Uitlijnen 855 volgens bandenboer lastig

Gestart door Tim N, 12-11-2009 19:56:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Walter

Citaat van: FGG op 13-11-2009 09:07:01
Citaat van: ed op 13-11-2009 09:02:49
Ik wil toch graag wat nuance aanbrengen in de discussie. De banden kunnen wel zeker zorgen voor een scheef stuur en trekken naar rechts. Ik heb exact hetzelfde. Altijd keurig netjes sturen en nu de achterbanden naar voren en je raad het al: stuur scheef en naar rechts trekken. Ik denk dat de banden wat scheef zijn afgesleten. Dit geeft wat stress op de stuurinrichting waardoor het gaat werken. Ik denk dat de leeftijd van de auto daarbij ook een rol speelt. Alle rubbers en ophangpunten zijn natuurlijk ook niet meer nieuw, waardoor een fout uitvergroot wordt.

Mee eens, maar banden en uitlijning staan los van elkaar. Ik kan me wel voorstellen dat door een foute uitlijning de banden scheef slijten en waarna de uitlijning goed is de banden niet meer in lijn lopen met de uitlijning.

Naar mijn idee beetje kip en ei verhaal. Kan zijn dat de bandenwissel storing op de vooras veroorzaakt doordat de banden vreemd zijn afgesleten door verkeerde uitlijning achter.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Jeroentjuh

Citaat van: VolvoMafia op 13-11-2009 09:07:38
Citaat van: Dirk342 op 13-11-2009 07:55:07
Het probleem zit 'm hier weer in dat een hele hoop merkdealers allang niet meer zelf uitlijnen maar het ook uitbesteden tegenwoordig.  Het rendement van een uitlijnbank voor een merkdealer is namelijk heel laag. 

Volgens mij hebben juist steeds meer dealer de benodigde moderne apparatuur. Wij wel in ieder geval.

Wij ook gewoon, en we lijnen toch redelijk wat auto's uit in de week....

KMvrtr

Citaat van: BarT5 op 13-11-2009 08:06:58
Voor Amsterdam eo kan ik Brouwer in Amsterdam Noord van harte aanbevelen. (geen aandelen, geen vrienden, gewoon tevreden klant).


Deni in Zwanenburg is ook een prima adres hiervoor...

ed

Citaat van: FGG op 13-11-2009 09:07:01
Citaat van: ed op 13-11-2009 09:02:49
Ik wil toch graag wat nuance aanbrengen in de discussie. De banden kunnen wel zeker zorgen voor een scheef stuur en trekken naar rechts. Ik heb exact hetzelfde. Altijd keurig netjes sturen en nu de achterbanden naar voren en je raad het al: stuur scheef en naar rechts trekken. Ik denk dat de banden wat scheef zijn afgesleten. Dit geeft wat stress op de stuurinrichting waardoor het gaat werken. Ik denk dat de leeftijd van de auto daarbij ook een rol speelt. Alle rubbers en ophangpunten zijn natuurlijk ook niet meer nieuw, waardoor een fout uitvergroot wordt.

Mee eens, maar banden en uitlijning staan los van elkaar. Ik kan me wel voorstellen dat door een foute uitlijning de banden scheef slijten en waarna de uitlijning goed is de banden niet meer in lijn lopen met de uitlijning.

Ik geef aan dat banden wel degelijk het stuurgedrag beinvloeden. En dat andere banden trekken in het stuur en een scheefstaand stuur veroorzaakt. Het lijkt dan of de uitlijning niet klopt (versterkt door de lossen rubbers en ruimte hier en daar) terwijl de banden de werkelijke veroorzaker zijn.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

sas

Heb zelf ook problemen met uitlijnen gehad. Ik moest constant naar links trekken aan het stuur, erg vermoeiend en irritant. In mijn geval waren de Titans het probleem, omdat de auto met winterbanden en stalen velgen het probleem niet had. Hier kwam ik pas veel later achter toen ik op winterbanden ging rijden en de auto al 2x had laten uitlijnen.
Nadat ik mijn Titans heb gespoten (niet hierom natuurlijk) was het probleem dus weg. Bij mij bleek het aan de aanslag te liggen van de velg tegen de naaf (schijf). Door corrosie op de Titan of je remschijf ligt de velg niet 100% vlak tegen de schijf. Ook te veel kopervet (zieozo niet doen) tussen velg en schijf kan dit probleem geven. Je zou zeggen dat je velgen dan gaan trillen maar dit was niet het geval.
Moet wel opmerken dat een 850 erg gevoelig is mbt uitlijnen. En de achterwielen slechts heel beperkt af te stellen zijn (vaak zegt een garage dat achter helemaal niet te stellen is, dit is niet waar).
Ieder geval een goede tip leek mij voor degene die dit probleem heeft. Pak je velg er is af, steek corrosie bobbeltjes af, even opschuren en weer monteren.

haasje

Weet er iemand een goed uitlijn adres in regio Eindhoven / den Bosch?

Marc O.

Citaat van: haasje op 18-11-2009 00:28:35
Weet er iemand een goed uitlijn adres in regio Eindhoven / den Bosch?

Als Tilburg daar ook toe behoort: Rentmeester aan de Bredaseweg.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Jasper Boven

Weet iemand een goed uitlijn adres in de regio Amersfoort?

JvW

Weet iemand nog een goed uitlijnadres in de provincie Zeeland?

pwaes

Misschien niet direct bij een forumlid in de buurt, maar ik ben naar Profile in Zaltbommel geweest. Ben daar vroeger ook met mijn 2cv, Volvo 245 en nu ook met de 850 geweest.

Ik heb daar hele goede ervaringen mee. Er wordt uitgebreid de tijd genomen en voor- en achteras worden beide uitgelijnd. Je kan meekijken of koffiedrinken (ik ging voor de 1e  ;D)

Prijs is ook schappelijk (dacht 45 Euro).

sas

Citaat van: pwaes op 17-12-2009 10:08:30
Misschien niet direct bij een forumlid in de buurt, maar ik ben naar Profile in Zaltbommel geweest. Ben daar vroeger ook met mijn 2cv, Volvo 245 en nu ook met de 850 geweest.

Ik heb daar hele goede ervaringen mee. Er wordt uitgebreid de tijd genomen en voor- en achteras worden beide uitgelijnd. Je kan meekijken of koffiedrinken (ik ging voor de 1e  ;D)

Prijs is ook schappelijk (dacht 45 Euro).

Ha da's hier aan de overkant, doet het goed, hebben ook een heel mooi balanceer apparaat die hoogteslag meet.
In Culemborg zit ook een hele goede uitlijner, Jagers heet ie, vragen naar 'the doctor', die is erg goed in uitlijnen.

850Roffel

Ik heb 2 maanden geleden mijn R laten uitlijnen bij een bandenboer in Venlo.
www.bandenmax.com

Echt super 37euro incl.

Goudlokje

Ik heb van de zomer mijn V70 uit laten lijnen bij een bandenboer uit Dieren. Hij heeft alleen de voorkant gedaan, omdat hij de achterkant niet durfde. De bouten zouden te vast/geroest zitten/zijn. Waardeloos. Moest nog de volle mep betalen ook voor half werk.
Iemand een goed adres voor midden Gelderland?

pwassink

Citaat van: Goudlokje op 20-12-2009 00:13:18
Ik heb van de zomer mijn V70 uit laten lijnen bij een bandenboer uit Dieren. Hij heeft alleen de voorkant gedaan, omdat hij de achterkant niet durfde. De bouten zouden te vast/geroest zitten/zijn. Waardeloos. Moest nog de volle mep betalen ook voor half werk.
Iemand een goed adres voor midden Gelderland?

T is even rijden,  maar in zwolle zit een hele goede, die het wel rondom doet, 
roessink richttechniek, heeft ook ervaring met volvo ..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

850Roffel

Gewoon even naar venlo

www.bandenmax.com

37euro en je hebt een perfecte uitgelijnde auto