Automaat in Winterstand - heerlijk

Gestart door HJ850, 19-12-2009 16:32:28

Vorige topic - Volgende topic

HJ850

Afgelopen donderdag eindelijk na 4 jaar eens wat gehad aan de Winter-schakelaar en -stand van de automaat in mijn '92 GLT. 's avond vanuit Biddinghuizen naar Amsterdam met volle auto.
Auto ingesneeuwd, wegrijden vanaf besneeuwde parkeerplaats en over besneeuwde landweggetjes en provinciale wegen in de sneeuw en met te weinig verkeer om 'schoon' gereden te worden, als er gestrooid was. Winterbandenwissel de week ervoor gedaan  :eusa_angel:.

Automaat in Winterstand dus: heerlijk, auto trekt rustig op. Eigenlijk kun je trappen wat je wil, je krijgt volgens mij gewoon flink minder koppel, minder vermogen en geen hoge toeren.

Zelfs nog heel stuk op de snelweg A6 mee gereden, was op de A1 weer in normaal gezet, want minder sneeuw.

Bij huis nog even zonder geprobeerd. Toefje gas en zelfs deze turboloze GLT staat al met spinnende wielen te graaien naar grip op platgereden sneeuw. Winterstand aan en rijden maar weer.

Wilde ik even delen hier  :D

Hajo

Misha

;D

Altijd leuk, een enthousiast verhaal !

Wat de winterstand doet is volgens mij alleen 2 en 4 gebruiken en de lock-up eerder inschakelen
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

850Tim

Citaat van: Misha op 19-12-2009 16:51:21
;D

Altijd leuk, een enthousiast verhaal !

Wat de winterstand doet is volgens mij alleen 2 en 4 gebruiken en de lock-up eerder inschakelen

Weet niet wat er precies in de bak gebeurt maar weet wel dat het goed werkt :laugh:
Simply the best.......

Ludo

Dit is wat ie doet/kan:

Citaat van: Vadis
Winter–programma
Met het winterprogramma kan worden voorkomen dat de wielen in geval van sneeuw, ijs of slecht wegcontact doorslippen.
Hiertoe kan in een hoge versnelling worden weggereden.
Ook in andere moeilijke situaties waarin de bestuurder een directere invloed op de versnelling wil hebben, kan dit programma uitkomsten bieden.
Behalve in de eerste versnelling, wordt in alle versnellingen de overbrugging geactiveerd.
Afhankelijk van de schakelstand kunnen de volgende combinaties worden verkregen:

-D De auto vertrekt in de 3e versnelling. Bij ca. 60 km/h wordt automatisch overgeschakeld.
-3 De auto vertrekt in de 2e versnelling. Er wordt niet door– of teruggeschakeld.
-L De auto vertrekt in de 1e versnelling. Er wordt niet door– of teruggeschakeld.

In het winterprogramma blijft het waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel branden.
Als bij het Winter–programma de kickdown–functie wordt geactiveerd, maakt de versnellingsbak voor optimale prestaties van alle versnellingen gebruik.

850Tim

Citaat van: Ludo op 19-12-2009 17:01:53
Dit is wat ie doet/kan:

Citaat van: Vadis
Winter–programma
Met het winterprogramma kan worden voorkomen dat de wielen in geval van sneeuw, ijs of slecht wegcontact doorslippen.
Hiertoe kan in een hoge versnelling worden weggereden.
Ook in andere moeilijke situaties waarin de bestuurder een directere invloed op de versnelling wil hebben, kan dit programma uitkomsten bieden.
Behalve in de eerste versnelling, wordt in alle versnellingen de overbrugging geactiveerd.
Afhankelijk van de schakelstand kunnen de volgende combinaties worden verkregen:

-D De auto vertrekt in de 3e versnelling. Bij ca. 60 km/h wordt automatisch overgeschakeld.
-3 De auto vertrekt in de 2e versnelling. Er wordt niet door– of teruggeschakeld.
-L De auto vertrekt in de 1e versnelling. Er wordt niet door– of teruggeschakeld.

In het winterprogramma blijft het waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel branden.
Als bij het Winter–programma de kickdown–functie wordt geactiveerd, maakt de versnellingsbak voor optimale prestaties van alle versnellingen gebruik.

Bravo Ludo :eusa_clap:
Simply the best.......

HJ850

Ja, die citaten had ik ook gelezen bij zoeken naar eerder draadje over zelfde onderwerp.

Nou heb ik nog geen idee wat de lock-up of overbrugging precies doet.

En het koppel wordt niet direct begrensd? Weet niet of de automaat koppelomvormer hier nog wat doet?

Hajo

Jeff

Biddinghuizen is bij mij om de hoek ;)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)