Steekas uit naaf verwijderen ?!?

Gestart door BenC70ES, 21-11-2009 14:07:26

Vorige topic - Volgende topic

BenC70ES

Volgens VADIS moet je, als je eerst de moer uit de steekas hebt verwijderd, met een rubberen of koperen hamer de steekas 10-15mm naar binnen 'tikken'...  :eusa_think:

Lijkt simpel, maar hoe krijg je dit in godsnaam voormekaar, het lijkt wel aanmekaar vastgelast zo vast zit het?

Iemand een tip?

Nadien moet je dan de veerpoot naar buiten trekken(als die los is van de draagarm) en kan je zo de steekas uit de naaf trekken, maar ik krijg er dus geen mm beweging in.

Alvast bedankt!

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Rijns_t5r

wiel op de grond laten staan,handrem er op,naaf dopje eraf halen,grote dop(ben ff de maar kwijt) en luchttol erop,en de rest zeg je goed ben.

robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

BenC70ES

Citaat van: Rijns_t5r op 21-11-2009 14:11:13
wiel op de grond laten staan,handrem er op,naaf dopje eraf halen,grote dop(ben ff de maar kwijt) en luchttol erop,en de rest zeg je goed ben.

robert

Da's het probleem dus niet, de bout is er al lang af, ik krijg de steekas niet naar binnengetikt...  die krijg ik dus geen mm naar binnen... ?

Rijns_t5r

oh vergeet wat,het klopt de as wil nog weleens verlijmt zitten met de naaf.

robert

BenC70ES

Citaat van: Rijns_t5r op 21-11-2009 14:12:47
oh vergeet wat,het klopt de as wil nog weleens verlijmt zitten met de naaf.

robert

Dus gewoon harder kloppen?  Kan je het wiellager zo niet beschadigen?

Rijns_t5r

ff denken hoor c70, ik heb er weleens eentje bij nordicar op een sleuteldag gedaan.
volgens mij harder slaan ,maar wel je moer erop zetten hoor!!!! bijna gelijk met je as.
maar ik twijvel nog,of de as en naaf ff warm gestookt hebben,zodat de lijm ral word.
maar ik weet dat ze de as lijmen om eventueele ruimte tussen naaf en as op te vullen.
dus volgens mij moet je hem los kunnen tikken.

robert

Rijns_t5r

welke kant is het eigenlijk ben?
als het de rechterkant is zou ik wel even het tussen lagerhuis ff losmaken.

BenC70ES

Citaat van: Rijns_t5r op 21-11-2009 14:19:48maar wel je moer erop zetten hoor!!!! bijna gelijk met je as.

Het is een '99 model, waar je een bout in de as draait, deze moet er wel degelijk af...
Ik ga het wiel er terug opzetten en zo door het naafgat van het wiel kloppen, dan krijgt de ophanging wat minder te verduren...

Het is de linker (korte) as trouwens.

Rijns_t5r

ben benieuwd ben,als je uit de buurt kwam zou ik ff langs tuffen  ;D

BenC70ES

Bedankt voor de tips Robert!

Warmstoken kan ook helpen?

Rijns_t5r

zou er wel heel voorzichtig mee zij,anders gaat het vet in je lager koken,branden.
poelie trekker,lukt dat niet?lekker onderspanning zetten en een paar flinke klappen op de poelie trekker

robert

mehn

Citaat van: BenC70ES op 21-11-2009 14:49:52
Bedankt voor de tips Robert!

Warmstoken kan ook helpen?

Blokkie hout?
Gewoon hard slaan na het verwijderen van de rekbout ;)

Waarom moet het eigenlijk los? Nieuw wiellager of nieuwe as?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Rijns_t5r

is tie nou al los ben?
en waarom moest tie los?

robert

-D©©©L-

Citaat van: BenC70ES op 21-11-2009 14:07:26
Volgens VADIS moet je, als je eerst de moer uit de steekas hebt verwijderd, met een rubberen of koperen hamer de steekas 10-15mm naar binnen 'tikken'...  :eusa_think:

Lijkt simpel, maar hoe krijg je dit in godsnaam voormekaar, het lijkt wel aanmekaar vastgelast zo vast zit het?

Iemand een tip?

Ze kunnen gemeen vast zitten, normaal gesproken zitten de assen met loktite in de wiellagers. Ik had ooit een diesel onder de vingers waarbij ik de hele as heb verwijderd met fusee en wiellager en er een 20 tons pers aan te pas moest komen om de as eruit te halen. Meestal lukt het wel met een wiellager trekker (een soort opgevoerde poelietrekker). IPD heeft er meen ik ook een tooltje voor.

Hoe te voorkomen dat ze weer zo abnormaal vast gaan zitten; Een iets ander type loktite gebruiken, opvullen van de ruimte tussen de splines is voldoende.  Soms loopt er water tussen de splines vanaf de achterkant van het lager, de boel roest dan muurvast. Door de aanlegrand van de as goed schoon te maken en te voorzien van een dun laagje vloeibaar pakking (of siliconen) is die afdichting ook geregeld.

BenC70ES

Het is me echt niet gelukt, met twee man bijna een dag zitten kloppen...  echt niet normaal.

Het was voor de koppeling te vervangen, ik heb dan 'gewoon' de as laten zitten in de naaf, en direct uit de versnellingsbak getrokken en de as met de veerpoot opzij gebonden.

Het is uiteindelijk wel gelukt! En schakelt heerlijk!  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:
maar wat een pokkeklus op zo'n dwarse vijfcilinder!

Iedereen toch bedankt voor de tips!