Effe totaal off-topic

Gestart door Theostek, 11-11-2009 16:58:11

Vorige topic - Volgende topic

Theostek

Wat ik me nu af vraag is het volgende.

Wie heeft er al ééns gehoord van een pelletkachel of heeft er één in het gebruik?
Nu moet ik heel eerlijk bekennen ik had er nog nooit van gehoord.
Maar sinds augustus ben ik dus in het bezit van een Pelletkachel en gebruiker ervan, en moet ik zeggen dat ik er zeer tevreden over ben tot nu toe.

In belgië is de pelletkachel meer intrek dan in Nederland, in Nederland is deze kachel gestaag in opmars aan het komen.

Veel mensen waar ik tegen vertel dat we stoken met een pelletkachel, vragen dan ook moet je daar een europellet insteken dan ;D
Nee dat niet..
Ik heb hier omtrent dan ook een forum over gemaakt  http://pelletkachel.multiforum.nl/index.php?mforum=pelletkachel  zonder commercieel erbij betrokken te zijn.

Dus indien er mensen zijn die meer willen weten over een pelletkachel of in gebruik hebben, zou ik zeggen neem ééns een kijkje.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

italia

Mn maat heeft er een, gebruikt hem dubbel naast de CV.

Pellets zijn vrij duur en daarnaast moet je maar net ff de ruimte voor die zooi hebben. (hij wel, ik niet)

Theostek

Dat is is vrij gebruikelijk dat zo'n pelletkachel naast de CV wordt gebruikt, waar ik de kachel gekocht heb die doet dat ook.
Ik heb geen CV dus gebruik ik deze pelletkachel als hoofd verwarmingsbron.
Wat vind je duur ? ik betaal 21 eurocent per kilo,.

t5karel

Bij Fasttech hebben ze er ook 1,roken dat ding joh ;D
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

viking_in_shorts

In Zweden is het gemeengoed.

Ik denk dat ongeveer de helft tot een derde van alle mensen die wij kennen met vrijstaand huis zo'n ding hebben.

elianmars

Zo'n kachel is toch behoorlijk groot?

Rijns_t5r

wij hebben sinds twee jaar een houtkachel van morso,heerlijke warmte enzitten er warmpjes bij 23 graden  ;D
kosten totaal 1850 euro compleet met dubbelwandige pijp,wel zelf geplaatst.
heeft mij aan stook kosten al 1600euris bespaard in twee jaar tijd,je moet wel ff elk jaar 4,5kuub hout verzamelen,kosten beetje benzine voor de kettingzaag en roffel .
en je heb er drie keer warm van,en de spiertjes blijven soepel  ;D
opbrengst 6kw en een verbrandings kamer van het kacheltje is niet veel groter dan een  oven (40x40x40cm)

robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

t5karel

Zit zelf aan een speksteenkachel te denken,maar die krengen kosten een godsvermogen :eusa_wall:
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Rijns_t5r

voordeel van speksteen dat hij langer warmte blijft stralen,maar ik vind het fikkie steken zo leuk  ;D
maar zonder gein,bij ons is het s ochtends dus best wel afgekoeld,nu zo rond de 19 graden s ochtends maar binnen het uur 21 graden,geen speksteen hier dusssss.
type woning 1sgezins tussen woning.

robert

elianmars

Citaat van: Rijns_t5r op 11-11-2009 23:12:11
wij hebben sinds twee jaar een houtkachel van morso,heerlijke warmte enzitten er warmpjes bij 23 graden  ;D
heeft mij aan stook kosten al 1600euris bespaard,je moet wel ff elk jaar 4,5kuub hout verzamelen,kosten beetje benzine voor de kettingzaag en roffel .
opbrengst 6kw en een verbrandings kamer van het kacheltje is niet veel groter dan een  oven (40x40x40cm)

robert

Wij hebben ook een houtkachel in de woonkamer staan, maar da's heel wat anders dan een pelletkachel.

Houtkachel is ideaal. Heerlijke warmte, die me, behalve de aanschaf en op/inbouw (ook zelf gedaan), niks kost. Afvalhout genoeg  8)

viking_in_shorts

@ Alien: jazeker. Staat ook in de kelder. Kuub moet je er wel voor rekenen.  Maar 't werkt als een dolle, en het mooiste: het blijft werken. Kan je van de nieuwe technologie niet zeggen :eusa_shifty:

Je moet er wel elke zoveel dagen even nieuwe pellets in donderen anders krijg je t best wel koud ...

Rijns_t5r

Citaat van: elianmars op 11-11-2009 23:23:32
Citaat van: Rijns_t5r op 11-11-2009 23:12:11
heeft mij aan stook kosten al 1600euris bespaard,je moet wel ff elk jaar 4,5kuub hout verzamelen,kosten beetje benzine voor de kettingzaag en roffel .

robert

Wij hebben ook een houtkachel in de woonkamer staan, maar da's heel wat anders dan een pelletkachel.

Houtkachel is ideaal. Heerlijke warmte, die me, behalve de aanschaf en op/inbouw (ook zelf gedaan), niks kost. Afvalhout genoeg  8)
wilde ik het ff nog met je over hebben,wat je te veel heb,je heb mijn telnr toch!!!

Theostek

Zo groot zijn de kachels niet dat ligt aan het vermogen, mijn kachel is 90 cm hoog x 40 cm diep x 45 cm breed.
Ik heb zelf ook op hout gestookt (kan nog ik  altijd) en kreeg het ervan om ieder jaar in jaar uit hout te verzamelen, op te slaan, te zagen/klooven, tenslotte had ik het vier keer in mijn handen.
Dan niet te vergeten de rommel wat je ervan hebt, vervuiling, de afval van as enz.
Nu heb ik er geen last meer van laat een ton pellets brengen.
Citeervoordeel van speksteen dat hij langer warmte blijft stralen,
Dat klopt, het nadeel is ook dat het langer duurt voordat de warmte wordt afgegeven, en de temperatuur niet meteen te regelen is omdat ze langer warmte blijft stralen.
CiteerJe moet er wel elke zoveel dagen even nieuwe pellets in donderen anders krijg je t best wel koud ...
Ook dat klopt, dat heb je met een houtkachel ook, en dat is meerdere keren per uur.

Mijn pelletkachel heeft 7,5 Kw het verbruik ligt op  0.4  á 1,3 kg/uur, bij verbranding van pellets is er slechts 1% as.
Als mijn kachel 7 dagen per week dus een 168 uur gebrandt heeft heb ik in totaal 1,5 kg as in de kachel liggen en hoef ik ze nog niet leeg te maken, de kachel maak ik 1 keer per twee weken schoon.
Een ander voordeel is dat de deur van de kachel bijna nooit open hoeft alleen om de ruit schoon te maken.  Het is een gesloten verbrandingskamer, zo kan er ook nooit stof of roet vrijkomen en geen vonken op de vloer.
Pellets stoken is hout verbranden, en milieu vriendelijker,  verouderen niet, en nemen quasi geen vocht op.
Houtpellets kan je dus meerdere jaren bewaren zonder kwaliteitsverlies, wel ervoor zorgen dat ze beschermd opgeslagen worden voor optrekkend vocht en regen.
De temperatuur van de rookgassen die de kachel verlaten, bedraagt gemiddeld 150 graden, een houtkachel daar integen gemiddeld 350 graden, hiermee bereik je dan ook een rendement van 90% op houtpellets.

R o b

Zit zelfs een dubbele blower op!  ;D

Pellettuning!?

-D©©©L-

Citaat van: R o b op 12-11-2009 09:05:57
Zit zelfs een dubbele blower op!   :eusa_drool:

Pellettuning!?

zoiets ?