probleem koelventilator

Gestart door darius, 06-11-2011 16:17:19

Vorige topic - Volgende topic

darius

By dariusoosterbos at 2011-11-06

In het midden van de fotoo zie je (nou ja als je goed kijkt) een rond staafje dat in de klemmetjes zit. Dit staafje (wat is het eigenlijk) wordt zeer heet en de ventilator begint mooi te draaien maar na enkele ogenblikken begint ie te slingeren en alles beweegt dan.
Heb de onderdelen wel liggen maar zou graag wat bij leren over elektra van de auto, is namelijk zeker niet mijn sterkste punt.
De wagen is pas geheel onder handen genomen waarbij ook de motor uit de auto is geweest. Hebben we iets over het hoofd gezien of is het gewoon toeval dat dit nu aan het licht komt en is de ventilator ral ?
No show, only go.

nieuwe_arjan

Hoi,
dat staafje is een weerstand.

De ventilator kan op twee snelheden draaien.
Stand "langzaam":de weerstand staat in serie met de ventilator, dus de fan draait op een lagere spanning en draait dus (iets) langzamer en de weerstand wordt warm.
Stand "snel":de weerstand wordt niet gebruikt, dus de ventilator staat op 12 volt, de fan draait maximaal.

Slingeren kan zijn een ventilator-lager met speling en/of een los-vast contact ergens tussen relais, weerstand, ventilator of het relais zelf.

Als je de spulen toch hebt: het makkelijkste, eerst het relais vervangen.

succes  :)

darius

Merci voor deze reactie.

Op volle snelheid (12 v) gaat hij wel goed op de halve snelheid is het "koekenbak". Lager etc lijkt goed. Ik ga vrijdag eens. Eea proberen.
De weerstand was zo warm dat ik mij eraan verbrand heb vandaar mijn vraag (leek mij te warm)
No show, only go.

michiel945

Met die weerstand is denk ik mijn probleem opgelost, want bij mij gaat die alleen op maximaal draaien en niet gelijkmatig.

Wie heeft er nog zo'n weerstandje liggen, of weet het bestelnummer?

Alvast bedankt,
Michiel

UserID6342

Gewoon een compleet andere (goed gebruikte) fan erin hangen, is het makkelijkst en het snelst en vaak ook nog het goedkoopst...

daytonawim

Hier staat er nog wel een Fan.

UserID6342

cas

Citaat van: Dirk342 op 11-11-2011 12:32:57
Gewoon een compleet andere (goed gebruikte) fan erin hangen, is het makkelijkst en het snelst en vaak ook nog het goedkoopst...

je bent niet de eerste, ik hoor het vaker de laatste maanden. Ik was ook aan de beurt paar weken terug. Gewoon een goede nette erin hangen van een sloper. Kost geen drol.

niet te lang mee doortuffen, als hij vastslaat in een file, dan ben je al snel te laat.

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....