Airco V70 TDI

Gestart door Durk, 03-01-2004 17:27:01

Vorige topic - Volgende topic

Durk

Als de buitentemperatuur boven ongeveer de 26 graden komt werkt de airco niet meer. Hij gaat wel aan maar gaat ongeveer na 10 minuten uit en gaat dan ook niet weer aan. Als ik  na 10 minuten wachten hem uit en aan doe werkt die weer ongeveer 10 minuten en gaat dan vervolgens weer uit. Als de airco uitgaat is de temperatuur in de auto nog niet ver genoeg gedaald.

Het probleem doet zich voor als ik rij met de caravan op een vrij vlot tempo (ong. 110 a 120 km/uur) en de buitentemperatuur hoger dan 26 graden is. Onderweg naar Spanje is dit vrij vervelend.

Weet iemand waar door dit probleem veroorzaakt kan worden? ???

denkweb

Is het airco of ECC?

Door knipperende lampjes op het apparaat is vaak te zien of er een storing in het systeem zit... de dealer kan dit zowieso uitlezen.

Wellicht is het tijd om de airco opnieuw af te laten vullen?

Durk

bedankt voor je reactie . het is een ecc en er gaan geen lampjes knipperen alhoewel ik de aan uit knopjes van pure ergernis al bijna in het dashbord heb getikt . de themperatuur van de wagen stijgt bijna niet.de wijzer gaat eentiende milimeter omhoog en dan begint het gedonder weer het zal toch niet zo zijn dat deze auto alleen geschikt om ermee door allaska de toendras en siberie te rijden graag nog reacties.

BartRas

He Durk,

Heb je een automaat of handbak? en wat voor model / motor heb je
there is no substitute for PK's

Durk

Het betreft een automaat. Volvo V70 (bj 1997) km. stand: 270.000, 2,5 L TDI (140 pK?)

BartRas

Wat kan als er teveel vermogen gevraagd wordt (en dat heb je sneller als je bak niet in zo'n lock zit) dan wordt de motor warmer, en als zelfbescherming slaat de airco dan af (scheelt weer zp'n 10 pk! Echter een tdi moet wel 110 kunnen met caravan. Of is het een tandemasser van 1700KG? Wat kan: Je koeling is onder de maat, radiator slecht. Of het punt waarop de airco besluit er mee op te houden staat wat snel. Het is altijd zo dat bij vollast de airco stopt, totdat je weer gas mindert
there is no substitute for PK's

Durk

Wat bedoel je precies met "en dat heb je sneller als je bak niet in zo'n lock zit"?
De caravan is geen tandemasser en weegt ongeveer 1200 kg. Hij wil wel 130 met caravan. Als de airco afslaat en ik gas minder slaat de airco niet weer aan. Hij wil pas weer aan als ik hem met het knopje uitzet en na ongeveer 10 minuten weer aanzet. p.s. De temperatuurmeter komt nauwelijks tot niet omhoog.

855-Champagne

Misschien vriest ie in heb je je interieurfilter wel eens vervangen.

tank driver

Heb ik ook gehad, lijkt erop alsof de "rijpsensor" kapot is deze schakelt het systeem uit als het bevriest, bij jouw blijft hij door vriezen en na verloop van tijd vriest ie dicht. Als je de airco uitzet ontdooit hij weer en daarom doet ie het weer na 10 minuten. (uiteraard tot het systeem weer dichtgevroren is)

Je kunt dit controleren door  naar de aircoleidingen te kijken als er zich een echt dikke laag ijs op bevind kan dit de oorzaak zijn

Schakelaar kost niet veel (was bij aircomobiel 30€ kwijt) en was supersimpel te vervangen (eerlijk is eerlijk wel een 940).

Wel laten doen want vroeg of laat leid dit tot verdamper schade

Adri

Dit gedrag wijst op een vaker voorkomend probleem nl defecte magneetkoppeling van de pomp. Enig oplossing die ik tot nu toe hiervoor heb gehoord is vervangen van de aircopomp.

Willempie

In navolging op het antwoord dat Adri geeft kan ik, naast het met hem eens zijn, toevoegen dat het wellicht mogelijk is de magneetkoppeling (eenmalig) bij te stellen. Je dealer zou moeten weten of dit ja dan nee nog mogelijk is.

Durk

nog nooit het interieurvervangen.zou graag willen weten waar dit ding zit en of ik hem zelf zou kunnen vervangen......
dit gelt ook voor de rijpsensor als ik de sensor door zou verbinden zou hij het   weer moeten doen toch??
wat de magneetkoppeling betreft denk ik dat als hij het na tien min wel weer doet hij toch wel werkt(maar heb er niet echt veel verstand van)

denkweb

Citaat van: Willempie op 07-01-2004 18:55:39
In navolging op het antwoord dat Adri geeft kan ik, naast het met hem eens zijn, toevoegen dat het wellicht mogelijk is de magneetkoppeling (eenmalig) bij te stellen. Je dealer zou moeten weten of dit ja dan nee nog mogelijk is.

bijstel is meestal uitstel...  ;D

PJ-T5R

Citaat van: Durk op 03-01-2004 17:27:01
Als de buitentemperatuur boven ongeveer de 26 graden komt werkt de airco niet meer. Hij gaat wel aan maar gaat ongeveer na 10 minuten uit en gaat dan ook niet weer aan. Als ik  na 10 minuten wachten hem uit en aan doe werkt die weer ongeveer 10 minuten en gaat dan vervolgens weer uit. Als de airco uitgaat is de temperatuur in de auto nog niet ver genoeg gedaald.

Het probleem doet zich voor als ik rij met de caravan op een vrij vlot tempo (ong. 110 a 120 km/uur) en de buitentemperatuur hoger dan 26 graden is. Onderweg naar Spanje is dit vrij vervelend.

Weet iemand waar door dit probleem veroorzaakt kan worden? ???

Dit probleem heb ik ook gehad. Voor de zomer is inderdaad de koppeling aan de pomp bijgesteld/versteld en het probleem was over. Of dit maar 1 keer kan, weet ik niet.
Heb tot nu toe geen problemen gehad, ook niet toen het 44 graden in Spanje was. ;D ;D ;D

PJ

Edwin

Citaat van: Adri op 07-01-2004 09:56:04
Dit gedrag wijst op een vaker voorkomend probleem nl defecte magneetkoppeling van de pomp. Enig oplossing die ik tot nu toe hiervoor heb gehoord is vervangen van de aircopomp.

Inderdaad, ik heb hetzelfde euvel gehad. Airco 10 minuten aan, weer uit, "zweetlucht", airco weer 10 minuten aan, weer uit, enz...
Heb nog bij de dealer dat bevriezen v/d sensor aangehaald, maar dat verhaal zei hun niets. Pomp/compressor moest vervangen worden en zo geschiedde. ;D
Let wel: onder garantie, dus als de dealer zich er snel vanaf had willen maken had ie wel met dat verhaal van afstellen v/d koppeling gekomen denk ik dan. Was overigens (goeie) dealer uit Tiel.

gr. Edwin.  8)