V70 tdi start niet met deze kou. iemand tips?

Gestart door V70TDIaRica, 20-12-2009 15:09:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jans Duiven

#15
Lezen is ook een kunst.
Ik schreef: 't Is een noodoplossing.

Ik ga er vanuit dat er onderzocht gaat worden wat het euvel is.


Hans

RRRRR_Ramon

Ik kan je daarmee helaas niet helpen. De laatste mulitmeter die ik vasthield ging in rook op...  ::)

Maar ik weet wel dat wanneer alles in orde is een TDI zonder haperingen moet starten. Als de motor gaat overslaan (bonken) dan loopt er 1 (of meerdere) cilinders niet mee. Eerste verdachten zijn dan de gloeibougies. Mijn diesel start prima met deze temperaturen en vorig jaar ook nog (30K geleden) bij -17 graden in Tsjechië.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Jans Duiven

Die van mij start ook zonder morren nadat de gloeibougies en de bekabeling daarvan zijn vervangen.
Overal zaten breukjes in de bekabeling en 2 pitten deden niets meer.
Nu alles netjes is gemaakt, zijn de problemen verdwenen als sneeeuw voor de zon  ;D

Hans

RRRRR_Ramon

Citaat van: Hans Duiven op 20-12-2009 17:51:20
Lezen is ook een kunst.
Ik schreef: 't Is een noodoplossing.

Ik ga er vanuit dat er onderzocht gaat worden wat het euvel is.


Hans

Het was even om de slechte lezers te helpen voordat ze massaal aan de ether gaan.  ;)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Turbo-Geek

Tip, ga eens inlezen bij de diverse VW TDI fora, daar weten ze VEEL meer over deze motoren als hier.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Jans Duiven

Citaat van: Turbo-Geek op 20-12-2009 18:06:54
Tip, ga eens inlezen bij de diverse VW TDI fora, daar weten ze VEEL meer over deze motoren als hier.

Ik heb hem al een bekend adres doorgegeven. Dicht bij hem in de omgeving  ;D

V70TDIaRica

dank Hans! ik ga heea uit laten zoeken en repareren! Mijn V70 startte vroeger in Oostenrijk ook met vriezer temperaturen.
Zal het resultaat hier plaatsen.

pwassink

Je kan er inderdaad van alles en nogwat mee opblazen, start-pilote t is echt een paardemiddel.

'K ben ook al eens bij een niet startende trekker geroepen, daar stond een hele rij van die lege bussen
naast op een balkje van de wand.  die man startte hem dus terwijl moeders de spuitbus bediende
en maar in het luchtfilter bleef spuiten.

Bij  het weghalen van een deel van de zijbeplating kwam ik stukken koppakking tegen, en wel naast t blok   :eusa_snooty:

"Owjee, wordt dit een dure reparatie dan", ja ik denk het wel, ik stuur later vandaag de truck wel om deze op te halen ..
Een dag of 4/5 ben je hem wel kwijt   :eusa_whistle:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

V70TDIaRica

Dit vond ik op een VW TDI forum voor diegene die er wat aan hebben:

Gloeibougies testen.

Eenvoudig testen van de gloeibougies:
Als je vermoed dat er iets niet klopt met de gloeibougies (bv. moeizaam starten als de auto een aantal uren heeft stil gestaan bij temperaturen rond of onder het vriespunt), begin dan om ze basaal te testen met een multimeter (de eenvoudigste multimeter is goed genoeg). Motor uit en NIET op contact (anders gloeien ze! haal de contactsleutel er veiligheidshalve uit). Bedrading van de gloeipitten even loshalen en de weerstand meten: rode pen van de meter op punt van de gloeiplug en de zwarte pen op het chassis van de motor.

bij 0 (nul) Ω (Ohm) heeft ie kortsluiting (komt zelden voor), vervangen dus;
bij 0.5 á 1.5 Ω is de plug is ok;
bij hoge weerstand (meer dan 2 Ω) is ie kapot (w.s. doorgebrand) en moet vervangen worden.

Als er eentje (of meerdere) kapot zijn, vervang ze dan wel alle vier, dan heb je gelijke gloeitijden, zo duur zijn ze niet (ca 50 euro voor 4 stuks). Het is een koud klusje om te controleren met vorst. Dus hier het advies aan iedereen: elk jaar eind september op een mooie nazomerdag even meten. Dat voorkomt gekleum in de winter.

Wat nauwkeuriger testen van de gloeibougies:
Met de bovenstaande eenvoudige testmethode kom je te weten of de gloeibougie de juiste weerstand heeft (kapot is of niet). Het wil helaas nog niet zeggen of de gloeibougie wel gloeit! Dat kom je maar op één manier te weten: eruit halen (lange pijpsleutel), een startkabel op de bovenste punt van de gloeipit en het huis van de gloeibougie aan massa leggen.
LET OP:

als je gloeiers eruit wilt halen ga ze dan wel voorzichtig losdraaien, vaak zitten ze flink vast en ze willen wel eens afknappen.
als je niet zorgvuldig bent en geen 'vaste hand' hebt, dan is dit dé manier om de accu kort te sluiten (big bang, smeltende kabels, accu kapot, veel schade). Dus veel liever testen op een losstaande accu. En pak ze niet op de gloeistift vast, want ze zijn binnen 2 tellen roodgloeiend! Je kan er gerust een dikke havanna mee aansteken.
de optimale werking van een gloeibougie wordt al bereikt binnen 1 à 2 seconden, dus als je ze langere tijd aan de startkabel houd dan weet je zeker dat ze doorbranden en kun je vier nieuwe kopen.
bij het weer monteren van de gloeibougies draai ze niet te vast aan, daar staat een bepaald aanhaalmoment voor.

Relais of Control Module:
Bovenstaande twee testmethodes zeggen niet alles, want het relais voor de gloeibougies kan ook kapot zijn. Dan kun je bovenstaande methodes (eenvoudig en nauwkeurig) gebruiken tot je een ons weegt, maar gloeien doen ze niet in de auto. Als je dus bovenstaande twee testmethodes hebt gedaan en de gloeipitten zijn niet kapot, dan is het relais de volgende verdachte. Maar tegen die tijd moet je de auto maar eens met VAG-COM uitlezen, want een defect relais moet een foutcode geven.
En in het uiterste geval kan zelfs de Controle Module voor de gloeibougies defect zijn.


FGG

Binnenkort maar even meten, dan, en eventueel vervangen. 50 euro per 4, iets meer als 6 tientjes voor de V70, is nog overheen te stappen om 't eventueel zelfs preventief te doen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

V70 classic

Citaat van: V70TDIaRica op 20-12-2009 17:47:42
oke; eerste (voorzichtige) conclusie gloeibougies.
Hoe kan ik ze doormeten/ testen? ik kon er zo niets van vinden via de zoekfunctie.

Gewoon mt een ohm meter of ampere meter.
De bougies moeten een bepaald vermogen trekken.
Rechtsstreeks kun je dit met de amperetang meten als je gloeit.
Indirect kun je de weerstand van de bougie meten en dan uitrekenen hoeveel hij zal produceren.
Deze geg zijn gewoon bekent.
Al weet ik na 10 jaar ook niet meer wat ze moeten doen.
Maar als je een specialist belt weet die het vast wel te vertellen.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Gunnar

Koop een setje van 5 gloeiboegies en vervang ze, hoogst waarschijnlijk is alle rubber van de bedrading die je eropplugt ook verduurd. Kijk ineens de lagedruk retourleidingen van de injectoren na, op de leeftijd van onze diesels vertonen die ook vaak al scheurtjes en lekkages.
Op zich snel gefixt en dan start hij weer als een nieuwe.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

rpakuypers

Betere noodoplossing :

1. stap in

2. zet hem op contact

3. volledig laten gloeien

4. gloeilampje uit, van contact af

5. zet hem op contact

6. volledig laten gloeien

7. starten

Werkt bij mij prima want blijkbaar zijn mijn gloeibougies ook niet meer je-van-het. Het is het proberen waard en scheelt noodoplossingen als het inspuiten van troep.
Dit kan alleen natuurlijk mits er geen aanwijsbare slijtage is aan andere delen.
Groet en succes,
Roger

Gunnar

Met deze temperaturen is 2 keer voorgloeien altijd beter, de mijne startte bij -12 na 2 keer ronddraaien perfect.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

kyro

gisteren de ouwe gloeiers eruit ( 2 waren stuk )
5 nieuwe erin, en de retour leidinkjes vervangen, die ook niet
helemaal fris meer waren !

vanochtend met min 4, 1x voorgegloeid, en na 2x rond liep
ie meteen goed !  :)