storing in gasklephuis

Gestart door verron, 18-11-2009 21:48:09

Vorige topic - Volgende topic

verron

Zijn mensen die dit probleem al eens bij de hand hebben gehad? Een storing in het gasklephuis? Herkenbaar aan: oplichten van de lampjes van het ABS , ESP, Motormanagement systeem en de automatische bak , ze branden het liefst allemaal tegelijk (leuk in de kerstboom maar niet in m'n dash)!
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

Marc O.

Van welk bouwjaar is je auto? Heeft ie een ETM?
...The Nile isn't just a river in Africa...

verron

Sorry, maar ik ben nog een leek. Wat is ETM? Het een XC 70 aut. uit 99.

Marc O.

ETM staat voor Electronic Throttle Module, ofwel het electronisch gasklephuis (werd geleverd vanaf '99 i.p.v. een mechanische gasklep). Een storing aan dat ding herken je aan een oplichtend ETS lampje (Electronic Throttle System) en/of een schommelend toerental danwel uitval van de motor. Is een kostbare grap, maar lijkt me vooralsnog bij jouw auto niet het probleem. Althans, ik kan me niet herinneren te hebben gelezen dat die andere lampjes dan ook gaan branden.
...The Nile isn't just a river in Africa...

verron

Oke.....ik heb werkelijk geen idee om het een electronische of mechanische is. Hij staat nu al een week bij de dealer omdat een vervangend gasklephuis ook niet goed werkte. Maar lees het hele gasklephuis verhaal op volvo-forum maar eens. Gaat zelfs tot Tros Radar aan toe.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=609334#609334

FGG

Citaat van: verron op 19-11-2009 07:53:33
ik heb werkelijk geen idee om het een electronische of mechanische is.

Is toch redelijk essentieel.

Als dat Tros Radar-verhaal het verhaal van Denkweb is met de S80 (ga 't topic niet lezen) dan gaat 't om een electronische.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

EVV

Er zijn ook al in '98 versie geleverd met een ETM, ik zal er maar van uit gaan dat je die er in hebt zitten. Heb je een foto van de motor?

verron

Nee, ik heb geen foto van de motor. Maar gezien het feit dat storingen ed electronisch worden doorgegeven en opgeslagen, ga ik ervan uit dat het een ETM is (logisch nadenkend)

mehn

Heb je een gaskabel over de motor lopen?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

sjarrel2

Ik heb een MY '99 met een mechanische gasklep, er is dus hoop  ;)

EVV

De auto van Misha (linkje) heeft een ETM, ziet het er bij jouw onder de kap net zo uit? Vooral even naar het inlaat spruitstuk kijken.

Misha

Citaat van: verron op 18-11-2009 22:14:39
Sorry, maar ik ben nog een leek. Wat is ETM? Het een XC 70 aut. uit 99.

Zeer waarschijnlijk een ETM.

Wel boeiend trouwens: ik heb dezelfde storing gehad van diezelfde combinatie van oplichtende lampjes, dus alles wat jij noemt.
Maar dat lag niet aan de gasklep maar aan een gare ABS controller, nadat deze netjes is gesoldeerd was het probleem over.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

FGG

Citaat van: verron op 19-11-2009 08:36:30
Nee, ik heb geen foto van de motor. Maar gezien het feit dat storingen ed electronisch worden doorgegeven en opgeslagen, ga ik ervan uit dat het een ETM is (logisch nadenkend)

Als de storing wordt veroorzaakt door de ETM wel, ja.
Wat nu als de oorzaak de ABS-controller is, zoals bij Misha?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

verron

Het is inderdaad allemaal hetzelfde uit (incl. de kleur) dus zal het een ETM zijn. Het ABS is in die zin eveneens gecontroleerd, de naafmoeren voor zijn allemaal extra aangedraaid, maar gaf geen resultaat. De uitlezing van de computer, eind oktober, gaf in eerste instantie aan dat er toen een storing in de ABS sensoren zat, maar het ABS werkte gewoon goed. Helaas kwam vorige week dinsdag uit de computer dat de storing in het gasklephuis moest zitten.  :evil:

verron

Misschien even voor de duidelijkheid hoe alles is gelopen, ontstaan en ontdekt. Toen de auto werd afgeleverd kwamen er al binnen een uur, vier meldingen van een storing in het EPS systeem, een ABS  ???storing, een storing in de automatische bak en uiteraard het motormanagementsysteem. Aangezien we de volgende dag zouden afreizen naar portugal zijn we direct weer terug gereden naar de dealer, die niet veel meer kon doen dan de boel resetten (op de computer in de garage kwam alleen een melding van een storing in de ABS sensor en geen defect of niet goed werkend gasklephuis). Volgens de dealer konden we met een gerust hart op vakantie. Tijdens de reis naar Portugal deed het probleem zich nog enkele malen voor en viel ook direct de cruise control uit(lastig op de lange rechte stukken in Frankrijk en Spanje), later gevolgd door het niet meer uitgaan van alle meldingen. Bij terugkomst vorige week is de auto weer terug gegaan naar de dealer voor verder onderzoek naar de storingsmeldingen . De auto heeft overigens tijdens alle storingen meer dan perfect gelopen, niets aan het handje dus. De dealer heeft  bij terugkomst toen geconstateerd dat de storing werd veroorzaakt door een niet goed werkend gasklephuis en heeft toen een nieuwe/gereviseerde? gemonteerd, echter toen wilde de auto absoluut niet meer starten en als hij aansloeg liep hij wisselend op 4 of 3 cylinders ipv 5. Dit is nu bijna een week geleden en de auto staat nog steeds bij de dealer. Het gasklephuis is er weer uitgehaald en teruggestuurd naar de leverancier voor reparatie/controle??? (dus een gereviseerde) Hopelijk krijgen we hem morgen weer terug. Jammer. ???

Zou het middel inmiddels erger zijn geweest dan de kwaal, omdat hij constant waanzinnig mooi heeft gelopen en na het monteren van die rotklep was het over met de pret. (dus toch de ABS controllers)?????? :eusa_think:

Ik hou jullie op de hoogte!