Ontkennen gelovigen het bestaan van eerdere mensen/beschavingen?

Gestart door The Saint, 02-12-2009 19:55:30

Vorige topic - Volgende topic

Lampje

Citaat van: b0nkolok op 02-12-2009 22:08:29
CiteerLantaarn
Enfin,  jullie pakken de 'kernkwestie' niet. Het gaat om verloren beschavingen vóór de onze.

Nee, ze ontkenden het niet. Ze hadden er wel een naam voor: heidenen. Ze hakten ze eerst in de pan en zodra ze onderdrukt waren, werden ze gedwongen bekeerd.

Ze geloofden heilig, dus alles was toegestaan, ook verkrachtigingen en het afbreken van al die mooie bouwwerken. Kijk maar eens wat ze uitspookten tijdens de kruistochten.

Bouwwerken die te groot waren om te slopen lieten ze gewoon staan. Zie hier jouw werkelijk prachtige overgevleven tempels! :eusa_clap:

aardigebas

maar je kunt ook heel spannende discussies hebben met Jehova getuigen over dinosaurius

Ik ben geen Jehova, maar wel interessant om dit: http://www.youtube.com/watch?v=C9FHVgd3Dlc eens te bekijken.

gewoon peter

Citaat van: aardigebas op 05-12-2009 08:51:27
maar je kunt ook heel spannende discussies hebben met Jehova getuigen over dinosaurius

Ik ben geen Jehova, maar wel interessant om dit: http://www.youtube.com/watch?v=C9FHVgd3Dlc eens te bekijken.

Hele aardige bas, wil jij op zaterdagmorgen vroeg mij een bijna 2 uur durende healing (or whatever) voorzetten? Zag dat het pas 9 x gezien was. gr. van een niet actieve atheïst.

aardigebas

haRtV70R

Ik heb niet heel het topic gelezen dus wellicht dat ik in herhaling val..

Maar christenen geloven ook in een periode voor Christus. Hoelang die periode is geweest is niet met zekerheid te zeggen. Maar algemeen wordt er aangenomen dat dat enkele duizenden jaren is. C.a 4000 dacht ik. En dat is ook erg omstreden omdat we allemaal weten dat er vroegere beschavingen zijn geweest zoals al eerder in dit topic naar voren is gekomen.

En ff voor de duidelijkheid, christenen ontkennen dat dus niet!

Wat we wel ontkennen is het verhaal van de oerknal en de verhalen over 'vele miljoenen jaren geleden'.

Als basis hebben we de bijbel. Alles wat belangrijk is om te weten staat daar in. Dat daarmee veel 'leegtes' ontstaan is waar. Maar dat is voor het christelijk geloof niet erg belangrijk.

En dat verhaal over de maagd Maria en de geboorte van Christus. Tja, dat is een 'geloofskwestie'. Is nooit uit te leggen aan de hand van de wetenschap. Maar ja, dat is de oerknal etc ook niet...  ;)
[move][/move]

aardigebas

klopt inderdaad, sluit mij erbij aan dat ik ook geloof dat er ongeveer 4000 jaren voor christus waren dat de aarde bestaat ten minste de invulling van nu!

Hierbij even een theorie:
in de bijbel staat ook dat er een vloed was (noach) hierdoor is er grote druk op aarde gekomen waardoor de aardlagen zijn ontstaan zoals deze nu gevonden worden en beweerd wordt dat deze miljoenen jaren zijn. Daarnaast zijn er ook vonsten gedaan dat er fossielle bomen dwars door deze aardlagen heen staan, dus snel gevormt door een natuur verschijnsel.........druk van water!! Voor de zondvloed is het mogelijk dat de ozon e.d. anders in elkaar zat evenals de verhoudingen met zuurstof, kortom een andere omstandigheid om in te leven! (in de bijbel staat inmmers dat het water uit de grond kwam en niet uit de lucht) Daarom is te verklaren dat er bijbelse figuren bestaan die ouder werden dan 900 jaar oud, ivm andere omstandigheden!
Zo kan het ook zijn dat beesten die toen groot werden (ouder) nu nog bestaan maar minder lang leven dus kleiner blijven en niet meer als dino's worden gezien! Maar er zijn wel degelijk levende wezens gevonden die aanwijsbaar vroegere als dino's konden worden gezien.

Nou ja heel veel in een korte allinea en leuk om over na te denken!

hathü

Geloven, alleen het woord ik geloof zegt al dat je het niet zeker weet, dus de gelovigen onder ons hebben niks te ontkennen, want ze geloven en weten het dus niet zeker.

Ik meen dat het geloof ooit is uitgevonden door machthebbers, baasjes, stamhoofden en dergelijke figuren om het klootjesvolk onder de duim te houden, flink bang maken met allerlei bedachte figuren en dingen zoals onder andere  donar, wodan, de duivel, hel, vagevuur en verdoemenis zo dat ze uit angst(omdat ze alles geloofden) netjes in het gareel bleven lopen en zelfs bereid waren de meest gruwelijke dingen te doen uit naam van het geloof tegen mensen die niet of iets anders geloofden. 

Ludo

Citaat van: hathü op 08-12-2009 15:57:27
Geloven, alleen het woord ik geloof zegt al dat je het niet zeker weet,

Daar ben ik het toch niet mee eens.
Want ik geloof (lees: weet wel zeker) dat hier aardig wat geluld word.

;D

hathü

Citaat van: Ludo op 08-12-2009 16:01:56
Geloven, alleen het woord ik geloof zegt al dat je het niet zeker weet,

Daar ben ik het toch niet mee eens.
Want ik geloof (lees: weet wel zeker) dat hier aardig wat geluld word.

;D

;D ;D
Ik geloofde een tijdje geleden dat de LHM van mijn TDI stuk was, echter het bleek dat alle filters vervuild waren. ;)

Misha

Slaat nergens op, geloof je het nu ? Ik weet namelijk zeker dat er hier aardig wat geluld wordt.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Reitse

Ik geloof dat we het nooit met zekerheid gaan weten, noch wat de 'klassieke gelovigen' beweren, noch wat de 'modene gelovigen (wetenschappers)' beweren. Het zijn aannames, bewerkingen van oude verhalen, metingen met instrumenten waarvan we denken dat we weten dat wat ze meten ook juist is etc.

Kingfisher

Geloven in de zin van geloofsovertuiging doe ik niet aan, zonde van mijn tijd. Het is allemaal gebaseerd op je eigen overtuiging, want bewijs is er niet.
Overigens mag van mij iedereen "geloven" wat ie wil hoor, zonder dat ik daar een positieve noch negatieve mening over heb. Maar dan wel onder 2 voorwaarden:
1. Geloof zelf wat je wil maar dring het mij niet op.
2. Geloof wat je wil, maar laat iemand met een ander geloof in zijn/haar waarde

En die 2 kleine puntjes blijken nu net voor menigeen onhaalbaar te zijn. En zie daar, de oorzaak van zo'n 80% van de oorlogen op de wereld.

Dat overdenkende: Ik geloof dat beter niemand kan geloven  :eusa_think:

heutink

Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

Marc O.

Ik meen dat het geloof ooit is uitgevonden door machthebbers, baasjes, stamhoofden en dergelijke figuren om het klootjesvolk onder de duim te houden, flink bang maken met allerlei bedachte figuren en dingen zoals onder andere  donar, wodan, de duivel, hel, vagevuur en verdoemenis zo dat ze uit angst(omdat ze alles geloofden) netjes in het gareel bleven lopen en zelfs bereid waren de meest gruwelijke dingen te doen uit naam van het geloof tegen mensen die niet of iets anders geloofden. 

Precies, dat zei ik een paar pagina's geleden ook. :eusa_clap: :eusa_angel:
...The Nile isn't just a river in Africa...

Misha

Citaat van: Marc O. op 08-12-2009 22:27:46

Precies, dat zei ik een paar pagina's geleden ook. :eusa_clap: :eusa_angel:
Ah, de oude variant van MExicaanse griep, terrorisme en zo ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het