Komt een T-5R altijd omhoog met Koni's?

Gestart door Miyel, 30-11-2009 14:49:27

Vorige topic - Volgende topic

Miyel

Twee weken geleden heb ik nieuwe Koni FSD dempers onder mijn 850 T-5R gemonteerd, aangezien de oude versleten waren. Hierbij heb ik ook nieuwe Eibach sportline veren (-3 cm) gemonteerd, in de hoop de auto 1cm lager te krijgen t.o.v. het standaard T-5R onderstel (-2cm).

Bij het neerzetten van de auto blijkt hij achter wel gezakt te zijn, maar voor totaal niet! Hij staat dus nu iets achterover.

Vervolgens de oude en dempers na gemeten, en hieruit blijkt dat de veerschotels op de oude dempers +- 1cm lager gemonteerd zijn als op de koni's. Hierdoor vangen de nieuwe dempers de verlaging van de veren op.
Dit probleem heb ik aan de importeur voorgelegd, en kreeg het volgende antwoord;

"In onze zoekmachine wordt bij de Wagon altijd de T5R uitgesloten. Alleen bij de Sedan kun je kiezen tussen T5R en excl. T5R.
De Wagon T5R heeft andere dempers en andere veerschotels en deze FSD set is hier dus niet voor bedoeld.
Koni heeft verder niets voor de Wagon T5R, helaas."

Nu zijn mijn vragen aan jullie; Klopt dit? Heeft de estate T-5R inderdaad andere dempers als de sedan T-5R?
Is dit probleem algemeen bekend, zelfs i.c.m. Koni geel of Billstein B6 dempers?

En, Zou dé oplossing zijn; een set voorveren van b.v. Intrax -4cm aanschaffen en de Eibach's in de verkoop gooien..? Of kan ik beter andere (wel passende) dempers kopen van een ander type (koni geel of billstein)?

850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

mehn

Citaat van: Miyel op 30-11-2009 14:49:27
Heeft de estate T-5R inderdaad andere dempers als de sedan T-5R?

Nee. Zeker niet aan de voorkant.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

b0nkolok

De mijne staat op Eibachs. Onzin, misschien niet correct gemonteerd?

http://img80.imageshack.us/i/t5r01.jpg/
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

verburgh

heb je veren rondom -3,ik heb er weitec onder toen ze net waren gemonteerd ston die voor ook iets hoger als achter,
en na een km of 100 was die gezakt,dus ik zou het nog even aan kijken.

Miyel

Bedankt voor de snelle reacties!
Citaat van: mehn op 30-11-2009 15:11:14
Nee. Zeker niet aan de voorkant.
Tja, dat wist ik ook eigenlijk wel zeker.. Sterker nog, volgens de zoekmachine van koni zijn alle artikelnummers voor 850 dempers exact hetzelfde, zowel T-5R als niet T-5R. De koni importeur verstrekt dus gewoon niet de goede info.

Zitten de veerschotels van een T-5R wel op een andere hoogte als bij een standaard 850 onderstel? M.a.w; een standaard 850 zal niet omhoog komen met FSD dempers?

Citaat van: b0nkolok op 30-11-2009 16:10:44
De mijne staat op Eibachs. Onzin, misschien niet correct gemonteerd?
Montage is wel goed.. alle onderdelen aan de veerpoot zijn nieuw en zelf gemonteerd. En het past maar op één manier, en deze komt overeen met Vadis en het Haynes boek.
Op de foto lijkt die van jou toch mooier te staan.. aan de voorkant in ieder geval, achter lijkt hetzelfde. Bonkolok, Wat voor dempers heb jij? Zoals ik al zei, kan de voorkant door de dempers hoger lijken.

Citaat van: verburgh op 30-11-2009 16:23:52
heb je veren rondom -3,ik heb er weitec onder toen ze net waren gemonteerd ston die voor ook iets hoger als achter,
en na een km of 100 was die gezakt,dus ik zou het nog even aan kijken.
Tja.. hij staat er nu al 2 weken op (ruim een week weg geweest voor werk) en inmiddels wel wat gereden.. Nog geen 100km, maar zakken lijkt hij ook nog niet te doen.

Andere vraag; Zijn Intrax veren stugger (sportiever) als de Eibach pro veren?

Turbobiker

Zijn het niet de veren voor een sedan? Een estate is namelijk 60kg zwaarder. Aan de achterkant...

Hij staat ook achter erg laag voor 3cm verlaging.
De Tussenpaus

Miyel

Citaat van: Turbobiker op 30-11-2009 19:04:34
Zijn het niet de veren voor een sedan? Een estate is namelijk 60kg zwaarder. Aan de achterkant...

Hij staat ook achter erg laag voor 3cm verlaging.
:eusa_think:                     ff checke..

Daniel480

Miyel

Volgens de nummers op de doos is het een kit voor de Estate, dus dat is juist.

De hoogten net ook opgemeten, achter 310, voor 340. Volgens de lijst van Dcccl is dit aardig laag.. terwijl de tank en kattebak leeg zijn en geen LPG aanwezig..      Ik zou bijna denken; achter is ie te veel gezakt, en voor niet!

hmm..  ik wordt hier niet blij van.. 

osie

ik denk dat die meiden er te lang achterop gezeten hebben met hun  (ass) ;D ;D ;D

T-5R Jorn

Ik vindt het ook een vreemde reactie v/d importeur van Koni ???
Ik heb zelf ook Koni FSD's i.c.m intrax -40mm onder een 855 T-5R. En mijn auto lijkt achter op ongeveer dezelfde hoogte te staan als jouw 855 op de foto, maar voor staat ie toch echt een heel stuk lager. Het lijkt me niet dat die 1cm zoveel verschil maakt :eusa_think:.

MY RIDE 855 DOP T-5R

Miyel

Citaat van: T-5R Jorn op 30-11-2009 19:47:31
Ik vindt het ook een vreemde reactie v/d importeur van Koni ???
Ik heb zelf ook Koni FSD's i.c.m intrax -40mm onder een 855 T-5R. En mijn auto lijkt achter op ongeveer dezelfde hoogte te staan als jouw 855 op de foto, maar voor staat ie toch echt een heel stuk lager. Het lijkt me niet dat die 1cm zoveel verschil maakt :eusa_think:.

Tja, de importeur heb ik ook maar niet beantwoord.. als men toch niet weet waar men over praat..
Achter ziet het inderdaad hetzelfde eruit.. Begin het haast raar te vinden dat ie achter zo laag is geworden.. 
Ik begin er steeds meer over te denken om twee Apex veren (-4cm) voor de voorkant te kopen en de Eibach -3cm te verkopen.. Ze schijnen ook nog stugger te zijn, gunstig, aangezien ik de FSD comfortabeler vindt dan verwacht..

Enne..   das een verrekte mooie die je daar hebt.. kleur goed, velgen mooi, rubber mooi gepoetst..   top..

T-5R Jorn

[/quote]
Tja, de importeur heb ik ook maar niet beantwoord.. als men toch niet weet waar men over praat..
Achter ziet het inderdaad hetzelfde eruit.. Begin het haast raar te vinden dat ie achter zo laag is geworden.. 
Ik begin er steeds meer over te denken om twee Apex veren (-4cm) voor de voorkant te kopen en de Eibach -3cm te verkopen.. Ze schijnen ook nog stugger te zijn, gunstig, aangezien ik de FSD comfortabeler vindt dan verwacht..

Enne..   das een verrekte mooie die je daar hebt.. kleur goed, velgen mooi, rubber mooi gepoetst..   top..
[/quote]

Thanx! IK ben zelf ook heel tevreden over de FSD's en ook over de intrax, maar over de Apex heb ik ook al veel positieve dingen gehoord en gelezen.
Btw als je wilt kunnen we ze weleens naast elkaar zetten om de hoogtes te vergelijken, ik woon namelijk in Lichtenvoorde en zag net in je profiel dat jij in Winterswijk woont.

MY RIDE 855 DOP T-5R

Miyel

Hey..   dat zou wel mooi zijn...  dat moeten we zeker doen..   zal ff een PB sturen om niet offtopic te gaan..

innocenti

Twijfel niet aan je dempers, buiten de nivomats en monreo ride levellers wordt de hoogte niet beinvloed door de dempers maar door de veren.

Verder kan er aan de voorzijde verschil ontstaan door wel of geen automaat. Een automaat staat lager ivm extra gewicht aan de voorzijde.

De mijne staat ook op FSD aan de voorzijde met promax 30mm verlagingsveren. Achter nivomats met bussen verlaagd en H&R veren. Bij montage nieuwe veerpootlagers en schotels gemonteerd.