voertuig. Als je dat al zou willen wordt dat een ritje RDW, en die gaan heel veel eisen aan zitplaatsen stellen. Duus als je zoiets wil wordt 't een bussie zoeken voor de wintersport!
Gr,JP

elianmars

Hoe wil je in hemelsnaam met z'n vieren op de achterbank zitten?  :eusa_eh:

Of gaat het om een kabouterclub die op wintersport gaat?

Antonio

Nee, geen kabouters. Er zijn in NL ook nog slanke kids met zeer slanke aanhang. Misschien dan toch maar een Prius voor erbij....  ;D

elianmars

Citaat van: Antonio op 11-11-2009 01:19:01

Nee, geen kabouters. Er zijn in NL ook nog slanke kids met zeer slanke aanhang.

Misschien dan beter liggen op de bank en stapelen maar. Kun je er nog veel meer kwijt  ;D

KMvrtr

Gewoon een flinke dakkoffer monteren.... ;)

henry classic v70

Als ik zeer slanke aanhang lees denk ik meteen aan model tochtstrip.........
Misschien is er nog plaats voor ze naast de ski's    of het derde bankje plaatsen
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

tackle

het is een personenauto waar bij iedere inzittende op een doelmatige zitplaats mét gordel dient te zitten.
In iedere auto mag je 9 personen vervoeren, er bestaan in de wet geen 5 zitters. Dus, hoewel je in een smart volgens je rijbewijs 9 man mag vervoeren, is dat niet uitvoerbaar, er zitten immers maar twee stoelen in. Zo moet je het ongeveer zien.
Een uitzondering is bijvoorbeeld een bedrijfsbus zonder gordels achterin. Daar zou je wel meer mensen mogen stouwen. Ik zou er alleen niet in willen zitten

thuur

Citaat van: jan piet op 10-11-2009 23:18:58
Denk het niet, de type goedkeuring is voor een 5 persoons voertuig. Als je dat al zou willen wordt dat een ritje RDW, en die gaan heel veel eisen aan zitplaatsen stellen. Duus als je zoiets wil wordt 't een bussie zoeken voor de wintersport!

Als dat al zo is (zie antwoord tackle), dan monteer je een 4e gordel en haal je de bijrijdersstoel toch even eruit voor je bij de RDW langsgaat?

Gr :D

jan piet

Citaat van: thuur op 12-11-2009 12:29:22
Citaat van: jan piet op 10-11-2009 23:18:58

Als dat al zo is (zie antwoord tackle), dan monteer je een 4e gordel en haal je de bijrijdersstoel toch even eruit voor je bij de RDW langsgaat?

Gr :D
Hoi Thuur,
Volgens mij staat dat er ook.... begrijp alleen je bijrijderstoel in zoverre niet: op je achterbank krijg je echt geen 4 gordels gekeurd, wordt als niet deugdelijke zitplaats voor 4 personen aangemerkt.
Wordt je met 6 man (of meer) in een gewone personen auto gespot loop je het risico dat je stilgezet wordt of bij een aanrijding ben je als chauffeur mogelijk hoofdelijk aansprakelijk bij letselschade omdat je inzittenden verzekering er maximaal 5 dekt gezien de zitplaatsen... Vooral dat laatste kan nog wel eens een hele linke zijn.

Met rijbewijs B mag je maximaal 9 personen inclusief bestuurder vervoeren (hier niet terzake), voor meer personen heb je een rijbewijs D nodig.

Gr,JP

thuur

Citaat van: jan piet op 12-11-2009 12:49:08
Volgens mij staat dat er ook.... begrijp alleen je bijrijderstoel in zoverre niet: op je achterbank krijg je echt geen 4 gordels gekeurd, wordt als niet deugdelijke zitplaats voor 4 personen aangemerkt.
Wordt je met 6 man (of meer) in een gewone personen auto gespot loop je het risico dat je stilgezet wordt of bij een aanrijding ben je als chauffeur mogelijk hoofdelijk aansprakelijk bij letselschade omdat je inzittenden verzekering er maximaal 5 dekt gezien de zitplaatsen... Vooral dat laatste kan nog wel eens een hele linke zijn.

Het blijven 5 zitplaatsen als je de bijrijdersstoel weghaalt en een 4e gordel monteert.

Gr ;)

jan piet

Citaat van: thuur op 12-11-2009 12:50:24

Het blijven 5 zitplaatsen als je de bijrijdersstoel weghaalt en een 4e gordel monteert.

Gr ;)

Dat is wel duidelijk, maar de vraag van  de topicstarter is om met z'n zessen in 1 auto te gaan. Althans: dan begrijp ik er uit...
Gr,JP 8)

thuur

Citaat van: jan piet op 12-11-2009 12:52:12

Gr ;)

Dat is wel duidelijk, maar de vraag van  de topicstarter is om met z'n zessen in 1 auto te gaan. Althans: dan begrijp ik er uit...
Gr,JP 8)

Dat snap ik, maar het ging me om de "herkeuring", voor zover daar sprake van zou zijn. Het is geen oplossing voor het probleem van de TS. Maar het moment is wel een beetje weg nu :-\

Gr :eusa_think:

V70 classic

Citaat van: thuur op 12-11-2009 12:54:09
Citaat van: jan piet op 12-11-2009 12:52:12

Gr ;)

Gr,JP 8)

Dat snap ik, maar het ging me om de "herkeuring", voor zover daar sprake van zou zijn. Het is geen oplossing voor het probleem van de TS. Maar het moment is wel een beetje weg nu :-\

Gr :eusa_think:
Dan nog krijg je hem niet gekeurd.
Immers die gordels achterin moeten aan eisen voldoen.
Er is gewoon geen plaats voor 4 personen achterin.

en de bevestiging van de gordel zal ook niet worden goedgekeurd.
ook al is de simpele eis dat het deugdelijk moet zijn.
De auto is immers ontworpen voor slechts 3 personen achterin.
Dat word dan een hele nieuwe type goedkeuring en dan zul je toch wat moeten overleggen.
En het lijkt me sterk dat een zitplaats niet aan een bepaalde maatvoering moet voldoen.
Of een 3e zitrij.
Dat is dan weer wel mogenlijk.
Maar ik zou er niemand willen plaatsen voor eeen lange rit.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

daytonawim

Bijna elke Turks of Marokaans gezin  rijd jaarlijks naar Marokko of Turkije met meer dan 5 personen in zijn of haar sedan.

Wel een keer een stukje van Koos Spee gezien, waarin iets geroepen werdt over vervoer
van personen/kinderen over korte afstand.