Koppakking kapot?

Gestart door rico, 21-12-2009 15:52:43

Vorige topic - Volgende topic

rico

Ik wou net ff mijn oliepeil checken en zag tot mijn afgrijzen witte sludge aan de peilstok dit duid in veel gevallen op kapotte koppakking is mij geleerd ???

Expansievat verliest geen koelvloeistof,temperatuurmeter blijft stabiel op 3 uur.

Hij loopt op Lpi en ook geen overmatige witte rook,iemand een idee of ervaring?

)()()sT

Ja,
vaak is het rubberen ringetje van de peilstok poreus, en daardoor krijg je bij kouder weer wat mayo aan de stok.

rico

Citaat van: )()()sT op 21-12-2009 15:58:17
Ja,
vaak is het rubberen ringetje van de peilstok poreus, en daardoor krijg je bij kouder weer wat mayo aan de stok.

Als dat het zou zijn wordt ik heel blij,ik vreesde al het ergste, ff in de gaten houden dan.

francois

als je veel korte stukken roffeld heb je er soms ook het ook wel eens voor
zolang als je koelwater niet zakt is er vij weinig aan de hand

gr

Thijssie!

Een redelijke indicatie voor een lekke koppakking is borrelende koelvloeistof...

Grtz

Turbo-Geek

Je kan het makkelijk controleren, als je olie aan de pielstok hebt met daarin koelvloeistof dan gaat het 'knetteren' als je met een aansteker het in de vlam houd. Bij alleen olie gebeurt dat niet.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Johann

Vulk

Zolang je geen prut hebt onder de vuldop is het goed.

Turbo-Geek

The things you own end up Owning you !

toppertheo

Citaat van: Turbo-Geek op 21-12-2009 17:30:15
Je kan het makkelijk controleren, als je olie aan de pielstok hebt met daarin koelvloeistof dan gaat het 'knetteren' als je met een aansteker het in de vlam houd. Bij alleen olie gebeurt dat niet.

als je korte stukken rijd en de olie niet vaak ververst dan heb je ook water in de koelvloeistof en zal hij ook gaan knetteren maar dat betekend niet dat de koppakking er uit ligt dus wees daar voorzichtig mee!

er is 1 super duidelijke aanwijzing dat de koppakking er uit ligt en dat is: bij koude motor voelen of de waterslangen niet op druk staan (als er wel druk op staat dan even de koelvloeistof dop lossen zodat het systeen druk loos is) starten met koude motor en de auto in zijn vrij zetten en dan 2 a 3 keer het gas even flink in trappen en dan motor uit zetten en kijken of de waterslangen op druk staan (hard zijn) zijn de slangen hard en staat er dan al druk dan zeker weten de koppakking lek!!

witte drap aan de peilstok is vrij normaal met dit weer ook een beetje drap aan de olie vuldop hoeft niet op een lekkekoppakking te duiden net als dat knetterende olie niet een lekke koppakking hoeft te zijn.

groeten.

rico

Vooralsnog ga ik er vanuit dat ik geen kapotte koppakking heb , geen koelvloeistof verlies geen drap in expansievat geen witte rook en ook geen drap onder vuldop het zit alleen in pijpje van de peilstok zover ik kan zien.

Bedankt voor de reactie's ;)

rico

Citaat van: toppertheo op 22-12-2009 19:50:01
Citaat van: Turbo-Geek op 21-12-2009 17:30:15

als je korte stukken rijd en de olie niet vaak ververst dan heb je ook water in de koelvloeistof en zal hij ook gaan knetteren maar dat betekend niet dat de koppakking er uit ligt dus wees daar voorzichtig mee!

er is 1 super duidelijke aanwijzing dat de koppakking er uit ligt en dat is: bij koude motor voelen of de waterslangen niet op druk staan (als er wel druk op staat dan even de koelvloeistof dop lossen zodat het systeen druk loos is) starten met koude motor en de auto in zijn vrij zetten en dan 2 a 3 keer het gas even flink in trappen en dan motor uit zetten en kijken of de waterslangen op druk staan (hard zijn) zijn de slangen hard en staat er dan al druk dan zeker weten de koppakking lek!!

witte drap aan de peilstok is vrij normaal met dit weer ook een beetje drap aan de olie vuldop hoeft niet op een lekkekoppakking te duiden net als dat knetterende olie niet een lekke koppakking hoeft te zijn.

groeten.

Toch ook maar ff de waterslangen gecheckt en kan ze gewoon zonder kracht inknijpen!

Vulk

Citaat van: rico op 22-12-2009 20:07:44
Vooralsnog ga ik er vanuit dat ik geen kapotte koppakking heb , geen koelvloeistof verlies geen drap in expansievat geen witte rook en ook geen drap onder vuldop het zit alleen in pijpje van de peilstok zover ik kan zien.

Bedankt voor de reactie's ;)

Dan is het goed hoor. Veel 850"s hebben het in de winter. De mijne heeft't niet meer sinds ik op castrol olie rijd (mag wel voor die prijs).

toppertheo

let bij dit weer wel op dat je carterontluchting niet verstopt raakt want dan gaat hij olie lekken en krijg je ook last van witte drap aan de peilstok.
als je carter ontluchting optimaal werkt zou je eigenlijk geen witte drap aan je peilstok mogen kunnen krijgen omdat de waterdamp dan direct word afgezogen en afgevoerd via je luchtinlaat traject.

kijk dus voor de zekerheid even in de carterontluchting buis die op je luchtslang aangesloten zit of daar ook drap in zat want dan moet je deze even schoon maken om erger te voorkomen.

groeten.

thuur

Citaat van: toppertheo op 22-12-2009 23:13:25
let bij dit weer wel op dat je carterontluchting niet verstopt raakt want dan gaat hij olie lekken en krijg je ook last van witte drap aan de peilstok.
als je carter ontluchting optimaal werkt zou je eigenlijk geen witte drap aan je peilstok mogen kunnen krijgen omdat de waterdamp dan direct word afgezogen en afgevoerd via je luchtinlaat traject.

kijk dus voor de zekerheid even in de carterontluchting buis die op je luchtslang aangesloten zit of daar ook drap in zat want dan moet je deze even schoon maken om erger te voorkomen.

Correct. Met de aanvulling dat de ene 850 meer sludge op de peilstok heeft zitten dan de ander. Ik heb een 10V in onderhoud met compleet nieuwe peilstok/buis/rubbers en volledige carterontluchting en het ding blijft een sludgefabriek. Verder geen enkel symptoom: koelwater is schoon, onder de dop is het schoon, geen druk op de koelslangen, geen carterdruk.

Gr ???