Welke olie in een handbak?

Gestart door BartRas, 29-12-2003 09:33:22

Vorige topic - Volgende topic

BartRas

Over AT's is veel geschreven qua oliewissel, dextron II of III, maar wat gaat er het beste in een handbak van een V70R AWD, ook ben ik benieuwd wat er gebruikt wordt in het voor en achterdiff?
there is no substitute for PK's

rogier

Pas ook al een topic over geweest, niemand die het weet. Misschien is Ramon al iets meer te weten gekomen?

Reitse

Huh ??? jij had je olie toch al laten wisselen? Dan staat toch op de afrekening welke olie het is?

GLTer

allen,

Ik had ook geen reactie gekregen op mijn vraag of iemand ervaring had met synthetische olie in de handbakken.

Mijn vorige Volvo, een 740 met M46 bak had er duidelijk baat bij, hij schakelde een stuk beter. Gezien de kilometers die hij gedaan had (530K) was de bak nog perfect, ik heb er 200K mee rondgereden zonder problemen.

Echter, ik heb bij mijn 850 gewoon de stoute schoenen aangetrokken en er Motul volsynthetische olie in gedaan (let op dat ze je geen half synthetische of synthetic based aansmeren) voor het aardige bedrag van 55 euro ! (2,12 liter ? ) en moet zeggen dat het resultaat er niet echt veel beter op geworden is, niet zo'n verschil als met mijn 740. Ik laat het er gewoon inzitten want beter is er echt niet, die Motul olie is oa voorschrift voor high performance motorfietsbakken die het een heel beetje zwaarder te verduren hebben als onze auto's. Ik heb wel het idee gekregen dat hij stiller geworden is en met koud weer beter schakelt. Het snel schakelen is er overigens nog steeds niet bij, het blijft: 1-pauze-2 maar dat vind ik geen probleem verder, gewoon gesleten synchromesh ringen.
Geloof overigens niet die onzin die sommige mensen vertellen, dat je bakolie nooit hoeft te vervangen ! Mijn olie had er waarschijnlijk 300K opzitten en was dus gewoon een keer of vier opnieuw gekraakt ! Gewoon goor en halftransparant, goed voor de milieustraat, niet goed genoeg voor de kettingzaag....
Waarom gaat toch iedereen aan de kant als ik er aan kom ?

BartRas

GLT-er,

Wat is de viscositeit van die Motul? heeft dit spul ook nog een type naam?
Th-X
there is no substitute for PK's

GLTer

Dag Bart,

De Motul Gear 300 heeft een grade van 75-W90 en is dus zowel dikker als dunner dan de gouwe ouwe rode HD80 (Volvo recommendation) waardoor hij in een veel bredere temperatuur range goed smeert. (dus ook met koud weer !) Hij is speciaal voor versnellingsbakken en differentieels zoals dat bij de 850 in 1 behuizing zit. En synthetische olie kan natuurlijk veel meer belasting hebben dan minerale ! Kijk maar eens op www.motul.com onder racing/gearbox. Ik denk dat Volvo het standaard niet voorschrijft omdat het een stuk duurder is en niet overal verkrijgbaar. Ik denk dat je het beste naar een motorzaak kunt gaan, de normale automaterialen zaak weet er niets van en laat je alsjeblieft niets anders aansmeren ! Er zijn ook andere merken die het voeren, ik dacht Putoline en Kroon ook maar let op het "full synthetic" zinnetje.
Nogmaals: bij mijn 740 met verslechterde bak was het beduidend beter zeker bij koud weer, bij mijn 850 vond ik de opbrengst minder maar ik wilde toch de bak olie verwisselen dus ik heb het gewoon gedaan en weet nu waar ik mee rondrij. Hopelijk heeft het bij jou een betere opbrengst, de mijne schakelt heel licht alleen niet snel. Het duurt overigens even na het wisselen voordat de olie overal doorgespoeld is, dus een beetje geduld moet je wel hebben. Als je het zelf wilt doen, gebruik dan een PVC electra buis om van de bak naar buiten het spatbord te komen en dan met een bochtje omhoog met een trechter, met dit soort prijzen wil je niet lekken ! Ik had overigens gewoon 2 liter gekocht, die 0,12 liter blijft er toch wel inzitten als je het afgetapt hebt.  Succes !

Johann

Ik kan mij vergipsen maar volgens mij gaat er in de M56 bak ook een synthetische 75W-90 of in die buurt.
Ik heb de laatste keer gewoon orginele Volvo bak olie gekocht.
Aangeraden was orgineel of Elf bak olie.. Vraag me niet waarom.
Bak doet 't verder goed, zelfs met sper differentieel er in.

GLTer

Dag Johann,

De controle is heel simpel: ik heb nog nooit synthetische olie gekocht voor minder dan 20 Euro de liter. Als jij dat dus ook betaald hebt, heb je waarschijnlijk gelijk !

Ben123

m56 bak en m58 bak gaat 2,1 liter in!
volvo onderdeelnummer is 1161423
kan ook syntrax in van castrol!

martijn.

Ik heb er Shell helix ultra in, 5/w40.Dezelfde als in mijn motorblok.
En hij schakelt als een zonnetje.

855-Champagne

Ik las ergens dat als je bak niet zo lekker schakelt dat de bakolie wordt vervangen boor ATF olie, iemand hier wel eens van gehoord.

mark20v

atf is te schraal veroorzaakt schade. Wordt wel gebruikt als reiniging, vullen met atf 20 km rijden en dan aftappen en vullen met de juiste olie ;)

mark
Volvo separates men from the boys  

RRRRR_Ramon

Ik heb eens rondgeneusd maar kan alleen maar de aanduiding (Volvo) HD80 vinden als olie voor de handbak. Die is nergens naar terug te herleiden. 80W90 zou een optie zijn, maar als het zo simpel was dan had Volvo dat wel gewoon ergens aangegeven in een specificatie.

Ik dacht erover om de olie te verversen nu de 300k in zicht komt maar durf het toch niet aan. De bak schakelt goed zowel warm als koud, het peil is goed, dus wat is het nut van een oliewissel dan ???

Heb me laten vertellen door een kundig persoon op bakkengebied dat wanneer je gaat wisselen dat het daardoor wel eens anders kan worden, alles wordt schoner in de bak door de verse olie en lekkages kunnen daarbij niet uitgesloten worden. Ik laat het erbij en wacht wel af. De olie is ook schreeuwend duur bij de dealer.  :-\

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪