Vragen over het AWD systeem en de problemen daarmee.

Gestart door haRtV70R, 19-11-2009 11:05:56

Vorige topic - Volgende topic

V70R-obert

Citaat van: Laserblue op 21-11-2009 08:38:15
Citaat van: haRtV70R op 21-11-2009 08:36:35
Mja... Dat is 2e hands spul volgens mij?  :eusa_think:

ja maar als het heel goedkoop weg mag en je zet het er zelf onder...... :eusa_think:

Ik heb dit bedrijf gebeld toen ik zelf op zoek was naar een HO. Ze vroegen voor een gebruikte HO €550.- Dit is de helft van een nieuwe maar onder een (sloop)auto vandaan getrokken zonder revisie en op hoop van zegen dat het heel blijft na inbouw.  Dit was voor mij geen optie. Voor €250,- kun je eens zo'n gok wagen.

haRtV70R

Citaat van: Misha op 21-11-2009 08:49:24
Je hebt vier opties :

- Ombouw naar FWD
- Reparatie van het hele systeem
- Auto verkopen
- Auto repareren met 2e hands spul en dan verkopen

:eusa_think:

Het doet het dus een jaar of 8 a 10: wellicht dat de onderdelen inmiddels wat beter zijn -komt wel eens voor- :  Tegen de tijd dat ie dan weer komt ben je al oud en versleten. Of je spaart alvast 15 euro per maand.

als het de mijne was liet ik hem repareren, de economische afweging is voor mij minder van belang dan het rijplezier en mijn plezier in de auto zelf.

Je hebt wel gelijk.. Ik moet eens exact nagaan wat het allemaal gaat kosten en wat er nou precies kapot is. Als het 2000 euro gaat kosten dan is dat het overwegen waard. Maar als alles vervangen moet worden (omdat dat bv beter is) en dat je dan 5000 kwijt bent praat je weer over heel andere bedragen!!

Moeilijk.  :eusa_think:
[move][/move]

Misha

Citaat van: haRtV70R op 21-11-2009 12:27:48
Je hebt vier opties :

- Ombouw naar FWD
- Auto verkopen

Het doet het dus een jaar of 8 a 10: wellicht dat de onderdelen inmiddels wat beter zijn -komt wel eens voor- :  Tegen de tijd dat ie dan weer komt ben je al oud en versleten. Of je spaart alvast 15 euro per maand.

als het de mijne was liet ik hem repareren, de economische afweging is voor mij minder van belang dan het rijplezier en mijn plezier in de auto zelf.

Je hebt wel gelijk.. Ik moet eens exact nagaan wat het allemaal gaat kosten en wat er nou precies kapot is. Als het 2000 euro gaat kosten dan is dat het overwegen waard. Maar als alles vervangen moet worden (omdat dat bv beter is) en dat je dan 5000 kwijt bent praat je weer over heel andere bedragen!!

1. Hoe lang ga je er nog mee rijden ?
2. Hoeveel verlies heb je als je hem defekt gaat verkopen ?
3. Los van de rest: heb je voor die 5000 euro + inruil / verkoop van je LBP een auto die net zo naar je wens is als deze ?
4. Heb je wel 5000 euro nu Leen van Frisia ter aarde is besteld en ten grave is gedragen ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

nivo-r

Als je de tussenas er toch onderuit hebt, bekijk de voorste kruiskoppeling eens goed.
Zit er wel genoeg vet in en is het vet niet verdroogt of hard geworden ?
Ik zou de koppeling vervangen als het kan, voor 250 euro weet je het.
Nog een keer het art nr 30651204 was in 2004 of als het niet kan tweedehands tussen as.
Als de ho kapot is hoor je of niets je hebt gewoon geen achteraandrfijving of de ho
loopt op een hoop en je hebt een bult herrie.

haRtV70R

Citaat van: Misha op 21-11-2009 12:32:21
Citaat van: haRtV70R op 21-11-2009 12:27:48
Je hebt vier opties :

- Ombouw naar FWD
- Auto verkopen

1. Hoe lang ga je er nog mee rijden ?
2. Hoeveel verlies heb je als je hem defekt gaat verkopen ?
3. Los van de rest: heb je voor die 5000 euro + inruil / verkoop van je LBP een auto die net zo naar je wens is als deze ?
4. Heb je wel 5000 euro nu Leen van Frisia ter aarde is besteld en ten grave is gedragen ?

1. Nog heel lang denk ik.
2. Verkoop dus niet
3. Zie 2
4. Geld is op zich geen probleem, maar ja.. Er zijn ook nog meer dingen in de wereld als deze auto.. :eusa_think:

[move][/move]

Johann

Gooi de wielen even om voor/achter. Kijken wat ie dan doet.

haRtV70R

Citaat van: Johann op 21-11-2009 16:26:44
Gooi de wielen even om voor/achter. Kijken wat ie dan doet.

Zal ik eens doen ja. Moet dan wel ff de as er weer onder gooien.
[move][/move]

JayJ

Profieldiepte verschil tussen voor en achter as mag maximaal 2 tot 2,5mm zijn.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

rpsiderius

Heb soort gelijk probleem,

bij wegrijden maar vooral in bochten knallen onder de auto die in de auto voelbaar zijn als tijdelijk even minder aandrijving. Vandaag testrit bij de volvo gehad en weten bijna zeker dat het de visco is.
Laat deze donderdag vervangen. Zal melden of dit het probleem oplost.
Plaats trouwens wel een gebruikte vanuit uden onder de auto. scheelt ruim 1000 euro. kan hij nog eens stukgaan :)

gr roeland

rpsiderius

Heeft nogal wat moeite gekost om de visco eronder te zetten gisteren, kreeg de verkeerde mee vanuit uden gaap..... wisten wij veel dat er verschillende modellen zijn. Gelukkig zijn wel alle problemen verdwenen.
Was trouwens ook duidelijk aan de visco te zien dat hier het probleem te vinden was. De visco zat onder de olie.
Dus voor iedereen die de zelfde simptomen heeft controleer of je visco onder de olie zit. Grote kans dat hier je oplossing te vinden is.

Groetjes Roeland (eindelijk weer 4x4 en wat een verschil is dit met de sneeuw) !!

petrolhead

Via de site van v70r.com/forum; een post over het AWD systeem (volvotechinfo).

Opvallend is o.a. het advies om de 12.000 km de wielen te verwisselen.

TNN43-13-2000-11-14 Title: AWD Tire Replacement
All Wheel Drive vehicles have special requirements for tires and wheels. It is very important that the tire replacement guidelines below are followed. Failure to do so can result in damage to the AWD components (angle gear, viscous coupling/freewheel unit).
TYPE OF TIRES:
Always drive on tires of identical brand, size, construction (radial), tread pattern, load-, speed-, traction-, temperature-, and treadwear rating. Never drive on mixed tires, except for brief periods when the temporary spare tire is in use. Always use properly inflated tires of correct dimensions. Tire size and inflation pressures are shown on the tire pressure label located inside the fuel filler door.
CAUTION:
Failure to always drive on properly inflated, identical tires of correct dimensions may result in a circumference difference between tires on the front and rear axles. This will cause excessive tire wear and may damage the transmission and all wheel drive system.
TIRE REPLACEMENT:
When tire replacement is necessary, Volvo strongly recommends replacing all four tires at the same time with identical tires as explained above. Failure to do so can result in circumference differences that may damage the transmission and all wheel drive
system. If only one or two tires are replaced, the new tire(s) must be identical to the tires with which the car was built, and must be mounted on the FRONT AXLE ONLY! Failure to do this may damage the transmission and all wheel drive system.
TIRE ROTATION:
The front tires of the all wheel drive vehicle are the primary drive tires. The primary drive tires will wear faster than the rear wheels. The tires with the least wear and largest circumference must always be on the front. Therefore, Volvo recommends rotating the tires every 7,500 miles (12,000 km). Tires should be rotated front-to-back/back-to-front
only. Tires must maintain the same direction of rotation throughout their lifetime, and should never be rotated from one side of the vehicle to the other.
CAUTION:
Failure to rotate tires at recommended intervals will cause uneven tire wear and may damage the transmission and all wheel drive system. However, if the front tires are newer (have less wear) than the rear tires, then tires should not be rotated until the front tires wear to the same circumference as the rear tires.
TEMPORARY SPARE:
The temporary spare tire is for temporary, low-speed, short-distance use only. Replace it with a full-sized tire as soon as possible, in accordance with "Tire Rotation" above.
Do not drive on the temporary spare at speeds above 50 mph (80km/h) or for distances greater than 50 miles (80 km) or transmission and all wheel drive system damage may result. Never install snow chains on a temporary spare.

henry classic v70

Hieruit maak ik op dat de 4-wiel aangedreven volvo errug gevoelig is m.b.t. de juiste banden en profieldiepte, maar dat was al bekend bij de meesten
Houdt ook in dat bij de juiste banden keuze meer zou moeten worden gelet op de snelheid van slijtage.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en elke 6000 km omwisselen, dan heb je het minst verschil in omtrek (slijtage) van de band en zal de aandrijflijn mogelijk langer goed blijven functioneren.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

petrolhead

Is het zinvol om de zoveel tijd olie te verwisselen van de onderdelen van het AWD systeem of zit dat in de reguliere onderhoud. (HO? en achter diff?)

Of is het alleen een check bij de onderhoudsbeurt of niets lekt bij de HO en achter diff, zo niet => oke.

haRtV70R

Citaat van: petrolhead op 12-03-2010 15:03:40
Is het zinvol om de zoveel tijd olie te verwisselen van de onderdelen van het AWD systeem of zit dat in de reguliere onderhoud. (HO? en achter diff?)

Of is het alleen een check bij de onderhoudsbeurt of niets lekt bij de HO en achter diff, zo niet => oke.

Ik heb wel eens de gedachte dat het sneuvelen van de HO mede komt ivm slechte smering. Anders gaat zoiets toch niet spontaan naar de klo..?
[move][/move]

petrolhead

Kijk eens op www.V70R.com.
Bij het onderwerp van V70R generatie '98-'00 vind je diverse topics over verversen/reviseren ect van bevel angel of angel gear. Vandaar dat ik binnen onze forum wil kijken of sommige onder ons dat ook doen of ervaring in hebben.