Koeling

Gestart door lleto, 24-11-2009 14:58:59

Vorige topic - Volgende topic

lleto

Ha,
weet niet helemaal of ik hier in de juiste groep zit... denk het wel.

Ik heb sinds een week dat de koeling van mijn V70r wat raar doet. Toen ik de auto kocht stond de temperatuur meter keurig netjes op drie uur (dus precies halverwege). Sinds ongeveer een week is deze iets gezakt naar rond de 4 uur (staat precies gelijk met het streepje van de 40 op de km teller). Tevens valt op dat de fan vrijwel continue draait. De fan blijft ook 1 a 2 minuten blazen als ik de motor afzet.

De temperatuur is wel constant. Hij schommelt niet als ik rij of stil sta, bebouwde kom en snelweg maken ook niet uit. De auto komt ook wel op temperatuur (kachel geeft warmte). Volgens mij komen dan in beeld:
- temperatuur sensor
- fan sensor / aansturing
- radiator
- grotere problemen

Volgens een handige neef is het waarschijnlijk de radiator of de fan aansturing. Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat er geen aparte sensor zit op de fan, maar dat die door de computer wordt gestuurd?

Wat is volgens jullie het meest voor de hand liggende?

Groet,
lleto

)()()sT

Het zakkende meter syndroom wijst meestal op een thermostaat die open blijft staan, en/of een defecte temp.sensor.

Ik zou zeggen dat je sensor de boosdoener is, wellicht geeft ie verkeerde signalen door waardoor de fan "denkt" dat ie bij moet koelen.

thuur

Citaat van: )()()sT op 24-11-2009 15:06:06
Het zakkende meter syndroom wijst meestal op een thermostaat die open blijft staan, en/of een defecte temp.sensor.

Ik zou zeggen dat je sensor de boosdoener is, wellicht geeft ie verkeerde signalen door waardoor de fan "denkt" dat ie bij moet koelen.

Gewoon beide vervangen, waarschijnlijk ligt het idd aan de sensor, maar het is geen extra werk (en maar weinig extra pegels) om de thermostaat meteen mee te nemen.

Zorg wel voor een goede Torx 40 bit!

Gr 8)

lleto

Ha, had nog garantie op de auto, dus maar even naar de Volvo garage gebracht. Deze gaan inderdaad thermostaat en sensor vervangen. Er bleek ook nog een slangetje aan de zijkant van het spruitstuk (onder de temp sensor) los te liggen...

Morgen alles weer goed hoop ik.
lleto