Uitlijnen 855 volgens bandenboer lastig

Gestart door Tim N, 12-11-2009 19:56:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Tim N

Vorige week dinsdag's de R uit laten lijnen + stuur recht laten zetten.

Nou ben ik meer dan ontevreden erover, stuur staat tikkie naar links en auto trekt nog stssds naar rechts.
Opgebeld van de week en krijg ik te horen dat dit wel vaker voorkomt bij 850's en dat het soms met overgang naar winterbanden  over zou kunnen zijn. Danwel de achterste wielen met voor omruilen.

Dit alles klinkt mij zeer vreemd in de oren, imho is de uitlijning verantwoordelijk voor het sporen van de auto en zijn de banden ondergeschikt hieraan.

Meer mensen die dit "fabeltje" gehoord hebben, danwel weten of dit idd een euvel is?

Ga er in ieder geval zaterdag weer heen voor een her-uitlijning wand niet tevreden dan wil ik gewoon mijn geld terug en ga ik mijn heil elders zoeken.

elmarconi

Groot gelijk.

Ik neem aan dat je geen uitlijnrapportje hebt meegekregen?

--
Autogas Inside . . .

Ludo

Ik zou zo'n bedrijfje meteen links laten liggen.
Uitlijnen kan perfect zoals dat hoort bij iedere auto.
Een bedrijf met fatsoenlijke apparatuur heeft daar de minste moeilijkheden mee...

UserID6342

#3
Precies, en let er dan wel op dat de auto 4-punts word uitgelijnd en niet gemakshalve, even snel, alleen aan de voorzijde.  Het verhaal wat ze je verteld hebben kan in ieder geval een heel eind op de vuilnishoop, alhoewel er wel een kleine waarheid inzit.

Je moet eerst je uitlijning rondom (dus ook aan de achterkant, dat word bedoelt met 4-punts uitlijnen) in orde hebben.  Als je auto dan nog trekt kan het aan de banden liggen.  Een goede bandenboer kan dit zo voor je doen en weigert ook uit te lijnen als er iets mis is met de wielophanging.

)()()sT

Citaat van: Ludo op 12-11-2009 20:12:45
Ik zou zo'n bedrijfje meteen links laten liggen.
Uitlijnen kan perfect zoals dat hoort bij iedere auto.
Een bedrijf met fatsoenlijke apparatuur heeft daar de minste moeilijkheden mee...


Dat ben ik helemaal met je eens...
En tóch zijn er meerdere 850-rijders die hetzelfde probleem hebben; als ik me goed herinner was het toen Eugène ook al opgevallen....

;)

Henk855

Ik heb ooit eens een 850 laten uitlijnen bij de welbekende Kwik sjips en dat was ook sjips, scheef trekken en het stuur niet recht, 2 X terug geweest en nog niet goed dus ik was er klaar mee, garantie of niet. Toen naar NordiCar en toen bleek de boel gewoon ,,scheef,, te staan, na uitlijning bij NordiCar was het een genot om in de 850 te rijden. Ik denk dat de Kwik Shitters en bandenboeren geen verstand hebben van onze roffels en dat je beter 20 euro meer kan betalen en naar een gerenommeerd Volvo bedrijf kan gaan.

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Ludo

Citaat van: )()()sT op 12-11-2009 21:35:37
En tóch zijn er meerdere 850-rijders die hetzelfde probleem hebben; als ik me goed herinner was het toen Eugène ook al opgevallen....

Van Mitsupiet heb ik ooit een adres gekregen in Echt.
Voor de limburgers is dat een aanrader.
http://www.acbanden.nl

UserID6342

Citaat van: sjors855 op 12-11-2009 22:12:34
Ik heb ooit eens een 850 laten uitlijnen bij de welbekende Kwik sjips en dat was ook sjips, scheef trekken en het stuur niet recht, 2 X terug geweest en nog niet goed dus ik was er klaar mee, garantie of niet. Toen naar NordiCar en toen bleek de boel gewoon ,,scheef,, te staan, na uitlijning bij NordiCar was het een genot om in de 850 te rijden. Ik denk dat de Kwik Shitters en bandenboeren geen verstand hebben van onze roffels en dat je beter 20 euro meer kan betalen en naar een gerenommeerd Volvo bedrijf kan gaan.

Sjors
Het probleem zit 'm hier weer in dat een hele hoop merkdealers allang niet meer zelf uitlijnen maar het ook uitbesteden tegenwoordig.  Het rendement van een uitlijnbank voor een merkdealer is namelijk heel laag.  Bij ieder bedrijf heb je goede en slechte monteurs, heel simpel.  Dit geld ook vaak voor de alom bekende Kwitfit en Euromaster filialen.  De keren dat het wel goed gaat krijg je echter nooit te horen en men onthoud alleen de slechte, negatieve verhalen , zeer zeker bij dit soort bedrijven.

rogerV701998

Citaat van: Dirk342 op 13-11-2009 07:55:07
Citaat van: sjors855 op 12-11-2009 22:12:34
Ik heb ooit eens een 850 laten uitlijnen bij de welbekende Kwik sjips en dat was ook sjips, scheef trekken en het stuur niet recht, 2 X terug geweest en nog niet goed dus ik was er klaar mee, garantie of niet. Toen naar NordiCar en toen bleek de boel gewoon ,,scheef,, te staan, na uitlijning bij NordiCar was het een genot om in de 850 te rijden. Ik denk dat de Kwik Shitters en bandenboeren geen verstand hebben van onze roffels en dat je beter 20 euro meer kan betalen en naar een gerenommeerd Volvo bedrijf kan gaan.

Sjors
Het probleem zit 'm hier weer in dat een hele hoop merkdealers allang niet meer zelf uitlijnen maar het ook uitbesteden tegenwoordig.  Het rendement van een uitlijnbank voor een merkdealer is namelijk heel laag.  Bij ieder bedrijf heb je goede en slechte monteurs, heel simpel.  Dit geld ook vaak voor de alom bekende Kwitfit en Euromaster filialen.  De keren dat het wel goed gaat krijg je echter nooit te horen en men onthoud alleen de slechte, negatieve verhalen , zeer zeker bij dit soort bedrijven.

Mee eens Dirk. Op dit forum heb ik eerder aangegeven zeer goede ervaringen te hebben met Euromaster Roermond. Ik heb de V70 daar laten uitlijnen. Ze begonnen eerst met de achteras (ze wisten precies welke bouten ze moesten hebben) en vervolgens de voorkant. Perfect werk.

Gr. roger

BarT5

Niet op bezuinigen, maar naar een specialist gaan. Na een hoop gek.t met mijn T5 (trillen, trekken, schudden, klapperen) ben ik naar een echte goeie gegaan en die had um in een uurtje zo strak als een TGV. Wat een genot.

Voor Amsterdam eo kan ik Brouwer in Amsterdam Noord van harte aanbevelen. (geen aandelen, geen vrienden, gewoon tevreden klant).

FGG

Volgens mij heeft uitlijnen niets met banden te maken. Kwam jij niet uit Hengelo? Zo ja, gewoon naar Kluinhaar gaan. Kost iets meer (50 euro) maar levert wel vakwerk.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Tim N

#11
Dat klopt, heb er ook niet op bezuinigd.
Doe ik noit op mijn auto's en zeker niet op dit soort belangrijke issues.

Ben nu naar +++, en die hebben toch ook een naam hoog te houden.

Maar goed iig zien we morgen wel wat ze ervan maken, zo niet gaat het dus waarschijnlijk een gestiggel worden om het geld.


edit naam bedrijf verwijderd. wel zo netjes

ed

Ik wil toch graag wat nuance aanbrengen in de discussie. De banden kunnen wel zeker zorgen voor een scheef stuur en trekken naar rechts. Ik heb exact hetzelfde. Altijd keurig netjes sturen en nu de achterbanden naar voren en je raad het al: stuur scheef en naar rechts trekken. Ik denk dat de banden wat scheef zijn afgesleten. Dit geeft wat stress op de stuurinrichting waardoor het gaat werken. Ik denk dat de leeftijd van de auto daarbij ook een rol speelt. Alle rubbers en ophangpunten zijn natuurlijk ook niet meer nieuw, waardoor een fout uitvergroot wordt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

FGG

Citaat van: ed op 13-11-2009 09:02:49
Ik wil toch graag wat nuance aanbrengen in de discussie. De banden kunnen wel zeker zorgen voor een scheef stuur en trekken naar rechts. Ik heb exact hetzelfde. Altijd keurig netjes sturen en nu de achterbanden naar voren en je raad het al: stuur scheef en naar rechts trekken. Ik denk dat de banden wat scheef zijn afgesleten. Dit geeft wat stress op de stuurinrichting waardoor het gaat werken. Ik denk dat de leeftijd van de auto daarbij ook een rol speelt. Alle rubbers en ophangpunten zijn natuurlijk ook niet meer nieuw, waardoor een fout uitvergroot wordt.

Mee eens, maar banden en uitlijning staan los van elkaar. Ik kan me wel voorstellen dat door een foute uitlijning de banden scheef slijten en waarna de uitlijning goed is de banden niet meer in lijn lopen met de uitlijning.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Walter

Citaat van: Dirk342 op 13-11-2009 07:55:07
Het probleem zit 'm hier weer in dat een hele hoop merkdealers allang niet meer zelf uitlijnen maar het ook uitbesteden tegenwoordig.  Het rendement van een uitlijnbank voor een merkdealer is namelijk heel laag. 

Volgens mij hebben juist steeds meer dealer de benodigde moderne apparatuur. Wij wel in ieder geval.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937