Kleurcodes kabel radio 854

Gestart door Marc T5, 28-12-2003 13:57:32

Vorige topic - Volgende topic

Marc T5

Hallo allemaal,

Mijn allereerste bericht! :)
Ik ben sinds een weekje in het bezit van een 854 T5 uit '94, en voorlopig tot volle tevredenheid.
Nu wil ik er een nieuwe radio in gaan bouwen, met twee ISO stekkers. In de auto zat al een ISO stekker voor de stroomvoorziening, maar de andere stekker is een Volvo stekker gok ik zo. Ik heb een losse ISO stekker welke ik direct op de draadjes aan wil sluiten (heb geen verloopstekker, en wil vanavond wel van radio genieten, dus ga niet wcahten tot ik naar de Halfords o.i.d. kan). Nu wil ik dus graag weten welke 8 draadjes uit deze stekker aangesloten moeten worden op de ISO stekker; ik moet dus weten welke kabels de plus resp. min zijn voor de voor en achter speakers zowel L als R.
Alvast bedankt voor de hulp in ieder geval!

Groeten,
Marc

Marc T5

Waarom zou dat me een hoop ergernis schelen? Een ISO stekker moet er sowieso in komen want een originele Volvo radio ga ik er niet (hoogstws nooit) in zetten. Of ik dan een verloop-stekker koop of er direct een ISO stekker op monteer maakt dan ook niet uit.
En ik heb voorlopig de auto non-stop nodig dus ik wil de radio er gewoon vandaag in gaan zetten.
Dus als iemand een idee heeft over de kleurcodes hoor ik het graag.

s©ub@

Marc; allereerst gefeliciteerd met je aanwinst en veel veilige roffelende kilometers gewenst  ;D

ten tweede; ik begrijp dat jij de originele volvo-stekker eraf wilt knippen om daar een ISO stekker voor in de plaats wilt monteren?

<start verontwaardiging> :o BEN JE GO^&%$#^&OMME HELEMAAL VAN DE POT GEPLUKT???  :o </einde verontwaardiging>

;)
<grin>
sorry voor mijn reactie, maar ik ben in het verleden al diverse volvo's tegengekomen waar een huis/tuin en keuken randdebiel de stekkers vanaf geknipt heeft en het is gewoon K#T als je dan daarna weer een dubbeldin radio wilt monteren (om maar niet te spreken over de storingen die je kunt krijgen door het afknippen en niet geheel correct monteren van de nieuwe ISO stekker)...

kort gezegd; loop morgen ff een automaterialen zaak binnen voor een verloopje van VOLVO naar ISO en dat klinkt je er dan zo tussen... alles werkt en je gaat de zaak niet molesteren  ;)

suc6  ;D
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Marc T5

Ik snap dat het voor nieuwe eigenaren lastig kan zijn inderdaad, maar de ISO stekker voor de stroom die er nu in zit is ook gewoon zelf gemonteerd door de vorige eigenaar.
Dus origineel is het toch al niet meer, vandaar dat ik er nu gewoon een bijpassende tweede ISO stekker bij wil zetten. Ik kan natuurlijk ook alles na gaan meten en t zelf uitzoeken, maar ik denk, waarom niet even aan de kenners vragen :)

Even uit nieuwsgierigheid, welke extra kabels zitten er dan in een Volvo stekker, naast de 8 kabels voor de 4 speakers? Zoals ik zei zitten alle strrom gerelateerde kabeltjes nu al in de tweede ISO stekker.

denkweb

1 blokje zijn de luidsprekerkabels (8 stuks) welke makkelijk uit te zoeken zijn gezien de kleurcodering.

+ = kleur
- = zelfde kleur met zwarte of witte streep erover

Het andere blokje kent in ieder geval deze aansluitingen naar mijn weten:

De voeding constant is in de regel rood (pin 1)
De massa is zwart of bruin
Er is een kabeltje rood+(geel?)wat voeding via het contactslot geeft
Er is een geel kabeltje dat is de mute voor een gsm (pen 9)
Dan geel/zwart is een km-pulskabel 12 pulsen/omwenteling (dit is pen 7)
Dan ?/? is een km pulskabel 48 pulsen/omwenteling (dit is pen 6)
Geel/wit is voedingskabel van je electrische antenne (indien aanwezig)
Hier weet ik het even niet meer uit mn achterhoofd, zij die aanvullingen of wijzigingen hebben zet het er maar onder!