Motor stottert na koude start

Gestart door Rob, 05-12-2009 18:10:32

Vorige topic - Volgende topic

Rob

Hallo,

Sinds enkele weken doet zich het volgende probleem voor bij mijn V70 met LPI bj. 2001.

Als ik de motor start loopt deze eerst versneld stationair (1500rpm) op benzine.
Na enkele seconden valt het toerental terug naar zo'n 850rpm.
Als ik vervolgens weg wil rijden is er geen vermogen en loopt de motor niet meer op alle 5 cilinders.
Horten en stoten dus.
Door even met het gaspedaal te spelen, dwz. het toerental hoog houden, kom ik wel weg.
Dit alles duurt maar enkele minuten en het is weg, de motor loopt dan nog op benzine.
Als de motor warm is heb ik geen startproblemen, verder loopt hij prima op zowel benzine als LPG.
Ook na een grote beurt waarbij de bougies zijn vervangen, enkele weken geleden, is geen verbetering opgetreden.
Volgens mijn garage zou het misschien kunnen zijn dat een klep even iets lekt o.i.d.?
De kilometerstand is 275000.

Wie heeft enig idee wat de oorzaak van dit euvel zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!

pwassink

Citaat van: Rob op 05-12-2009 18:10:32
Hallo,

Sinds enkele weken doet zich het volgende probleem voor bij mijn V70 met LPI bj. 2001.

Als ik de motor start loopt deze eerst versneld stationair (1500rpm) op benzine.
Na enkele seconden valt het toerental terug naar zo'n 850rpm.
Als ik vervolgens weg wil rijden is er geen vermogen en loopt de motor niet meer op alle 5 cilinders.
Horten en stoten dus.
Door even met het gaspedaal te spelen, dwz. het toerental hoog houden, kom ik wel weg.
Dit alles duurt maar enkele minuten en het is weg, de motor loopt dan nog op benzine.
Als de motor warm is heb ik geen startproblemen, verder loopt hij prima op zowel benzine als LPG.
Ook na een grote beurt waarbij de bougies zijn vervangen, enkele weken geleden, is geen verbetering opgetreden.
Volgens mijn garage zou het misschien kunnen zijn dat een klep even iets lekt o.i.d.?
De kilometerstand is 275000.

Wie heeft enig idee wat de oorzaak van dit euvel zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!

Gasklep / stationairregelaar even goed schoonmaken kan nooit kwaad,
brandstofdrukregelaar / vacuumlekje spelen mogelijk ook mee.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

TTT242

Lekkende gasinjector of brandstofdrukregelaar.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Hans Duiven

Versleten bougiekabels, rotor en verdelerkap.

-D©©©L-

Een iets wat lekkende klep kan inderdaad. Misschien dat ie aan kleppenstellen toe is ?
Zo'n V70n van 2001 heeft immers geen hydrostoters meer.

Misha

Citaat van: -D©©©L- op 06-12-2009 08:52:26
Een iets wat lekkende klep kan inderdaad. Misschien dat ie aan kleppenstellen toe is ?

Ouch.. dat is nogal kostbaar volgens mij.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

-D©©©L-

Citaat van: Misha op 06-12-2009 09:41:38

Op zich wel, maar als je dit afschrijft over 275.000 km is het nog wel te overzien.

Misha

Citaat van: -D©©©L- op 06-12-2009 09:43:56

Op zich wel, maar als je dit afschrijft over 275.000 km is het nog wel te overzien.
Tuurlijk, maar het blijft wel een bak geld om in 1 keer uit te geven...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

Maar eens beginnen met het controleren van de klepspeling. Als je mazzel hebt heeft jouw motor inspectiegaatjes en is het niet al teveel werk. Als je pech hebt zijn die gaatjes niet aanwezig en is die controle bijna net zo duur als het daadwerkelijke stellen van de kleppen. Daarna Flashlube laten monteren ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

reneetje

Citaat van: -D©©©L- op 06-12-2009 09:43:56

Als je idd zelf die 275 dkm erop gestuurd hebt, valt het wel me, maar dat zal hier ongetwijfeld niet het verhaal zijn .......... :-[

Dus een vette (financiele) tegenvaller......en da's gewoon balen. :-\
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

mikky

Kan het niet aan de lambdasonde liggen of de lmm, daar had die van mij last van bij koude start en ook maar heel even.

thuur

Citaat van: mikky op 06-12-2009 12:51:09
Kan het niet aan de lambdasonde liggen of de lmm, daar had die van mij last van bij koude start en ook maar heel even.

Sonde doet niet mee bij de koude start :D

Gr ;)

Rob

Wow, wat 'n hoop reacties, super!
Maar de meningen zijn ook verdeeld lees ik..

Kleppen stellen is pas bij 300.000km aan de beurt, samen met 'n nieuwe distributieriem. Ik kan ze ook (licht)horen, dus hoeft (nog) niet?
Volgens mijn Volvo-dealer lekt één van de LPI-injectoren iets aan het spruitstuk. Maar zou de motor dan niet onder alle omstandigheden moeten haperen?
De gasklep zou misschien iets kunnen zijn, als ik gas geef bij dat stotteren reageert de motor hier niet altijd op. Hij houdt dan in en sloeg één keer ook nog af. Maar alleen weer tijdens die koude start. Verder gedraagt de motor zich keurig!
Ik heb trouwens wel het idee dat het minder is bij vochtig / regenachtig weer. Lijkt mij geen ontstekingsprobleem want ook dat zou ik dan onder alle omstandigheden moeten merken. Dit duurt echt maar 'n halve tot enkele minuten en alleen als de auto langere tijd ('n dag of nacht) stil heeft gestaan.  ???
En trouwens, heeft mijn auto nog wel een rotor en verdelerkap?

TTT242

Nee, is ontsteking per bougie. Als ie een nachtje stilstaat loopt met een lekkende gasinjector de cilinder vol gas en heeft ie 's morgens soms een beetje teveel brandstof in de cilinders (gas + benzine) maar gezien de km stand zou ik idd de klepspeling eens laten controleren. Als dat onregelmatig starten daar een gevolg van is, wat heel goed mogelijk is, dan lijkt het mij toch verstandiger om daar niet te lang mee te wachten tot je stukken aan de kleppen hebt. Zijn de kleppen trouwens a eens nagekeken? Of staat ie nog niet zo lang op gas?  Heb je trouwens enige klepsmering op je N? bvb Flaslube, mechanisch of electronische regeling...
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Rob

De lekkage zit niet in de injector zelf maar in de aansluiting op het spruitstuk. De motor trekt dus valse lucht.
Wat de kleppen betreft, dan zou ik toch constant iets moeten merken?
Vanmorgen: direct starten, mooi "rond" lopen, vervolgens na enkele seconden terugval en niet op alle vijf lopen, vervolgens na enkele seconden met het gaspedaal spelen geen enkele problemen meer!?
Kan toch geen mechanisch probleem zijn?