Slechte koudstart tgv dieselniveau in pomp

Gestart door Bart de Bruijn, 15-12-2009 15:36:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart de Bruijn

Dag dieselaars,

Ik heb een 850tdi uit 96 met 400.000 km op de klok.
Ze loopt als een trein, met Shell V-power rookt ze zelfs bijna niet meer  ;D

Er is echter een zeer hardnekkig probleem.

Als het kouder wordt start ze steeds minder goed. Op wintersport na een week stilstaan moet altijd ADAC gebeld worden en met startkabels na heel lang doorstarten springt ze kuchend met veel rook aan.
Volvo specialist heb ik jaren lastig gevallen....zwaarste accu, gloeipluggen, dynamische afstelling alles geprobeerd....

Een Duitse volvo dealer vertelde mij het volgende:

Het niveau in de inspuitpomp loopt langzaam terug (lek terugslagklepje/rubbertje) bij starten moet het mechanisch worden aangezogen en bij koud weer is cappaciteit accu max 40 % en draait de motor te langzaam voor oppompen diesel naar pomp......

Kent iemand zo'n vehaal of heeft iemand DE oplossing.....?

Alvast bedankt!
Groet,
Bart

jan piet

't wordt vervelend: Terlouw, Mijnsherenland. Dieselspecialist die gewoon dat ene onderdeeltje kan vervangen ipv de gehele pomp. Er zijn ongetwijfeld meer dieselspecialisten die dit doen. Let op: géén Boschgarages, géén dealerts of specialisten in Volvo, maar DIESELSPECIALISTEN. Daar moet je even aankloppen.
Succes er mee, JP

Bart de Bruijn

JP,

Heb even met Terlouw gebeld.....
Verhaal van terugslagklepje en brandstofniveau is broodje aap!
Als niveau zakt zou er ipv diesel iets anders (lucht ;-( in de pomp komen, waardoor zich zomers ook hetzelfde probleem zich zou moeten voordoen wat niet het geval is.
Zijn verhaal was dat de pomp bij 4ton+ aan slijtage onderhevig is en dat het deel dat voor de verrijking bij koudstart zorgt te weinig diesel levert. Ouderdomkwaaltje. Een check is om de temp. sensor van het blok los te koppelen -> motormanagement denkt dat het -heel veel onder nul is en verrijkt dan maximaal.

Ga ik volgende keer maar eens proberen. revisiepomp + montage blijft duur grapje!

Ik laat nog ff weten hoe dit verder gaat!
groet,
Bart

VolvoDeMio

En akkuspanning en laadspanning goed?

zie eventueel hier.

Bart de Bruijn

Beste allemaal,

Het heeft even geduurd....echter datgene wat iedereen meestal roept is inderdaad (in mijn geval ;-) waar!

Het is de POMP!!!

Ik zal kort uitleggen van de Bosch-specialist mij probeerde uit te leggen...

Als de auto en dus pomp al wat langer meegaat (in mijn geval 4ton+) treedt er slijtage /verslapping van de vervroegingsveer van de inspuitpomp op.

De procedure van afstellen is eerst statisch en vervolgens dynamisch. Als men dus statisch goed heeft afgesteld en vervolgens dynamisch meit stellen met deze te slappe veer stelt moet men een heel stuk stellen met als gevolg dat de statische afstelling totaal zoek is!
Dus men zou bij oudere (net ingelopen) auto's na het dynamische deel toch nog een keer statisch moeten checken en deze afstelling de prioriteit moeten geven!

Inspuitbegin stond op -3 en moets +0.6 zijn. Dus koud starten wou niet en leverde een enorme witte pluim op als ze na heeeeeel lang doorstarten toch aansprong.

Nu na gloeien springt ze na een paar omwentelingen keurig aan op 5 cilinders tegelijk onder produktie van een klein toefje roet ;-)

Succes ermee,
Bart

Bart de Bruijn

Beste allemaal,

Het heeft even geduurd....echter datgene wat iedereen meestal roept is inderdaad (in mijn geval ;-) waar!

Het is de POMP!!!

Ik zal kort uitleggen van de Bosch-specialist mij probeerde uit te leggen...

Als de auto en dus pomp al wat langer meegaat (in mijn geval 4ton+) treedt er slijtage /verslapping van de vervroegingsveer van de inspuitpomp op.

De procedure van afstellen is eerst statisch en vervolgens dynamisch. Als men dus statisch goed heeft afgesteld en vervolgens dynamisch meit stellen met deze te slappe veer stelt moet men een heel stuk stellen met als gevolg dat de statische afstelling totaal zoek is!
Dus men zou bij oudere (net ingelopen) auto's na het dynamische deel toch nog een keer statisch moeten checken en deze afstelling de prioriteit moeten geven!

Inspuitbegin stond op -3 en moets +0.6 zijn. Dus koud starten wou niet en leverde een enorme witte pluim op als ze na heeeeeel lang doorstarten toch aansprong.

Nu na gloeien springt ze na een paar omwentelingen keurig aan op 5 cilinders tegelijk onder produktie van een klein toefje roet ;-)

Succes ermee,
Bart