Nivomat's

Gestart door Henk855, 27-11-2009 10:35:02

Vorige topic - Volgende topic

Henk855

Mijn auto heeft nivomat's, wie kan mij vertellen hoeveel een auto mag zakken als hij stilstaat. Als ik mijn auto een dag niet gebruik dan zakt hij ongeveer 20 mm, na nog geen 100 meter rijden staat hij weer heel mooi op zijn pootjes zelfs met meerdere personen in de auto. Is het normaal dat hij zover zakt als hij stilstaat of is dit een teken dat de nivomat's aan hun einderaken?

Sjors

855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

de boekhouder

Zakken doen ze altijd wel iets, zeker als er bijv. een gastank in de kofferbak ligt. Als hij weer snel op niveau komt, zou ik me niet te druk maken.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Henk855

Na 100 meter rijden is de wagen weer op niveau dus het zal wel zo horen, heb er echter geen ervaring mee.

Sjors
855R

heutink

nou Sjors, die van mij doen hetzelfde, volgens mij hoort dat ???
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

mehn

Nee natuurlijk hoort dat niet.

Een nivomat hoort de auto op hoogte te houden, ook als er een gastank in zit. Als je de auto gaat beladen zal de achterkant zakken, totdat je weer gaat rijden.
Als de auto zakt als ie een tijdje stilstaat betekent dat dat de nivomats slechter worden.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Henk855

Mmmmm Mehn, ik was vandaag bij Ton v Kuyk in Beverwijk en die vertelde me dat het inderdaad normaal is dat de nivomats gewoon 15 tot 20 mm zakken als de auto een dag of langer stil staat, hij moet echter wel na zo'n 200 meter rijden weer op niveau zijn en dan ook minimaal 10 uur op niveau blijven. Woorden van de dealer die normaal graag verkoopt,

Sjors
855R

elianmars

Wat een onzinpraat, zeg.

Zoals Mehn zei, de achterkant moet gewoon netjes op hoogt blijven. Al staat de wagen een week stil.

Henk855

Ik kan hier wel een heel lang verhaal van maken maar dat zal niet veel uithalen, de dealer zegt dit, forumleden zeggen dat. Veel kennis aanwezig op het forum dat zal ik zeker niet tegenspreken maar dan de vraag zijn nivomats te testen? Voor normale dempers heb je een dempertestbank.

Sjors
855R

pwassink

De dempingfunctie kan je uiteraard best testen op een dempertestbank, t nazakken zal vast niet minder worden als de
dempers in hun dempende werking al flink ral zijn ..  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

sjarrel2

Misschien kun je hier wat mee, uit VADIS:

Schokdempers met automatische niveauregeling controleren

-Controleer of er goederen in de bagageruimte aanwezig zijn en of de inhoud van de kofferbak gelijkmatig verdeeld is. Verwijder eventuele zware objecten die de metingen zouden kunnen beïnvloeden.
-Breng de achterkant van de auto omhoog en laat de achterwielophanging en de wielen circa één minuut vrij hangen. Op deze manier zorgt u ervoor dat de schokdempers niet vanaf het begin van de operatie zijn opgepompt.
-Breng de auto omlaag zodat deze weer horizontaal staat. Meet de afstand (A) tussen de onderrand van de wielvelg en het hoogste punt in de opening van het achterspatscherm. Meet aan beide zijden. Kopieer pagina 3 van dit Service Bulletin en vul de meetwaarden in. Als de veren in een goede staat verkeren en de schokdempers met automatische niveauregeling correct werken, mag het verschil tussen de linker- en rechterkant maximaal 15 mm bedragen.
-Leg gewichten van in totaal 150 kg in de bagageruimte of kofferbak en verdeel deze gelijkmatig over de beide zijden. Als er geen gewichten beschikbaar zijn, kunt u ook drie volwassen personen op de achterbank laten plaatsnemen. De afstand A moet nu kleiner zijn.
-Rijd 2-4 km over een ongelijkmatige weg.
-Meet afstand A onmiddellijk opnieuw. De gewichten van 150 kg of de drie volwassenen moeten in de auto aanwezig zijn. De waarde moet nu gelijk zijn aan de waarde die u voorafgaand aan de belasting hebt gemeten. Voeg de meetwaarden toe aan het formulier en bereken het verschil. Het verschil is toelaatbaar als dit -20 mm tot +8 mm bedraagt. Het verschil tussen de rechter- en linkerkant mag maximaal 15 mm bedragen.
-Als de metingen een afwijking tussen de verkregen waarden aantonen, moet de schokdemper worden vervangen. De vervanging van de schokdemper wordt beschreven in Achterveer/schokdemper vervangen

Ludo

Henk855

Na het lezen van het topic in de link van Ludo kan ik maar één ding zeggen: Ze zakken wel en zijn niet defect, ik ben opgelucht zeker nadat er bij alle rekeningen ook nog een rekening was van nivomat's die vervangen zijn in januari 2009 en die moeten dan nog de nodige kilometers mee kunnen.

Sjors
855R

Ludo

Citaat van: sjors855 op 29-11-2009 13:38:54
Na het lezen van het topic in de link van Ludo kan ik maar één ding zeggen: Ze zakken wel

Ja en nee.
Ze kunnen zakken, (ook nieuwe) maar je kan er eigenlijk geen peil op trekken.
De ene doet het wel, de andere weer niet...
Mijn mening is nog steeds dat het niet hoort, en dan meer omdat het net de opzet van nivomat is, om de auto steeds op hoogte te houden.

Turbo-Geek

FWIW, de mijnes zakte ook gewoon lekker (Citroen style) en met rijden kwam hij prima omhoog. Na het rijden bleef hij op hoogte voor een tijdje maar de volgendochtend was meneer weer netjes gezakt.

Nooit druk om gemaakt .....
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Henk855

Hier geen Citoen style maar meer het idee dat er een mud piepers achterin ligt in een wagen zonder nivomat's.

Sjors
855R