Oil catch can

Gestart door mikky, 23-11-2009 21:36:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Ronald21

#15
Dus toch een dubbel catchtank funktie

De exhaust van de orginele olieafscheider/catchtank (zie knietje 7) gaat via dit mooie blauwe tankje richting het inlaatcircuit. In serie geschakeld dus.
Wellicht dus H2O in dit flesjegrotendeels  oftewel water.
Olie is hygroscopisch oftewel neemt water op uit de lucht.
Heb je toch nog waterinjectie  :eusa_dance:

Eigen idee of een fanatiek tuner aan het werk geweest ?

mvg,

Ronald



mikky



Citaat van: Ronald21 op 24-11-2009 21:45:59


Eigen idee of een fanatiek tuner aan het werk geweest ?

mvg,

Ronald



Nee geen eigen idee, kreeg deze van een forumlid(die hopelijk klaar is met zijn project).


Maar leg eens uit, waterinjectie zorgt toch voor koeling in het inlaatcircuit?
Als de olie het water uit de lucht neemt koelt hij het toch niet af??

osie

#17
hallo ik wil je niet bang maken hoor..

maar ik denk dat het olie en koelwater is samen 1.. :-\

mag ik vragen als je de oliedop los haald zit dat daar ook of in het peilstok..

het ziet er verdacht veel naar uit....

hou het goed in de gaten.. :eusa_think:

hoe noemen ze dat ookal weer koelwater en olie..

mvg peter

mikky

Citaat van: osie op 28-11-2009 12:39:21
hallo ik wil je niet bang maken hoor..

maar ik denk dat het olie en koelwater is samen 1.. :-\

mag ik vragen als je de oliedop los haald zit dat daar ook of in het peilstok..

het ziet er verdacht veel naar uit....

hou het goed in de gaten.. :eusa_think:

hoe noemen ze dat ookal weer koelwater en olie..

mvg peter


Lijkt mij niet echt, koelvloeistof en olie blijven redelijk op niveau.
En geen sludge, zo noemen ze dat toch, aan de peilstok of onder de dop.

pwassink

Citaat van: mikky op 28-11-2009 20:54:56
Citaat van: osie op 28-11-2009 12:39:21
hallo ik wil je niet bang maken hoor..

maar ik denk dat het olie en koelwater is samen 1.. :-\

mag ik vragen als je de oliedop los haald zit dat daar ook of in het peilstok..

het ziet er verdacht veel naar uit....

hou het goed in de gaten.. :eusa_think:

hoe noemen ze dat ookal weer koelwater en olie..

mvg peter


Lijkt mij niet echt, koelvloeistof en olie blijven redelijk op niveau.
En geen sludge, zo noemen ze dat toch, aan de peilstok of onder de dop.

Sludge is nogal zwart

zeep / mayonaise is wittig
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

osie

naja dat is dan weer een opluchting... ;D

Turbo-Geek

Mayonaise (die witte meuk) zie je vaak wanneer een motor een lange ontluchtings traject heeft.
Deze 'verzeping' heb je vaak als je korte stukjes rijd en de motor niet de kans krijgt echt GOED warm te worden.
Met name in de winter zie je het want dan koelen die buizen van het carter ontluchtings traject de boel af.

Op deze motor nog niet gezien maar op een vorige auto had ik het steeds in de winter, het carterontluchtings systeem was daarbij ook heel lang en stond relatief ver van de motor vandaan en bleef dus relatief koel.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

toppertheo

heb bij een van mijn eerste projecten ook ooit eens een extra catchtank gemaakt (plastic cola flesje) en stond verbaast hoeveel water er in komt te zitten na een week rijden met koud vochtig weer  :o
soms was het cola flesje na een week al tot 3/4 vol en dan zat er onderin water en bovenin een smurrie die iets weg had van olie maar stonk naar benzine.
die smurrie is verdampte olie die ook benzine damp opgenomen heeft uit het motorblok (lekt altijd wel een heeeeel klein beetje benzine langs de zuigerveren en komt in de olie).
kun je na gaan hoeveel rommel een normale motor met dit weer verwerken moet  :o
geen zorgen om maken en gewoon regelmatig leeg gooien  ;)

vond nog een foto, zie de cola fles aan de rechterkant.




groeten Theo.

Sven850

Citaat van: toppertheo op 30-11-2009 22:39:43
heb bij een van mijn eerste projecten ook ooit eens een extra catchtank gemaakt (plastic cola flesje) en stond verbaast hoeveel water er in komt te zitten na een week rijden met koud vochtig weer  :o
soms was het cola flesje na een week al tot 3/4 vol en dan zat er onderin water en bovenin een smurrie die iets weg had van olie maar stonk naar benzine.
die smurrie is verdampte olie die ook benzine damp opgenomen heeft uit het motorblok (lekt altijd wel een heeeeel klein beetje benzine langs de zuigerveren en komt in de olie).
kun je na gaan hoeveel rommel een normale motor met dit weer verwerken moet  :o
geen zorgen om maken en gewoon regelmatig leeg gooien  ;)

vond nog een foto, zie de cola fles aan de rechterkant.

http://img213.imageshack.us/img213/9756/imag0040v.jpg


groeten Theo.

Zo'n blinkend luchtfilter en dan een colaflesje ernaast, leuk contrast ;D
XC40 T4 Recharge

toppertheo

is later wel vervangen door een mooi RVS model maar heb daar geen foto van  :-[

toppertheo

vond nog wel de catchtank van mijn volvo 440 die ik eerder eens gehad heb en dat was een 1800 met singelpoint injectie en die had ook veel last van vocht in de vaccum leidingen dus heb ik daar toen zo'n potje voor inelkaar gelast.
bij de verkoop alles weer orgineel aangesloten dus had toen het potje over en vandaag toevallig weer gevonden.






die van de corsa was net zo'n tankje.

groeten.

Sven850

Ziet er netjes uit :)
XC40 T4 Recharge

mikky

Citaat van: toppertheo op 30-11-2009 22:39:43
heb bij een van mijn eerste projecten ook ooit eens een extra catchtank gemaakt (plastic cola flesje) en stond verbaast hoeveel water er in komt te zitten na een week rijden met koud vochtig weer  :o
soms was het cola flesje na een week al tot 3/4 vol en dan zat er onderin water en bovenin een smurrie die iets weg had van olie maar stonk naar benzine.
die smurrie is verdampte olie die ook benzine damp opgenomen heeft uit het motorblok (lekt altijd wel een heeeeel klein beetje benzine langs de zuigerveren en komt in de olie).
kun je na gaan hoeveel rommel een normale motor met dit weer verwerken moet  :o
geen zorgen om maken en gewoon regelmatig leeg gooien  ;)

vond nog een foto, zie de cola fles aan de rechterkant.

http://img213.imageshack.us/img213/9756/imag0040v.jpg


groeten Theo.

Waar zo'n cola fles al niet goed voor is ;D

Heb jij op je huidige auto ook een catch tank zitten, en merk jij ook verschil in hoe de motor loopt?

toppertheo

#28
nee heb op mijn huidige 850 geen catch tankje maar is wel iets wat ik zeker nog ga maken.
niet elke auto heeft zo'n tankje nodig want als de motor zo ontwikkeld is dat deze zijn carterdamp makkelijk kan verwerken naar de inlaat zonder dat er kans is dat de kanalen dicht slippen dan is zo'n tankje inprencipe overbodig.
voorbeeld: mijn vriendin had een volvo 440 1.8i singelpiontinjectie, deze motor heeft een carterslang van ongeveer 10cm naar de inlaatbox, helaas is er teweinig vacuum in de box dus is het een standaart kwaal van deze motoren dat dit slangetje dicht slipt en je carterdruk krijgt en de motor op de gekste plekken olie gaat lekken.
nu hebben we ook nog een volvo 460 2.0i multipoint injectie, deze motor heeft een ander type inlaat waardoor het carterventilatie traject veel korter word en het inlaat traject ook nog eens een hoger vacuum heeft en er dus geen problemen zijn met dicht geslipte slangetjes en olie lekkage.
de motor gaat niet beter lopen met zo'n tankje dus daar hoef je het niet voor te doen, het is puur om het olie zweten/lekken en verbruik tegen te gaan want hoge carterdruk zorgt ook voor meer olie verbruik langs de zuigerveren met alle gevolgen van dien.

de 850 heeft dus ook last van verstoppen van de leidingen en daarom moet je om de 40000km dat zwarte tankje vervangen wat onder je inlaat hangt en zolang je dat doet is er geen probleem en als je geen zin hebt om dat regelmatig te vervangen dan kun je hem ombouwen naar zo'n ander tankje en zo makkelijker vervangen/ schoonmaken.


hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd heb.

groeten theo.

mikky

Dat heb je goed uitgelegd.

Een ieder bedankt :eusa_clap: