Blower blowt niet meer na +/- 1 minuut

Gestart door 850-2.520V-Driver, 25-11-2009 22:52:35

Vorige topic - Volgende topic

850-2.520V-Driver

Heb al even gezocht en gok een beetje op de motor van de blower, maar om even zeker te zijn toch nog maar even mijn vraag hier.

Als ik de auto start blaast de blower (ik heb overigens ECC) +/- 1 minuut en stopt er dan helemaal mee.
Zet ik even 't contact af en start ik de auto weer, dan blaast ie weer even een minuut om er dan mee te stoppen. Na enkele malen van 't contact af en weer starten bleef ie laatst de rest van mijn weg (+/- kwartier) gewoon blazen zoals 't hoort. Maar de afgelopen dagen is me dat niet meer gelukt...  :(

Is 't inderdaad de motor van de blower of moet/kan ik 't nog ergens anders zoeken?

Thanks!

haasje

Ik weet dat ik het met mijn auto ook gehad heb, zit alleen te twijfelen wat nu de reden ook al weer was (was garantiegevalletje). Volgens mij was het toen mijn kachelweerstand.

850-2.520V-Driver

Citaat van: haasje op 25-11-2009 23:02:34
Ik weet dat ik het met mijn auto ook gehad heb, zit alleen te twijfelen wat nu de reden ook al weer was (was garantiegevalletje). Volgens mij was het toen mijn kachelweerstand.

Dankje, ik dacht dat dat eigenlijk meer voorkwam bij auto's zonder ECC.

Enig idee waar ik die weerstand kan vinden? Valt dat te meten met een goeie multimeter?

haasje

hij zit ongeveer 10cm links naast je kachelmotor. Hoe je hem kunt testen zou ik zo niet weten.

thuur

Citaat van: haasje op 25-11-2009 23:41:25
Hoe je hem kunt testen zou ik zo niet weten.

Dan zul je een test setup moeten maken. Er zit een dikke halfgeleider in (High speed switching MOSFET van Sanyo: 2SK1423) en dat werkt redelijk digitaal. Overigens niet leverbaar bij Farnell en vervangingstypes zijn mij niet bekend.

Dus, zo goed als ontestbaar..

Gr :-\

UserID6342

Gewoon even wisselen met eentje die goed is, kun je op iedere sloop vinden.  Gaan wel vaker kapot, no big deal.

pwassink

Kijk als je die weerstand gaat vervangen ook even t motortje na en smeer deze even,
kachelweerstanden overlijden meestal met een reden en dat kan zwaar lopen van t blowermotortje zijn.

Als je zoekt op vogeltje of kanarie kom je wel tegen hoe je bij die motor kan komen.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

innocenti

Is het niet zo dat als de kachelweerstand kapot is dat ie dan alleen maar vol vermogen wil blazen?

ECC heeft ook nog een snelheidsafhankelijk deel wat wel eens voor problemen wil zorgen. Bij mn vader hebben ze deze toen gebypased. Weet alleen niet meer hoe.

-D©©©L-

In principe kan je gewoon uitlezen of het ding stuk is of dat de fan teveel stroom trekt.

thuur

Citaat van: innocenti op 27-11-2009 08:43:11
Is het niet zo dat als de kachelweerstand kapot is dat ie dan alleen maar vol vermogen wil blazen?

ECC heeft ook nog een snelheidsafhankelijk deel wat wel eens voor problemen wil zorgen. Bij mn vader hebben ze deze toen gebypased. Weet alleen niet meer hoe.

Nee hoor, ik heb alle varianten al gezien: doet niets, werkt alleen in stand 1-3, werkt alleen in stand 4 en werkt zelfs met de contactsleutel in je zak ;D

Op stand 4 wordt de fan vol aangestuurd, stand 1-3 geven gewoon een andere puls naar de kachelweerstand. Zie het als een dimmer in huis. Er wordt alleen meer of minder stroom "opgevreten" door de weerstand.

En ik noem het stand 4 en 1-3 voor het gemak, de x70 ECC is "traploos" instelbaar.

Gr ;)

850-2.520V-Driver

Ik meende toch zeker te weten dat ik hier nog een bericht had geplaatst, maar ik zal er wel een beetje af zijn lately..

In dat geval, excuses voor de late reactie allen! En meteen ook bedankt voor alle reacties.
Aangezien ik erg druk ben geweest de afgelopen tijd, ook nog geen tijd gehad om dit probleem te bekijken.

Helaas ondertussen ook nog een nieuw (vervelender) probleem erbij gekregen, maar toen ik vanmorgen bij de garage stond waarmee ik af had gesproken, kwam het hele probleem niet naar boven..... :(

Nogmaals thanks en ik zal er eens mee aan de slag gaan!

cas

had ook last van rare kachel, eerst wel dan niet. toen constant vandaag alleen hoogste stand, met en zonder sleutel.

een nieuwe/tweedehands weerstand gehaald op de sloop voor 3 tietjes. en hij werkt weer! de motor was het niet, want bij demonteren en gewoon een plusje en een min er op, werkte deze gewoon naar behoren. wel even schoongemaakt, want liep wel wat zwaarder dan zou moeten.

O, en verwacht nou niet een klein iets bij het zoeken naar je weerstand. het is echt een weerstand, geen weerstandje.  een zwart blokje ter groote van een pakje sigaretten, zit vast met een kleine torx. links onder je kachelmotor. en daar komt dan uit, nog een flink allu ribbelblok.

omgeving den haag, help ik graag!

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....