meer vermogen???

Gestart door bartjenauta, 12-11-2009 21:03:20

Vorige topic - Volgende topic

bartjenauta

goede dag

ik heb een volvo 850 2,5 20v glt
nu ga ik met deze auto crossen dus compleet kaal, kooi erin en gassen maar.
nu wil ik wel wat puntjes hael dus wil ik wat meer vermogen uit dit blok halen, iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen (turbo is niet toegestaan)

t5karel

Oei,dat gaat lastig worden dan :-\
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Piere

Citaat van: t5karel op 12-11-2009 21:05:39
Oei,dat gaat lastig worden dan :-\
+ 1

Niet iedereen gaat je hier even graag zien vrees ik...

OT: Heel wat mogelijkheden; luchtfilter, uitlaat vervangen, chippen, ...
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Jeroentjuh

Throttle boddy's, andere nokkenassen, kop laten bewerken en flowen, ander motormanagment, ...........

Kijk maar naar SDM van Johann......
http://www.swededemon.com/SDM/engine.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,16433.0.html

V70 classic

Citaat van: Jeroentjuh op 12-11-2009 21:20:28
Throttle boddy's, andere nokkenassen, kop laten bewerken en flowen, ander motormanagment, ...........

Ik denk niet dat dat de bedoeling is met een butser  :eusa_shifty:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Jeroentjuh

In de autocross worden hele snelle blokjes begruikt hoor  ;D

thuur

Citaat van: V70 classic op 12-11-2009 22:29:46
Citaat van: Jeroentjuh op 12-11-2009 21:20:28

Ik denk niet dat dat de bedoeling is met een butser  :eusa_shifty:

Hij zal het vast wel willen, maar ik vrees dat dit weer een nul-euro project is.

Gr :-\

henry classic v70

Citaat van: bartjenauta op 12-11-2009 21:03:20
goede dag

ik heb een volvo 850 2,5 20v glt
nu ga ik met deze auto crossen dus compleet kaal, kooi erin en gassen maar.
nu wil ik wel wat puntjes hael dus wil ik wat meer vermogen uit dit blok halen, iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen (turbo is niet toegestaan)

Ik ben bang dat de 850 veel te zwaar is, waarschijnlijk lukt het je om rond de 1150 kg te komen (PK/gewichtsverhouding 1:4)
Het is een 2-wiel aangedreven wagen waar je misschien max. 250-300 pk uithaalt.
Met dat vermogen op 2 wielen (in een te zware wagen) in de autocross wokkel je de aandrijfassen zo op.
De meeste winst haal je uit zo weinig mogelijk gewicht; motorkap-frame en kofferbak-frame eruit slijpen, alles uit de deuren halen en het meeste ijzer eruit slijpen (weer dicht maken met alu.) de hele onderkant schoonkrabben tot op het staal (scheelt al heel snel 50 kg, hebben we gewogen) alle isolerende lagen en was-lagen uit de binnenkant steken
Ook belangrijk welke banden je gaat gebruiken, de 5 rijen of de 4 rijen
Dan de schokbrekers, ga je Proflex gebruiken of Reiger (Bilstein zijn ook prima) en zorg voor een goeie afstelling anders lig je zo op je dak....
Al met al is het niet alleen maar meer vermogen om punten te kunnen halen
Wij crossen met een audi 80 quattro (zo'n oud vierkant model uit '82) omdat juist die carrosserie onder de 1000 kg zit. Dan al het onnodige eruit slijpen, krabben, steken en je komt op een zeer minimaal gewicht (ong. 925 kg).
Een dikke 2.2ltr 5 cil. turbo die helemaal is aangepast en een vermogen heeft van ong. 425 - 450 pk (niet max. wel betrouwbaar en alle crossen punten halen) en 4-wiel aangedreven. PK/gewichtsverhouding 1:2
Zijn vorig jaar dan ook RAMO kampioen geworden
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

bartjenauta

het gaat me er niet om dat er meteen 300 pk uit het blok komt alleen gewoon even meer als de standaard 170 snel nokkenasje ofzo.
ben ook een groot liefhebber van mooie volvo;s dus kom hier echt niet om ruzie met iemand te maken maar als de auto gewoon op is kan je er beter nog een beetje lol mee gaan maken in plaats van naar de sloop brengen.

toppertheo

snelle nokkenas is er niet of erg duur dus valt af.
#op de gasklep zit een restrictie die je er voor een groot gedeelte af kunt vijlen waardoor je bovenin toeren iets meer power hebt.
#je luchtfilterbox is ook een restrictie en zou ik vervangen voor een openfilter systeem.
#de katalisator kun je er onder vandaan halen en dan vanaf waar de kat zat verder gaan met rond 65mm ipv 53mm en dan heb je iets meer vermogen. 
tja dit zijn wel zo'n beetje de gratis dingen die ietsje op leveren en vanaf nu gaat het veel tijd en geld kosten.
#chippen
# ander inlaat traject (laten) maken of throtle boddy's kopen.
# andere uitlaat kopen/ maken
# kop er af en vlakken en kanalen flowen en/of grotere kleppen.
enz enz maar dit alles ga je waarschijnlijk toch niet doen ivm de kosten.

ik rij zelf mee in de achterwiel aangedreven cup (goedkope klasse waar je met standaard motor moet rijden)
ik zelf heb een opel ascona met een 1800 GSI (1.8 liter 8V met 115 PK) en heb hier ook alles wat er niet aan de auto aan hoeft te zitten er af gehaald en wat met de gewichts verdeling en vering gespeeld en heb voor paar maanden terug mijn eerste wedstrijd cross gereden en was van de 32 rijders 4de geworden en dat tussen de 150PK sterke 2 liter 16V motoren.
dus let wel op want vermogen is lang niet alles in de cross je moet vooral heel laag in gewicht blijven en de juiste versnelling hebben en het vermogen goed op de baan brengen om goed mee te kunnen rijden.

ga je eigenlijk wel een wedstrijd rijden of bouw je de auto alleen voor akkerland raggerij??

groeten.

henry classic v70

Citaat van: bartjenauta op 23-11-2009 21:34:31
het gaat me er niet om dat er meteen 300 pk uit het blok komt alleen gewoon even meer als de standaard 170 snel nokkenasje ofzo.
ben ook een groot liefhebber van mooie volvo;s dus kom hier echt niet om ruzie met iemand te maken maar als de auto gewoon op is kan je er beter nog een beetje lol mee gaan maken in plaats van naar de sloop brengen.

Het is meer voor de leuk zeg maar (omdat je het over puntjes halen had begreep ik hier wedstrijdpunten uit....)

henry classic v70

Citaat van: toppertheo op 23-11-2009 22:22:58
ik zelf heb een opel ascona met een 1800 GSI (1.8 liter 8V met 115 PK)

Past ook een 2.2 ltr Rekordblok in........

Piere

Citaat van: henry classic v70 op 24-11-2009 11:34:43

Ook een uitgeboord Omegablok van 3.4 liter  :angel:
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

henry classic v70

Citaat van: Piere op 24-11-2009 13:13:43
Citaat van: henry classic v70 op 24-11-2009 11:34:43

Ook een uitgeboord Omegablok van 3.4 liter  :angel:
Dat valt op bij de keuring op het circuit, zo'n rekordblok is nagenoeg hetzelfde als een aconablok (omega is te nieuw)

onnaj

Ligt eraan hoeveel je uit wilt geven. Toyota heeft bijvoorbeeld ook een Formula Atlantic blok oid...is een 1.6 zonder turbo met 220 pk zoiets. Dus ligt eraan hoe gek je het zelf wilt maken.

Jeroentje heeft t meeste al genoemd. Throttle bodies, nokkenassen, flowen, open luchtfilter, andere uitlaat en vooral de kat verwijderen.