Raar fenomeen de eerste 30 seconde ongeveer

Gestart door The Demon, 06-12-2009 17:49:27

Vorige topic - Volgende topic

The Demon

Beste medeforummers

Als ik 'smorgens mijn auto start en wegrij dan lijkt het of mijn koplampen na ongeveer 30 sec iets minder fel gaan branden.
Het lijktalsof er een extra dynamo eventjes meedraait of iets dergelijks.
Ik heb alles gemeten vandaag maar alle waardes kloppen van accu tot dynamo en spanning die de op de lampen staat.
Iemand enig idee of is het verbeelding van mijn kant?

Groet

The Demon.

verburgh

ik heb met mijn vorge auto ook zo iets gehad,bij mij kwam het door goedkope lampen.(was geen volvo)

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

)()()sT

Heb jij niet een exemplaar met een extra luchtpomp? Dat was in sommige modellen vanwege emissie-eisen extra. Die pomp springt na een koude start aan, en hoor je zachtjes zoemen. Dit kan dan een kortstondig minder fel branden van verlichting tot gevolg hebben.

Staat ook in het instructieboekje.

The Demon

ik heb inderdaad die luchtpomp maar dat zou dus de lampen minder fel moeten laten branden en niet andersom, zoals ik visueel (voor de mensen die de taal niet machtig zijn ???, op het oog) waarneem.
voor de rest werkt alles goed en meten is weten ook dat klopt met de gegevens die ik heb.

The Rocket Man

Jawel, ik heb ook zo'n 854 exemplaar 2.0 10V '95 met zo'n luchtpomp aan boord. Die begint na ongeveer 12 tot 15 seconden te blazen gedurende ongeveer 1 minuut in het uitlaatsysteem om de katalysator sneller op te warmen zodat die beter zijn werk doet. En die pomp trekt blijkbaar nogal wat stroom zodat ook bij mij de koplampen wat minder fel gaan branden.
Hoeveel van die volvo's zo'n pomp meeslepen weet ik ook niet. 

razorx

Citaat van: The Demon op 06-12-2009 23:38:56
ik heb inderdaad die luchtpomp maar dat zou dus de lampen minder fel moeten laten branden en niet andersom, zoals ik visueel (voor de mensen die de taal niet machtig zijn ???, op het oog) waarneem.
voor de rest werkt alles goed en meten is weten ook dat klopt met de gegevens die ik heb.
Ik zou het in een kontakt probleem zoeken. Wordt een slecht kontakt warmer, wordt de overgangsweerstand ook hoger.

cas

weet niet waar de spanningsregelaar zit op een volvo. appart of IN de dynamo? achteraf meten is dat moeilijk. je zou moeten weten wat voor spanning er op je lampen staat op het moment dat ze zogenaamd op het oog, zo fel branden.

zullen ze vast niet al te lang op prijs stellen.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

)()()sT

Citaat van: The Demon op 06-12-2009 23:38:56
Citaat van: The Demon op 06-12-2009 17:49:27
Beste medeforummers

Als ik 'smorgens mijn auto start en wegrij dan lijkt het of mijn koplampen na ongeveer 30 sec iets minder fel gaan branden.
Het lijktalsof er een extra dynamo eventjes meedraait of iets dergelijks.
Ik heb alles gemeten vandaag maar alle waardes kloppen van accu tot dynamo en spanning die de op de lampen staat.
Iemand enig idee of is het verbeelding van mijn kant?

Groet

The Demon.

???

cas

NA 30 sec. dus de 30 sec ervoor branden ze feller. en bij koude start zou die pomp erbij komen, en dus evt meer stroom trekken en de lampen de eerste 30 sec minder fel branden. ?
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Mr Rens

Ik heb exact hetzelfde en heb inderdaad ook zo'n mooie pomp tbv het opwarmen van de kat. Als alle electrische systematiek in orde is, kun je misschien proberen er een zwaardere accu in te zetten? (nee niet qua gewicht)

Maar vooralsnog is het dimmen van de verlichting na een halve minuut naar mijn inziens bij een blok met luchtpomp standaard bij koude start.
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

Mr Rens

Edit;

Onderhoudsboekje hoofdstuk 9 bladzijde 4 ik citeer;

wanneer de auto koud wordt gestart, voert een electrische luchtpomp lucht naar de uitlaatkanalen. hierdoor wordt een naverbrandingsproces gestart, wat leidt tot een lagere uitstoot van koolwaterstof en koolmonoxide (HC en CO) en een kortere opwarmingsperiode van de katalysator.

De pomp start wanneer de auto is gestart en rijdt. hij blijft werken tot de katalysator zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt. NB! De pomo maakt een zacht zoemend geluid. Wanneer hij aanslaat kunnen de koplampen en de verlichting van het instrmentenpaneel even knipperen. Dit is volkomen normaal
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm